Rekreacija i fitness - 30. ožujka 2021.
AUTOR ČLANKA - Redakcija

Istražujemo zdravi trend: jamči li 10.000 koraka dnevno i bolje zdravlje?

Svi koji posjeduju pametni sat ili neku mobilnu aplikaciju za zdravlje poznaju funkciju brojanja prijeđenih koraka. No, postoji li neki konkretan cilj kojemu moramo težiti ili je ovaj broj postavljen proizvoljno?

10.000 koraka dnevno zdravlje mobilna aplikacija hodanje tjelesna aktivnost

Kad želimo biti zdravi ili ostati u dobroj formi, često nas savjetuju da trebamo napraviti 10.000 koraka dnevno. Ovaj cilj za mnoge od nas je nedostižan ili frustrirajući pogotovo ako smo zaposleni ili imamo drugih važnijih zaduženja. No, zahvaljujući brojnim mobilnim aplikacijama za zdrav život te pametnim satovima ovaj je cilj postao poželjan svima, a novinari internetske stranice theconversation.com zapitali su se odakle zapravo potječe taj broj? Njihov članak prenosimo ovdje.

Ideja da nam dnevno treba 10.000 koraka za zdravlje potječe zapravo od naziva jednog pedometra koji se 1965. godine prodavao u Japanu, a proizvodila ga je tvrtka Yamasa Clock. Uređaj se zvao „Manpo-kei“ čiji prijevod doslovno znači „mjerač 10.000 koraka“. Iako je naziv uređaja imao striktno promotivnu funkciju, zadržao se diljem svijeta označujući dnevni cilj za ostvarenje broja koraka pa se kod mnogih pametnih satova zadržao i danas kao zlatni standard za dnevnu dozu aktivnosti.

10.000 razloga za zdraviji život

Neka istraživanja koja su znanstvenici proveli otada fokusirala su se na zacrtani cilj – ostvarenje baš tih 10.000 koraka. Njihovi su nalazi potvrdili pretpostavku da toliki broj koraka dnevno može poboljšati zdravlje srca, pozitivno utjecati na mentalno zdravlje te smanjiti rizik od nastanka dijabetesa. Možda je to i razlog zašto je baš proizvoljan broj od 10.000 koraka postao cilj kojem svi trebamo težiti.

I dok su spomenuta istraživanja potvrdila zdravstvene učinke pješačenja od 10.000 koraka, neke su druge studije otkrile (npr. Harvard Medical School) da je ženama u prosjeku dovoljno 4400 koraka dnevno da bi značajno smanjile rizik od preuranjene smrti. Podatak je dobiven usporedbom s aktivnostima žena koje su prepješačile 2700 koraka ili manje od toga dnevno. Što više koraka napravimo, manji je rizik od smrtnosti. I tako sve do 7500 koraka dnevno. Nakon te brojke, harvardski znanstvenici nisu uočili neke dodatne prednosti za zdravlje. Iako nije sigurno ima li ovaj broj koraka isti učinak i na muškarce, jasno se vidi da je veća aktivnost i više kretanja u korelaciji s poboljšanjem zdravlja i manjim rizikom od smrtnosti.

Negativni učinci predugog sjedenja

Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje odraslima barem 150 minuta umjerene fizičke aktivnosti tjedno (ili 75 minuta intenzivnije tjelovježbe). No istraživanja također pokazuju da čak i trening niskog intenziteta može poboljšati naše zdravlje, a pogotovo trening srednjeg intenziteta. To znači da vaše dnevne korake možete slobodno ubrojati u preporučenih 150 minuta tjedne aktivnosti.

Fizička aktivnost može vam pomoći i da ublažite posljedice predugog sjedenja. Istraživanje je pokazalo da ljudi koji sjede 8 sati dnevno imaju 59% veće izglede da ih zadesi preuranjena smrt od onih koji sjede manje od 4 sata dnevno. Međutim, istraživanje je otkrilo i to da ljudi koji puno sjede mogu eliminirati navedeni rizik ako odrade 60 do 75 minuta umjerenih fizičkih aktivnosti dnevno. To znači da vas žustro hodanje svakog dana može spasiti od negativnih učinaka predugog sjedenja.

Nedavna studija znanstvenika s University of Texas također je pokazala da manje hodanja (primjerice, ispod 5000 koraka na dan) utječe na smanjenu mogućnost metaboliziranja masti. Uz to, taloženje masnoća u našem tijelu može dovesti do razvoja kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa. A još manji intenzitet kretanja (ispod 4000 koraka dnevno) može ostaviti trajne posljedice na našu sposobnost metaboliziranja masti.

5000 koraka je sasvim dovoljno

Povećanjem fizičke aktivnosti i broja koraka koje napravite možete značajno poboljšati vaše zdravlje te reducirati rizik od razvoja kroničnih bolesti kao što su demencija ili neki oblici karcinoma. Više kretanja poboljšat će i vaše zdravstveno stanje ako ste oboljeli od dijabetesa tip 2. A vježbanje pridonosi i osnaživanju imunosnog sustava. Pa ipak, kako sadašnja istraživanja pokazuju ne morate postići baš 10.000 koraka na dan kako biste uživali u zdravom životu – i polovica od tog broja bit će sasvim dovoljna.

Nema opravdanja za neaktivnost: nordijskim hodanjem se svatko može baviti

Jedan od najbrže rastućih sportova u svijetu – nordijsko hodanje – ima brojne pozitivne učinke na zdravlje čovjeka, a...

SAZNAJTE VIŠE

Ako se baš želite više kretati zbog boljeg zdravlja, povećajte sadašnji broj koraka za 2000. U tu svrhu prošetajte do posla ujutro ili se vratite kući pješice predvečer. Prepješačite barem dio dionice ako ne možete prehodati cijelu udaljenost. A ako radite od kuće, pretplatite se na neki online program vježbanja. Dobra opcija je i šetnja u društvu prijatelja. Preskočite odlazak u kafić i umjesto sjedenja provedite dan aktivnije s njima. Ne zaboravite da čak i mala, ali redovita, količina fizičkih aktivnosti može pozitivno utjecati na vaše zdravlje.

Izvor: https://theconversation.com/do-we-really-need-to-walk-10-000-steps-a-day-153765

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button