Srce i krvne žile - 9. siječnja 2022.
AUTOR ČLANKA - Redakcija

5 bitnih laboratorijskih vrijednosti povezanih s idealnim zdravljem srca

Koliko dobro se štitite od srčanih bolesti, jednog od vodećih uzroka smrtnih slučajeva? Provjera pet bitnih laboratorijskih vrijednosti može vam dati dobru ideju što trebate poboljšati u svojoj prehrani i životnim navikama

zdravlje srca laboratorijske vrijednosti

“Što se tiče mojih pacijenata, uobičajeno gledam njihov krvni tlak, šećer u krvi, vrijednosti LDL kolesterola i triglicerida, te opseg struka”, napominje dr. Deepak L. Bhatt, voditelj kardiovaskularnih programa na Brighamu, bolnici povezanoj s Harvardom. Navedene vrijednosti daju sliku općeg zdravlja osobe i, točnije, koje čimbenike treba smanjiti kako bismo smanjili izglede za srčani ili moždani udar.

U nastavku su idealne vrijednosti za svako mjerenje, zajedno s razlogom zašto su te vrijednosti važne uz ciljane savjete za njihovo poboljšanje. Univerzalni prijedlozi za poboljšanje vrijednosti svih pet mjerenja možete pronaći na kraju članka.

Što govore vrijednosti o zdravlju vašeg srca?

Iako su idealne vrijednosti dobri dugoročni ili kratkoročni ciljevi za većinu ljudi, vaš liječnik može preporučiti različite ciljeve na temelju vaše dobi ili drugih zdravstvenih stanja.

Održavajte svoje srce u formi – inače će postati tempirana bomba

Krvni tlak

  • Manje od 120/80 mm Hg.

Brojke vezane uz krvni tlak govore o sili ​​krvi koja pritišće vaše arterije kada se srce steže (sistolički krvni tlak, prvi broj) i opušta (dijastolički krvni tlak, drugi broj). Vaš krvni tlak odražava koliko snažno vaše srce radi (na primjer, kada se odmarate ili vježbate) i stanje vaših krvnih žila. Sužene, nefleksibilne arterije uzrokuju porast krvnog tlaka.

Zašto je to važno za zdravlje srca? Visoki krvni tlak ubrzava oštećenje krvnih žila, potičući nakupljanje masnog plaka (aterosklerozu). To može dovesti do srčanog udara. Visoki krvni tlak dovodi do zadebljanja mišića/stijenke lijeve klijetke srca („glavna pumpa“), što može dovesti do zatajenja srca. Na kraju, visoki krvni tlak povećava rizik od moždanog udara zbog začepljenja ili puknuća krvne žile u mozgu.

Što pomaže? Prehrana bogata kalijem koji se nalazi u raznim vrstama povrća i voća, namirnicama s niskim udjelom natrija (oprez s industrijski prerađenim namirnicama koje ga sadrže u obilju) te smanjivanje unosa alkohola.

LDL kolesterol

  • Manje od 100 mg/dL.

Test kolesterola (ili profila lipida) pokazuje nalaz s mnogo brojeva. Liječnici su obično najviše zabrinuti zbog lipoproteina niske gustoće (LDL), čestica koje čine oko dvije trećine kolesterola u krvi.

Zašto je to važno za zdravlje srca? Višak LDL čestica zadržava se unutar stijenki arterija. Kad se tamo nađu, „progutaju“ ih bijela krvna zrnca, tvoreći pjenaste stanice pune masti. Kad je LDL dugo povišen, masne nakupine unutar krvnih žila se povećavaju te dolazi do daljnjeg umnožavanja glatkih mišićnih stanica i stanica koje luče vezivno tkivo, a koje dovode do stvaranja tzv. vezivne „kape“. Vezivna kapa prekriva masne nakupine te uzrokuje postepeno sužavanje promjera krvne žile.

Što pomaže? Ograničavanje zasićenih masti koje se nalaze u mesu, mliječnim proizvodima i jajima i nadoknađivanje izgubljenih kalorija nezasićenim mastima koje se nalaze u orašastim plodovima, sjemenkama i biljnim uljima.

Trigliceridi

  • Manje od 150 mg/dL.

Možda manje poznati od kolesterola, trigliceridi su najčešći oblik masti u krvotoku. Dobivaju se iz hrane, a ove molekule osiguravaju energiju vašem tijelu. No, višak kalorija, alkohola i šećera koje tijelo ne može iskoristiti, pretvara se u trigliceride koji se pohranjuju u masnim stanicama.

Zašto je to važno za zdravlje srca? Poput visokog LDL kolesterola, povišene vrijednosti triglicerida povezane su s većim rizikom od srčanog i moždanog udara.

Što pomaže? Ograničavanje hrane bogate nezdravim mastima, šećerom ili oboje. Potrebno je jesti hranu bogatu omega-3 masnim kiselinama kao što je riba. Također, preporučuje se izbjegavanje alkohola.

Šećer u krvi

  • Manje od 100 mg/dL.

Visoke razine šećera u krvi često vode do dijabetesa. Najčešći je dijabetes tip 2. Javlja se kada tijelo razvije inzulinsku rezistenciju (inzulin omogućuje stanicama da uzimaju šećer) i ne proizvodi dovoljno inzulina da prevlada rezistenciju.

Zašto je to važno za zdravlje srca? Visoke razine šećera u krvi oštećuju stijenke krvnih žila i uzrokuju da se šećer (glukoza) veže za LDL. Zbog toga postoji veća vjerojatnost da će LDL oksidirati – još jedan čimbenik koji potiče aterosklerozu. Višak šećera u krvi također čini stanične fragmente, trombocite ljepljivima, pa je veća vjerojatnost da će formirati ugruške, što može izazvati srčani ili moždani udar.

Što pomaže? Izbjegavanje slatkih pića i hrane bogate šećerom uz prehranu punu cjelovitih, neprerađenih žitarica umjesto hrane napravljene od prerađenih žitarica kao što su bijelo brašno i bijela riža.

Opseg struka

  • Za žene manji od 89 centimetara i za muškarce manji od 102 centimetra.

Izmjerite opseg struka oko trbuha, malo iznad pupka. Veliki trbuh – ono što liječnici nazivaju abdominalnom ili visceralnom pretilošću – obično znači masnoću koja okružuje unutarnje organe.

Zašto je to važno za zdravlje srca? Visceralna mast luči hormone i druge čimbenike koji potiču upalu, što pokreće oslobađanje bijelih krvnih stanica uključenih u aterosklerozu.

Što pomaže? Unošenje manje kalorija, posebno onih iz visoko obrađene hrane pune šećera, soli i nezdravih vrsta masti.

Žene posebno trebaju čuvati zdravlje srca

Spriječite razvoj srčanih bolesti! Otvorite srce omega-3 masnim kiselinama

Statistički podaci otkrivaju da bolesti srca nipošto nisu rezervirane samo za muškarce, naprotiv. Iako se od 1998. godine smanjuje...

SAZNAJTE VIŠE

Univerzalni savjet za poboljšanje svih pet mjera zdravlja srca

Ako je jedna ili više vaših vrijednosti iznad idealnih razina, daleko od toga da ste sami. Popriličan postotak ljudi ima prekomjernu tjelesnu težinu. Prekomjerna težina i opseg struka utječu na krvni tlak, LDL kolesterol, trigliceride i šećer u krvi.

Zdrava, biljna prehrana može pomoći. Redovita tjelovježba također pomaže – ciljajte na barem 30 minuta vježbe umjerenog intenziteta poput brzog hodanja većinu dana u tjednu. Druge životne navike koje mogu smanjiti rizik od srčanih bolesti uključuju spavanje od sedam do osam sati tijekom noći i kontroliranje razine stresa.

Izvor: https://www.health.harvard.edu/blog/5-numbers-linked-to-ideal-heart-health-202112162660

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button