Žensko zdravlje - 12. ožujka 2019.
AUTOR ČLANKA - Vladimira Šimić

Promjenama životnog stila ublažite PMS

Mnoge žene osjećaju simptome predmenstrualnog sindroma (PMS-a) te nikome nisu po volji, bez obzira na to jesu li blaži, a posebno ako su intenzivniji

Preporučuje se da o svojim predmenstrualnim tegobama obavijestite ginekologa ili barem liječnika obiteljske medicine jer se, ovisno o njihovoj stručnoj procjeni, po potrebi može odrediti i terapija.

Predmenstrualni sindrom (PMS) obuhvaća niz znakova i simptoma koje mnoge žene osjećaju prije mjesečnice, a mogu biti različitog intenziteta, od blagog do toliko jakog da narušava kvalitetu života.

Najčešće je riječ o promjenama raspoloženja, glavoboljama, osjetljivim prsima, umoru, pojačanom apetitu, razdražljivosti i mrzovolji. Treba istaknuti i da je popis mogućih simptoma podugačak, no većina će žena osjećati nekoliko njih, ne sve. Neovisno o tome jesu li simptomi slabiji ili intenzivniji, kod svake žene imaju predvidljiv tijek.

Točni uzroci PMS-a nisu razjašnjeni, ali nastaje kao slijed kemijskih promjena zbog pada estrogena i progesterona u drugom dijelu menstrualnog ciklusa uz promjene kemijskih glasnika u mozgu odgovornih, među ostalim, i za raspoloženje. Teži oblik PMS-a, PMDS, odnosno predmenstrualni disforični poremećaj nerijetko je povezan i s većim rizikom od nastanka depresije.

Važnost stručnog mišljenja

Procjene o učestalosti PMS-a su različite pa se tako može pročitati da se javlja kod 30 do 85% žena u reproduktivnoj dobi, a drugi izvori navode da od njega pate tri od četiri žene. Pa ipak, ne bismo trebali tek tako primiti na znanje da PMS postoji, da ga „sve žene imaju“ pa podnositi simptome ako za to nema potrebe.

Za početak, preporučuje se da o svojim tegobama obavijestite ginekologa ili barem liječnika obiteljske medicine jer se, ovisno o njihovoj stručnoj procjeni, po potrebi može odrediti i terapija. Osim toga, možete potražiti stručno mišljenje ljekarnika jer se u prodaji mogu naći pripravci koji su pravi „prijatelji žena“, a s kojima će vas ljekarnik detaljno upoznati.

Za ublažavanje simptoma PMS-a ponekad je dovoljno uvesti promjene u prehrani, vježbanju te, općenito, u životnom stilu. Nekoliko savjeta stručnjaka poznate Klinike Mayo moglo bi vam pomoći da opuštenije i s manje tegoba dočekate mjesečnicu.

Prehrana

Kad je riječ o promjenama u prehrani, savjetuju se manje porcije, ali jedite ih češće, no ograničite unos soli. Birajte namirnice bogate složenim ugljikohidratima poput voća, povrća te cjelovitih žitarica, a uvrstite u jelovnik i hranu bogatu kalcijem te izbjegavajte kofein i alkohol.

Vježbanje

Svakako povećajte razinu tjelesne aktivnosti, ako već ne radi ublažavanja PMS-a, onda radi očuvanja zdravlja općenito. Gotovo svakodnevno biste trebali izdvojiti barem 30 minuta za žustro hodanje, bicikliranje, plivanje ili neku drugu aerobnu aktivnost. Osim što poboljšava vaše fizičko zdravlje, redovita tjelesna aktivnost pomaže pri ublažavanju, čak i uklanjanju simptoma kao što su umor ili mrzovolja.

Malo sretne, malo sjetne – donosimo kalendar mjesečnice i raspoloženja

Premda misli i emocije ponajprije ovise o trenutačnim životnim okolnostima, treba uzeti u obzir i menstrualni ciklus u kojem...

SAZNAJTE VIŠE

Stres

Nije potrebno pretjerano isticati da stres pridonosi intenzitetu i pojavnosti PMS-a. Stoga vodite računa o tome da se dobro naspavate, prakticirajte vježbe opuštanja, pokušajte naučiti jogu, a mogu pomoći i masaže.

Dodaci prehrani

Potražite savjet u ljekarnama o dodacima prehrani kao što su magnezij i cink ili vitamini B skupine, posebice B6 vitamin. Tu su i biljni pripravci poput ulja noćurka i boreča, bogati gama linolenskom kiselinom. Mnogi preporučuju pripravke konopljike, no prije njezine primjene treba potražiti stručni savjet liječnika ili ljekarnika jer je u nekim slučajevima kontraindicirana.

Najčešći simptomi premenstrualnog sindroma

simptomi predmenstrualnog simptoma

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama