Zdrava prehrana - 24. srpnja 2018.
AUTOR ČLANKA - dr. sc. Vesna Bosanac

Zdrava prehrana: Sigurno ste se pitali zašto baš riba i blitva? Tu je odgovor

Riba je izvor omega-3 masnih kiselina. Sadrže ih i bijela i plava riba. Na tanjuru uz ribu se najbolje slaže blitva koja je odlična za kosti, srce, mišiće, probavu, a ovakav jelovnik je pravi izbor i za mršavljenje

riba

“Kada si u Parizu, ponašaj se kao Parižanin”, stara je izreka. Vrijedilo bi onda reći “kada si na otoku, ponašaj se kao otočanin”. A ja ću dodati: “I jedi ribu.”

Ljeto je i svima nam prija laganija hrana. Upravo takva je riba. Sadrži manje vezivnog tkiva od mesa pa je mekša i lakše probavljiva. Jednostavno, ne padne nam teško na želudac. To je izuzetno kvalitetna namirnica. Sadrži visokovrijedne bjelančevine u količini sličnoj kao meso i sir. Tu su i vitamini B skupine koji podržavaju sintezu bjelančevina i zdravlje živaca te mineralne tvari od kojih svakako valja spomenuti željezo, jod, magnezij i kalij.

Blitva je namirnica siromašna energijom, a bogata mikronutrijentima. Prisutan magnezij i kalij podržavaju funkciju i zdravlje kostiju te srca i drugih mišića

Zašto su nam namirnice s visokovrijednim bjelančevinama posebno značajne?

Evo odgovora. U našem se organizmu neprestano odvijaju reakcije razgradnje i izgradnje. Stare stanice odumiru, a nove se stvaraju. Između ostaloga, sintetiziraju se bjelančevine, lanci aminokiselina; i esencijalnih i neesencijalnih. Neesencijalne aminokiseline organizam može sam sintetizirati za razliku od esencijalnih (neophodnih) koje ne može pa ih moramo unositi hranom. One se nalaze upravo u visokovrijednim bjelančevinama i to u omjerima koji podržavaju kako procese rasta i razvoja kod djece i mladih tako i procese obnove tkiva kod odraslih.

Omega-3

Riba je izvor omega-3 masnih kiselina. Ima ih i u bijeloj i plavoj ribi. Ipak, daleko više u plavoj ribi. Ona nam je njihov najznačajniji izvor. Omega-3 masne kiseline su od iznimne koristi u očuvanju zdravlja  krvožilnog sustava i sprječavanja pojave različitih vrsta raka. Njihov se adekvatan unos hranom očituje u smanjenju aritmija, sniženju koncentracije masnoća i LDL kolesterola u krvi te smanjenju rizika od smrtnosti nakon srčanog udara. Osim toga, omega-3 masne kiseline čuvaju prostatu od pojave raka i doprinose njegovom liječenju. Pozitivno djeluju na zdravlje očiju i mozga, te smanjuju rizik za nastajanje Alzheimerove bolesti. Isto tako, smanjuju upalne procese u organizmu pa su pomoć osobama koje pate od Chronove bolesti i reumatoidnog artritisa. Zbog svega rečenoga, riba treba biti na jelovniku dva puta tjedno, od toga barem jedan put plava. Može ju se kuhati, pržiti, peći na roštilju ili u foliji u pećnici.

>>Školjke su odlične za srce, ali i moćan prirodni afrodizijak. Kliknite i doznajte zašto bi se školjke već danas trebale naći na vašem tanjuru<<

Riba kao vrhunski izvor kalcija

Znamo da su mlijeko i mliječni proizvodi glavni izvori kalcija u prehrani. Nažalost, neki ljudi su na njih alergični. Međutim, potreba za dostatnim unosom kalcija u organizam prisutna je i dalje. Od pomoći je stoga riba koja se jede s kostima koje obiluju kalcijem. Uključite zato u svoj jelovnik papaline, girice, srdelice, gavune i inćune. Ljudi ih jedu cijele, no ja ih ipak prije prženja očistim i uklonim im glavu.

Riba i blitva idu zajedno

Što jesti uz ribu? Ono što i otočani. Blitvu. Kuhana je blitva tradicionalna družica ribi. Ako i niste ljubitelji povrća, ljeto je idealno vrijeme da zavolite šarenilo na tanjuru. Blitva je namirnica siromašna energijom, a bogata mikronutrijentima. Prisutan magnezij i kalij podržavaju funkciju i zdravlje kostiju te srca i drugih mišića. Karotenoidi pozitivno djeluju na kožu i oči. Folat je vitamin B skupine koji štiti zdravlje srca, doprinosi dobrom raspoloženju, a također sudjeluje u pravilnom razvoju nerođenog djeteta. Osim toga, blitva je namirnica bogata vlaknima. Vlakna pomažu probavu, a u doticaju s vodom bubre i tako povećavaju voluminoznost obroka. Nedvojbeno je to od koristi ljudima na dijeti. Nema sumnje, svako doba godine je pravo vrijeme za mršavljenje, a ljeto posebno. Lagana, a istovremeno i zdrava prehrana, te svakodnevna tjelovježba recept su uspjeha.

>>Samo je zdrava koža lijepa. Njezinoj mekoći i nježnosti doprinose, između ostaloga, istovremeno dovoljna prisutnost sebuma (tj. masti) i vode. A kakva je točno veza hidracije kože i vašeg jelovnika doznajte ovdje<<

Kako se kuha blitva?    

Karotenoidi se u organizmu bolje iskoriste iz kuhanih namirnica pa tako i iz blitve. No, s druge strane folat je vitamin izuzetno osjetljiv na visoku temperaturu pa se blitva ne smije, kao što to neke domaćice uobičavaju, kuhati “do sudnjeg dana”. Treba naći “zlatnu sredinu”. Blitvu operite i očistite. Liske odrežite i izrežite na trakice širine 2 mm. Listove izrežite na trake širine 5 mm. Zakuhajte veliku količinu vode, u nju stavite sol te izrezane liske. Promiješajte i kuhajte 2 minute. Nakon toga dodajte izrezane listove, opet promiješajte i nepoklopljeno kuhajte još 3 minute. Ocijedite, popaprite, dodajte usitnjeni češnjak i maslinovo ulje te poslužite.

Kombinacije ribe i povrća

Ja uz blitvu i ribu uvijek još imam kuhani krumpir. Ako vam blitva nije draga, uz ribu se može poslužiti kuhani špinat, brokula, kelj, raštika te zelene i žute mahune. Tu je i kombinacija ribe, kuhanog krumpira i ljetne salate. Za svakoga po nešto.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama