Zdrava prehrana - 14. siječnja 2020.
AUTOR ČLANKA - Ivan Sović, dipl. ing. nutricionist

Grejp: sočno i moćno oružje protiv viroza

Grejp je voće iz porodice citrusa, a odličan je izvor poznatog antioksidacijskog vitamina C kojem su mnoge studije priznale učinkovitost u borbi s prehladom te njegovu potpornu ulogu imunosnom sustavu

Grejp je voće iz porodice citrusa, srodno naranči i limunu. Ima velik plod i kategorizira se kao bijeli, ružičasti ili crveni. Ova kategorizacija ne odnosi se na boju kore koja je žuta ili ružičasto-žuta, nego na boju mesa voćke. Plod je promjera od 10 do 15 centimetara, a postoje vrste sa i bez sjemenki.

Okus grejpa opor je i kiseo, ali s prepoznatljivom slatkom notom. Iako je dostupan tijekom cijele godine, vrhunac sezone za grejp su zima i rano proljeće. Otkriven je tek u 18. stoljeću na Barbadosu, a mnogi botaničari misle kako je grejp nastao prirodnim križanjem naranče i pomela, voća koje je na Barbados doneseno iz Indonezije u 17. stoljeću. Ime je dobio na Jamajci (eng.: grapefruit) jer raste u grozdovima poput grožđa. Danas su Sjedinjene Američke Države najveći proizvođači grejpa, a slijede ih Izrael, južna Afrika i Brazil.

Cjelovit grejp je najbolji

Grejp je odličan izvor poznatog antioksidacijskog vitamina C. Mnoge studije ukazuju na učinkovitost vitamina C u borbi protiv prehlade te na njegovu potpornu ulogu imunosnom sustavu. Zbog svog antioksidacijskog karaktera, vitamin C sprečava oštećenja uzrokovana slobodnim radikalima, što smanjuje upalne reakcije poput astme i artritisa. Vitamin C također povoljno djeluje na krvožilni sustav smanjujući rizik nastanka infarkta i moždanog udara.

Stoga ne iznenađuju rezultati istraživanja o povoljnom utjecaju namirnica bogatih vitaminom C na opće zdravlje organizma. Svoju bogatu boju grejp duguje fitotvarima, likopenu i karotenoidima (likopen nije prisutan u bijelom grejpu). Likopen je među fitotvarima poznat po svojem antioksidacijskom djelovanju te neutralizaciji slobodnih radikala. Novija istraživanja povezuju likopen sa smanjenim rizikom nastanka karcinoma.

Istraživanja su zasad provedena samo u laboratoriju, a pod posebnim povećalom je karcinom prostate. Za potvrdu ovih pretpostavki potrebno je pričekati detaljnija istraživanja. Unatoč tomu, konzumacija namirnica bogatih likopenom ne može škoditi pa se preporučuje konzumiranje zelenog čaja i namirnica poput rajčice, lubenice, grejpa (crvenog ili ružičastog) i papaje.

Kako bi se najbolje iskoristile zdravstvene blagodati grejpa, najbolje ga je jesti cjelovitog. Ipak, u usporedbi s drugim sokovima, sok grejpa ima jedan od najvećih udjela antioksidacijskih nutrijenata od kojih su najzastupljeniji polifenoli, a ističu se i raznolikošću. Stoga uživanje u ovom soku također ima pozitivne učinke na zdravlje. Grejp je bogat i mnogim drugim fitotvarima antioksidacijskog djelovanja, a najnovija istraživanja proučavaju djelovanje nutrijenata iz grejpa na kolesterol u krvi, antikancerogeno djelovanje, učinak na DNA i bubrežne kamence.

Svi navedeni povoljni utjecaji na zdravlje mogući su zahvaljujući antioksidacijskom i protuupalnom djelovanju nutrijenata prisutnih u grejpu. U budućnosti se očekuju i znanstvene potvrde ovakvog djelovanja grejpa.

Mirisan i sočan lijek: osigurajte si ove zime svakodnevnu dozu jabuka

Jabuke su voće s puno ljekovitih svojstava kojima vrijedi uvijek posvetiti prostor, a pritom ih vežemo za blagdansko vrijeme...

SAZNAJTE VIŠE

Pomoć u mršavljenju

Od ostalih nutrijenata u grejpu treba izdvojiti visok udio vitamina A (u obliku karotenoida), pogotovo u crvenom grejpu. Od vitamina B skupine zastupljeni su biotin (B7) i vitamin B1, a od minerala bakar i kalij. Grejp također sadrži dijetalna vlakna, a najviše je pektina koji može pomoći u snižavanju razine kolesterola u krvi. Mali glikemijski indeks pomaže u održavanju razine inzulina te daje osjećaj sitosti.

100 g crvenog grejpa prosječno sadrži:

grejp - tablica

Grejp je voće specifičnog okusa koje možemo konzumirati samostalno ili s dodatkom malo soli ili šećera. Odličan je dodatak salatama, a sok od naranče vrlo lako se može zamijeniti sokom od grejpa kako bi se u jelovnik unijelo malo raznolikosti. Poput svih citrusa, ima malu energetsku vrijednost, malen udio masti i ne sadrži kolesterol, što ga čini pogodnim za jelovnike kojima je cilj smanjenje tjelesne mase.

Grejp se ne preporučuje konzumirati s gaziranim napicima, a kod osjetljivijih osoba može izazvati nadutost. Onima koji imaju želučanih problema može biti težak za želudac pa se ne preporučuje jesti natašte. Pri kupnji grejpa nije presudna njegova boja, a razna oštećenja kore ne ukazuju na loš plod. Plod ne smije imati mekanih dijelova (posebno oko stabljike), nego treba biti čvrst, ali ipak podatan pod laganim pritiskom. Sočan grejp je težak s obzirom na veličinu. Ako još niste, ovo je pravo vrijeme za uvrštavanje grejpa na svoj jelovnik.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama