Dodaci prehrani - 05. kolovoza 2019.
AUTOR ČLANKA - Dr. sc. Vesna Bosanac, nutricionistkinja

Vitamin E: Nutrijent koji nam ljeti pruža neophodnu prirodnu zaštitu

Vitamin E doprinosi plodnosti, zdravlju kože, srca i krvnih žila, a također zaštitno djeluje na vitamin C i masne kiseline; u hrani i našem organizmu

Vitamin E nutrijent

Ljudi danas s pravom zaziru od masne hrane. Međutim, čak i kada se radi o redukcijskim dijetama, treba znati da uravnotežen i kvalitetan jelovnik mora sadržavati određenu količinu ulja tj. masti. Naime, osim što poboljšavaju okus hrani i izvor su energije te esencijalnih masnih kiselina, ulja pomažu iskoristivosti vitamina topljivih u mastima. Jedan od njih je vitamin E koji ima važnu ulogu u očuvanju našeg zdravlja i vitalnosti

Čuvar zdravlja i zaštitnik drugih vitamina

Vitamin E je vitamin topljiv u mastima. To je nutrijent antioksidativnog djelovanja. Štiti stanice od nepoželjnog djelovanja slobodnih radikala koji nastaju u našem organizmu, a također onih koje u njega dospijevaju iz zraka, vode, duhanskog dima i hrane. Čuva tako kožu od utjecaja UVA i UVB zraka. Vitamin E zaštitno djeluje na druge vitamine; vitamin C i vitamine B skupine.

Osim toga, od koristi je njegova prisutnost u uljima gdje štiti integritet masnih kiselina. Doprinosi izmokravanju. Sprječava prekomjerno zgrušavanje krvi, širi krvne žile snižavajući krvni tlak čime snažno podupire zdravlje krvožilnog sustava što potvrđuju i znanstvena istraživanja. Ovaj vitamin ima pozitivno djelovanje na reprodukcijski sustav; povećava plodnost i potenciju kod muškaraca te sprječava pobačaj. Jača imunitet što pomaže obrani čovjeka od bakterija i virusa. Kod starijih ljudi, u kombinaciji s drugim antioksidansima, pozitivno djeluje na očuvanje vida. Sve u svemu, ne bez razloga, naziva se „vitaminom mladosti“.

Potrebe za odgovarajućim unosom vitamina E mijenjaju se tijekom života. Odraslima je potreban u većoj količini nego djeci, a također su veće potrebe kod dojilja.

Izvori vitamina E

Prisutnost vitamina E veže se uz ulja: suncokretovo, maslinovo i kukuruzno. No nije zanemariv njegov sadržaj ni u soji, orasima, bademima, pistaciju, lješnjacima, suncokretovim i bučinim sjemenkama te pšeničnim klicama. Manje ga ima u zelenom lisnatom povrću; primjerice u blitvi i kelju, no i te namirnice svakako doprinose njegovom ukupnom unosu u organizam. Također,  vitaminom E se često obogaćuju margarin, različiti namazi, gotove žitarice za doručak i slično.

Bolji je onaj iz hrane

Iako se danas vitamin E često uzima u obliku dodataka prehrani, treba napomenuti kako je izraženija njegova aktivnost iz hrane. Naime, komponente hrane djeluju sinergistički pojačavajući učinak jedni drugima. Primjer je pozitivan učinak kombinacije vitamina E i karotenoida, upravo one koju dobijemo pojedemo li kuhanu blitvu, kelj ili špinat začinjenu uljem. U uljima je vitamin E, dok zeleno povrće obiluje karotenoidima. Snažno sinergističko djelovanje ovih nutrijenata očituje se u zaštiti kože od neželjenog djelovanja sunčevih zraka. Ovo još jednom potvrđuje mišljenje kako kvalitetna prehrana nije svemoguća, no svakako ima pozitivan utjecaj na naše zdravlje.

 Nedostatak vitamina E rijetko se javlja kod zdravih ljudi. Prisutan je kod nekih bolesti; npr. Chronove bolesti. Veći manjak vitamina E dovodi do gubitka osjeta u udovima, slabosti mišića, problema s vidom, padom imuniteta i dr.

Kivi: Bogatstvo vitamina, antioksidansa i vlakana za zdravlje srca i crijeva

Često se zimi žalimo na sužen izbor voća. Ipak, i u ovo doba godine treba jesti sezonsko voće. Jedno...

SAZNAJTE VIŠE

Opreza nikad dosta

Prekomjeran unos vitamina E putem svakodnevnih namirnica je gotovo nemoguć. Ipak, na oprezu moraju biti ljudi koji uzimaju vitamin E u obliku dodataka prehrani. On ima antikoagulativno djelovanje, pa njegove velike doze pojačavaju djelovanje lijekova antikoagulanasa i stvaraju rizik za unutrašnje krvarenje. Osim toga, dodaci prehrani s vitaminom E mogu utjecati na učinak kemoterapije te njegovo dugotrajno uzimanje u većim količinama povećava rizik za pojavu raka prostate i zatajenja srca. Dakle, uzimate li lijekove, prije uzimanja vitamina E kao dodatka prehrani obvezno se posavjetujte s liječnikom.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama