Zdrava prehrana - 27. srpnja 2020.
AUTOR ČLANKA - Dr. sc. Vesna Bosanac, nutricionistkinja

Začini – bogatstvo okusa za zdravlje

Začinima obogaćujemo i naglašavamo okuse hrane, no oni imaju i pozitivan učinak na zdravlje, a pravo bogatstvo nalazi se na našem podneblju

zacini zdravlje ruzmarin majcina dusica bosiljak kadulja

Začini su dio s ljubavlju pripremljenog obroka i gastronomskog putovanja po kulturama, zemljama i običajima.

Ljeto je i kroz otvorene prozore, uskim se kalama naših otočkih i primorskih mjesta šire nevjerojatni mirisi ribe, salse, maslinovog ulja, ružmarina i češnjaka. Toliko su mi oni zamamni da često nehotice pogledam prema kuhinjicama u prizemlju kamenih kuća pogađajući što se to tako dobro u njima sprema. Ne znam je li to profesionalna deformacija ili sindrom „tuđe se jelo uvijek doima bolje“, no jedno je sigurno.

Ne postoje dodaci jelima koji mogu zamijeniti naše prirodne začine. U njima su utkani miris mora, snaga bure i vječna energija sunca.

Ružmarin

Jedna od glavnih značajki Mediterana i mediteranske kuhinje svakako je ružmarin. Od davnina se vezuje uz ženidbu i rađanje novog života. Još je i dan danas na vjenčanjima u Engleskoj i Njemačkoj neizostavan dio buketa mladenke. Stavlja se i u krevetić novorođenčeta kao zaštita od zlih sila.

U narodnoj je medicini ružmarin pomoć kod jetrenih, bubrežnih i dišnih tegoba, reume, neredovite menstruacije i neplodnosti. Mnoge aktivne tvari poput rozmaricina, rozmanola, različitih diterpena i borneola čine ružmarin tako jedinstvenim. Listovi ružmarina se za začin beru prije cvatnje u svibnju i rujnu, pa stoga ako na more idete krajem ljeta iskoristite priliku i kući ponesite stručak grančica ružmarina.

Majčina dušica

Mnoge su fenolne tvari prisutne u majčinoj dušici. Ističu se među njima zeaksantin, lutein, timonin, luteolin i pigenin antioksidativnog djelovanja. Štoviše, svježa majčina dušica je jedna od antioksidansima najbogatijih biljka dok njezini listovi sadrže iznimne količine kalija, željeza, kalcija, magnezija i selena. Značajna je i prisutnost karotenoida, vitamina K, E, C i folata (iz B skupine).

Kada se sve uzme u obzir nema dvojbe kako je prisutnost majčine dušice u našoj prehrani od koristi u sprječavanju nepoželjnih oksidativnih promjena koje dovode do preranog starenja, nekih vrsta raka, ateroskleroze i šećerne bolesti. Širok raspon njezinog djelovanja dodatno se može zahvaliti sinergističkom učinku aktivnih tvari. Pokazalo se naime kako prisutnost flavonoida i vitamina C u svježoj majčinoj dušici pozitivno utječe na zaštitu usne šupljine od pojave raka.

Kadulja

Kadulja ima dvije domovine: Srednji Istok i Mediteran, pa je stoga česta stanovnica našeg priobalja i otoka. Iako ju prvenstveno vežemo uz čaj za zdravlje dišnih putova, ona je i zanimljiv začin. Ja ju dodajem umacima s junetinom te piletini pečenoj s krumpirom, tikvicama, lukom i paprikom.

Ova biljka ima višestruko pozitivan učinak na čovjeka. Pokazuje antikancerogeno, antimutageno i antioksidativno, a uz to pomaže normalizaciju povišenog šećera i masnoća u krvi. Prihvaćena je u narodnoj medicini naroda diljem svijeta, te se koristi kao pomoć u liječenju čira na želucu, gihta, reumatizma, proljeva, žgaravice i sl.

Sada u srpnju iskoristite priliku za njezinu berbu. Sigurna sam da će Vas zimi obradovati svojim osebujnim mirisom i podsjetiti na ugodno ljeto.

Bosiljak

Ako bismo trebali odabrati najčvršću vezu između jedne namirnice i začina, rajčica i bosiljak bi svakako ušli u uži izbor. Svježi bosiljak izvrsna je i neizostavna dekoracija salsi i pečenim rajčicama. A tek kako se samo ljubi s rajčicama pripremljenima na salatu s maslinovim uljem i balzamičnim octom. Uz malo svježeg sira i hruskavog kruha, večera je na stolu. Ne smijemo zaboraviti kako bosiljak obiluje aromatičnim tvarima poput linalola i estragola. Potiče apetit, te djeluje blagotvorno na sve naše probavne organe.

Ideje za one koji nemaju vremena kuhati: Hladna jela za tople dane

Ljeto je pred vratima, već nas stižu topli dani kad nam prijaju hladna jela i ljetna prehrana. Donosimo recepte...

SAZNAJTE VIŠE

Vjerujem da je ovaj tekst pobudio u vama znatiželju za začinima. Ako sam u pravu, ohrabrite se, te ih više i češće koristite u pripremi svojih omiljenih jela. Neka vam bude zanimljivo i nezaboravno ovo ljeto.

Vesna Bosanac je autorica knjige „Prehrana mladih sportaša“. Savjete o prehrani sportaša možete pronaći na njezinom instagram profilu te na stranici www.prehranasportasa.com.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama