Odnosi i veze - 23. ožujka 2020.
AUTOR ČLANKA - Ozren Podnar

Lijepa riječ otvara sva vrata: Umijeće davanja i primanja komplimenata

Komplimenti su neprocjenjiv sastojak komunikacije. Ako su udijeljeni na ispravan način, stvaraju obilje pozitivne energije, unapređuju konverzaciju i potiču sudionike na međusobnu naklonost

komplimenti

Komplimenti i uspješna međuljudska komunikacija idealan su par. Pa ipak postoje ispravni i neispravni načini davanja i primanja komplimenata.

Primatelju komplimenta godi svijest o tome da drugi obraćaju pažnju na njega i cijene ga. Kompliment potiče čovjeka da i dalje radi ono zbog čega je pohvaljen. I davatelj komplimenata ostvaruje blagodati jer mu se dobre vibracije vraćaju i ispunjavaju ga. Kompliment postiže pozitivne učinke samo ako primatelj osjeća da je iskren i neusiljen, dok bi onaj koji je nespretno sročen mogao narušiti odnos.

Tajna valjanog komplimenta

Svi bi trebali naučiti kako ispravno primijeniti ovu moćnu vještinu. Valjan je kompliment iskren, odmjeren, primjeren okolnostima i ne donosi očite prednosti davatelju. Učinak je veći ako je kompliment konkretan. “Sjajno ste prebrodili kritičnu točku i preusmjerili raspravu u našu korist” uvjerljivije je nego općenito, “dobro se snalazite na sastancima.”

Vjerojatno se sjećate komplimenta koji vas nije oraspoložio, nego iritirao ili uvrijedio. Ponekad niste bili sigurni je li to uopće kompliment, ili zafrkancija na vaš račun. Evo najčešćih pogrešaka u komplimentiranju koje izazivaju učinak suprotan željenom.

Dvosmislenost

Kompliment poput, “napravila si rijetko dobar objed” lako dovodi do nesporazuma. Iako želite reći da ste u rijetkim prilikama jeli tako dobar objed, sugovornica može shvatiti da ona rijetko dobro kuha. Ako kompliment zahtijeva objašnjavanje, nije bio dobro formuliran.

Ponavljanje

Što češće dajete isti ili sličan kompliment, to on više gubi na značaju, kao što sveprisutan proizvod košta manje od onog koji je rijedak. Osim toga, davatelj ponovljenih komplimenata zvuči proračunato i nemaštovito.

Znanost potvrđuje: ljubaznošću ne pomažemo samo drugima, već i sebi

Stojite u ogromnom redu za blagajnu u supermarketu, kad se gospođa ispred vas okreće i kaže vam: “Slobodno prođite...

SAZNAJTE VIŠE

Naglašavanje vanjštine

Komplimenti o izgledu opuštaju ljude i ulijevaju im samopouzdanje, ali nisu primjereni u kontekstu gdje vanjština nije važna. Dobro je reći suradniku da je elegantan, ali ne tijekom rasprave o uvođenju karantene ili sastanka o izradi godišnjeg plana.

Promašena meta

Pohvalite li nekog za vrlinu ili postupak koji nije relevantan za situaciju, mogao bi pomisliti da ga zafrkavate. Primjerice, ako pohvalite prevoditeljičinu frizuru, ali ne i njen prijevod, protumačit će da niste zadovoljni kvalitetom njenog rada.

Prelaženje granice

Nije mudro prekoračiti granice odnosa hvaleći pojedinosti nečijeg izgleda ili talenata koji vas se ne bi trebali ticati. Šef bi vam mogao zamjeriti ako mu pohvalite odijelo jer vaš odnos nije dovoljno prisan za to. Napravite iznimku ako vas pita za mišljenje.

Zavist i ljubomora

Vaš znanac ili suradnik može imati nešto što i vi želite. Pazite da kompliment ne zazvuči kao da vam je krivo što on to ima, a vi ne.
Osobito je nezgodno izražavati divljenje prema tuđem bračnom drugu suprotnog spola od vašeg.

Selektivnost

Ako ste u većem društvu, nemojte komplimentirati samo jednoj osobi za nešto u čemu je još netko od prisutnih jednako dobar ili bolji. Onaj koga ste izostavili osjetit će se prikraćeno.

Pogrešan ton

Vodite računa o tonu i gestikulaciji. Zvučite li iznenađeno, sugovornik će zaključiti da niste očekivali da će napraviti nešto dobro. Kažete li nekome da sad puno bolje izgleda ili obavlja posao, sugerirat ćete mu da je ranije bio prilično loš.

Prihvatite kompliment sa smiješkom

Ako je kompliment dar primatelju, prikladan prijem komplimenta povratan je dar davatelju. Nažalost, mnogi se ne znaju nositi s komplimentima. Netko vam kaže da izvrsno izgledate, a vi odgovarate da se osjećate neuredno ili debelo. Ili, netko pohvali vašu odjeću, a vi ga ohladite, “ah, to je stara i iznošena roba.”

Odbijanje ili relativiziranje komplimenta može obezvrijediti davatelja i njegovu pozitivnu poruku. On se može osjetiti blesavim što je uočio i pohvalio ono što sugovornik ocjenjuje beznačajnim. Samo je jedan ispravan način primanja komplimenata – uljudno i sa smiješkom. Tek će tada kompliment dobiti puni smisao stvaranja pozitivnog ozračja i obostranog povjerenja.

Ulizivanje – dvosjekli mač

Ako je očito da imate koristi od davanja komplimenta, mogli biste zvučati ulizivački, ali ne nužno. Istraživanja su pokazala da konobari dobivaju veće napojnice od gostiju kojima laskaju i da ljudi radije udovoljavaju onima koji ih hvale.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

ADIVA_app_qr_kod

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button

ADIVA_app_google_play_button

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama