Obiteljsko zdravlje - 5. kolovoza 2022.
AUTOR ČLANKA - Tanja Pekez, dr. med., spec. obiteljske medicine

Jesu li wellness metode i terapije baš sasvim sigurne?

Za ulazak u svijet wellnessa potrebno je uložiti malo vremena i truda te dobro proučiti sve pozitivne i negativne strane. I uživati u onim pozitivnim kojih je, ipak, daleko više

wellness i zdravlje

Wellness je moderna riječ drevnih korijena. Ključna načela wellnessa kao preventivnog i holističkog (cjelovitog) mogu se pratiti unazad do drevnih civilizacija istoka (Indija, Kina), zapada (Grčka, Rim) te arapskog svijeta. Posljednjih desetljeća, wellness je ogroman i rastući udio u svjetskoj ekonomiji. Global Wellness Institute ga je nedavno izmjerio na 4,5 trilijuna dolara, što čini otprilike 5,6% globalne gospodarske proizvodnje (podaci iz 2017.).

Wellness se je, dakle, počeo razvijati negdje u razdoblju od 3000. do 1500. g. pr. Kr. i kasnije s pojavom Ayurvede, kineske medicine, joge, meditacije, akupunkture, biljne medicine, tai chija i drugih tehnika. Drevni grčki liječnik Hipokrat vjerojatno je prvi liječnik koji se je usredotočio na prevenciju, umjesto na jednostavno liječenje bolesti. Također je tvrdio da je bolest „proizvod“ prehrane, načina života i okolišnih čimbenika. Stari Rimljani pak razvijaju sustav akvadukata, ali i javnih kupelji.

Kućni wellness: uživajte u opuštajućim tretmanima u vlastitom domu

Mentalni wellness

U današnje vrijeme možemo govoriti o mentalnom i tjelesnom wellnessu. Ljudima su sve više potrebne nemedicinske strategije kako bi se nosili sa svakodnevnim mentalnim i emocionalnim izazovima kao što su stres, izgaranje, usamljenost i tuga. Dokazi pokazuju da poboljšanje našeg mentalnog zdravlja može smanjiti rizik od razvoja mentalnih bolesti, ali globalno se ne posvećuje dovoljno pažnje njihovoj prevenciji, kao ni promicanju mentalnog zdravlja.

Postoji niz stranica na Internetu posvećenih mentalnom wellnessu. No, vrlo je bitno da ocijenite kvalitetu tih stranica i tko je njihov autor jer se u današnje vrijeme mnogi proglašavaju različitim učiteljima, mentalnim iscjeliteljima i sličnim „stručnjacima“. Naš savjet je da se okrenete ljudima koji su prošli odgovarajuću, kontroliranu edukaciju s područja nekih tehnika opuštanja kao što su Mindfullness, joga ili tai chi. Ako vidite da vam ove tehnike ne pomažu u poboljšanju vašeg mentalnog zdravlja ili je stanje previše ozbiljno da bi jednostavno opuštanje moglo pomoći, obratite se vašem obiteljskom liječniku, psihologu ili psihijatru.

Na našim prostorima, kada govorimo o wellnessu, misli se i na spa centre koji uglavnom nude razne vrste masaža, kupki, jakuzija te sauna, nude se turska kupelj, infracrvena sauna, bazeni u termalnim lječilištima i slično.

Blagotvorne masaže i eterična ulja

Masaža je manipulacija mekim tkivima tijela. Tehnike masaže obično se izvode rukama, prstima, laktovima, koljenima, podlakticama, stopalima ili uređajem. Svrha masaže općenito jest liječenje tjelesnog stresa ili boli. Arheološki dokazi masaže pronađeni su u mnogim drevnim civilizacijama uključujući Kinu, Indiju, Japan, Koreju, Egipat, Rim, Grčku i Mezopotamiju.

Već tada su se koristila razna eterična ulja, a Hipokrat je napisao: „Liječnik mora biti iskusan u mnogim stvarima, ali sigurno u trljanju“. S ovime želimo reći da treba misliti o tome koristi li eterična ulja dovoljno educirana osoba jer mogu biti i opasna ako se koriste u neadekvatnim dozama i koncentracijama. Tako, primjerice, ulja koja imaju veliki postotak ketona, terapeutski djeluju na živčani sustav. Ali ako pretjeramo u njihovom korištenju, govorimo o neurotoksičnosti. Ulja koja sadrže fenole mogu pak štetno djelovati na bubrege i jetru, a ona koja imaju kumarine i furokumarine izazivaju neugodne reakcije na koži, osobito ako se nakon nanošenja izlažemo suncu. Eterična ulja koja se nalaze na tržištu u ambalaži te imaju etiketu, ispitana su i sigurna za korištenje.

Ne smiju svi na masažu

Postoji preko 20 vrsta masaža i za svaku je potrebna odgovarajuća terapija. Ne mogu svi ljudi pristupiti masaži. Postoje stanja koja ne dozvoljavaju masaže, a to su:

  • duboka venska tromboza,
  • povišena tjelesna temperatura i zarazne bolesti,
  • opekline,
  • lokalne kontuzije (krvarenje unutar mišića uzrokovano udarcem),
  • nedavna operacija,
  • infekcije kože i mekih tkiva, odnosno područja koja trebaju biti izložena masaži.

Prije početka masaže ukažite maseru na svoje kronične bolesti. Najbolji maseri su fizioterapeuti. Postoji i niz tečajeva za masere, ali u velikom luku izbjegavajte samozvane masere.

Kupanje uz znojenje

Saune su jedno od najposjećenijih mjesta svakog spa centra. Riječ sauna dolazi iz finskog jezika. A ovdje ćemo umjesto saune uvesti (prema „Sjevernoameričkom sauna udruženju“) izraz „kupanje uz znojenje”.  „Kupanje uz znojenje“ je neka vrsta opće definicije za razne vrste izvornog kupanja na visokim temperaturama – “sauna” je jedna od njih.Kupanje uz znojenje potječe od autohtonih populacija u Europi, Sjevernoj Aziji te Sjevernoj i Južnoj Americi, pri čemu se svaka od njih razvijala zasebno i sa svojim jedinstvenim karakteristikama.Iako Finci nisu bili jedini koji su izmislili kupanje znojem, oni su bili ti koji su ovu, 2000 godina staru tradiciju, razvili u ono što se danas smatra (tradicionalnom) saunom.

Tako danas ljudi diljem svijeta riječ „sauna“ najčešće povezuju s tradicionalnom finskom saunom, no postoji i niz drugih vrsta.

Sauna na drva – finska sauna

Sauna na drva najbliža je starim finskim saunama; drvo se koristi za zagrijavanje stijena saune i prostorije saune. Većina peći koje se koriste u njima su peći s kontinuiranim grijanjem u kojima drvo izgara. Iako saune na drva mogu postići prilično visoke temperature, korisnik može stvoriti željenu temperaturu kontroliranjem brzine gorenja u peći.

Finska sauna je prostorija od drveta s temperaturom zraka 70 do 100°C i s niskom vlažnošću zraka koja iznosi od 10 do 15%. Prije njezina korištenja potrebna je odgovarajuća priprema, a slijede i neke osnovne upute:

  • Od posljednjeg obroka treba proći barem sat i pol.
  • Prije ulaska obavezno je tuširanje toplom vodom te brisanje tijela koje mora biti potpuno suho.
  • Poželjno je (higijenski) ući u saunu u kupaćem kostimu ili s ručnikom oko tijela.
  • Na početku je bolje sjediti na nižim klupama, a s vremenom prijeći na više.
  • Ako se ne osjećate dobro, morate odmah izaći i, po potrebi, zatražiti pomoć.
  • Što ste više vremena proveli u sauni, potrebno je i dulje vrijeme za hlađenje, idealno tuširanjem hladnom vodom te unošenjem tekućine.
  • Tijekom uporabe finske saune, možete polijevati vodom žarište topline, čime se povećavaju temperatura i vlažnost zraka. Voda može biti obogaćena prirodnim eteričnim uljima raznih biljaka, poput cimeta, breze, borovine, naranče, limuna, lavande i sl. Time se oživljavaju čula mirisa i pozitivno se utječe na svojstva dišnih organa. Mirisi služe i pri ublažavanju anksioznosti, depresije te posljedica stresa.
detoks kupke za kozu

Recepti za detoks kupke za ljepšu kožu i bolje zdravlje

Poboljšajte svoju kupku sastojcima koji ne pružaju samo relaksaciju za um, već pročišćavajuće i blagotvorno iskustvo za cijelo tijelo

SAZNAJTE VIŠE

Prilikom boravka u sauni, toplina pospješuje cirkulaciju krvi, čime dolazi do obilnog znojenja. Preznojavanje tijela u sauni oslobađa organizam od štetnih tvari i toksina te nas opušta. Također, samo preznojavanje zahtijeva veliku količinu energije – jednim korištenjem saune sagorijeva se oko 300 kalorija (otprilike 5 km laganog trčanja).

Visoke temperature potiču lučenje endorfina (hormona sreće). Mišići se opuštaju, smanjuju se napetost i stres koji se svakodnevno nakupljaju, ublažavaju se neugodni reumatski bolovi u kostima kod artritisa i artroza. Korištenje saune prije spavanja doprinosi poboljšanju kvalitete sna i otklanja eventualnu nesanicu.

Tko ne smije u saunu

Osobe koje uzimaju lijekove protiv zgrušavanja krvi ne smiju ići u saunu, a osobe koje uzimaju beta blokatore, diuretike i antihistaminike bi trebale izbjegavati saunu zbog problema s regulacijom temperature.

Osobe koje imaju kardiovaskularne bolesti, ugrađen defibrilator i srčani predvodnik (pacemaker) te one sa svježim ozljedama zglobova, također ne smiju u saunu. Ako niste sigurni smijete li u saunu ili ne, pitajte svog liječnika.

Električno grijane saune i parne kupelji

Električno grijane saune su dostupne od 1950-ih. Velika većina današnjih sauna koristi električne grijače za saunu, a u mnogim instalacijama saune, jedina izvediva vrsta grijača često je električna grijalica.

Parna kupelj nije sauna, već kupelj u turskom stilu. U usporedbi s tradicionalnom saunom, razina vlažnosti u parnoj kupelji je 100%. I temperatura je niža nego u sauni (45 do 50˚C), ali uz maksimalnu vlažnost.

Parna kupelj, pored smanjenja stresa, djeluje i na respiratorne simptome te čišćenje kože. Većina parnih kupelji kod nas se odnosi samo na sjedenje u kupelji, dok je to u Turskoj i arapskim zemljama ritual, obično u hamamu.

Infracrvena soba nije tradicionalna finska sauna; možda bi najbolja definicija bila „soba za toplinsku terapiju“. Sobe za terapiju infracrvenom toplinom temelje se na toplini zračenja, gdje grijaći elementi ili emiteri reflektiraju toplinu izravno na tijelo osobe, umjesto da zagrijavaju zrak ili kamenje. U infracrvenim sobama se ne koristi voda (nema pare).

Infracrvenu sobu najbolje je koristiti kao sredstvo za zagrijavanje mišića prije sporta ili nakon sporta ili vježbe za opuštanje napetosti u mišićima.

Postoji čitav niz drugih vrsta kupelji. Za ulazak u svijet wellnessa potrebno je uložiti malo vremena i truda te dobro proučiti sve pozitivne i negativne strane. I uživati u onim pozitivnim kojih je daleko više. Već sam teoretski ulazak u svijet wellnessa je opuštajuć i početak je jednog dobrog puta za vaše tijelo.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button