Zdrava prehrana - 30. prosinca 2020.
AUTOR ČLANKA - dr. sc. Mirela Marić, mag. nutricionizma, Poliklinika Aviva

Nakon blagdanskog obilja: kakva je detoksikacija zdrava?

Po pitanju prehrane, bilo da govorimo o količini ili kvaliteti namirnica, mnogi ljudi griješe i to tijekom cijele godine. Detoksikacijske dijete svakako se preporučuju, ali uz određena pravila

detoksikacija detoksikacijske dijete blagdani

Današnji način života zahtjeva da možda samo ponekad svome tijelu priuštimo detoksikaciju, pogotovo nakon blagdana, kada unosimo više kalorične, odnosno slatke i masne hrane te alkohola. Važno je znati da detoksikacija nije dijeta, već kratkoročno čišćenje organizma.

Upravo blagdansko vrijeme je idealno vrijeme za planiranje obroka jer su svi ukućani kod kuće i svi se obroci (doručak, ručak i večera) te međuobroci mogu dobro isplanirati. Dobro planiran obrok znači manje prejedanja za glavne obroke – nikako ne znači uskraćivanje, već sigurno bolju prehranu tijekom  cijelog dana.

Uravnotežena prehrana tijekom cijele godine

Većina ljudi tek s dolaskom toplijih dana kreće na neke rigorozne dijete kako bi skinuli pokoji kilogram viška pred ljeto, ne razmišljajući o regulaciji tjelesne težine tijelom cijele godine; nije svaki dan Božić, niti treba svakodnevno postojati blagdanski odnos prema hrani. Prehrana na kojoj se neki ljudi baziraju tijekom cijele godine, a pogotovo za blagdane, nerijetko je sve, samo ne raznovrsna i uravnotežena. Kalorijski je unos prevelik, a često se nakon svega ljudi forsiraju vježbajući, što je veliki šok za cijelo tijelo.

Nikada nije bilo lakše paziti na prehranu jer je danas sve mjerljivo i vrlo lako možemo saznati koja hrana odgovara baš nama, od koje se hrane debljamo, je li naš višak kilograma povezan s viškom vode ili masti u tijelu, koja je naša individualna vrsta suplementacije i drugo. Cilj je uvijek postići  planirani gubitak kilograma ili održavanje postojećih kilograma bez puno muke i odricanja. Izbacivanjem nekih vrsta makronutrijenata (ugljikohidrata, proteina i masti) na svoju ruku možemo  svoj organizam dovesti do trajnog deficita nekih mikronutrijenata (vitamina i minerala) te na kraju dobijemo jo-jo efekt svega što radimo.

Cilj detoksikacije: održavanje zdravlja

Upravo primjenom detoksikacijskih dijeta tijekom kojih se u organizam unose nutrijenti u tekućem obliku, poput ispijanja isključivo voćnih i povrtnih sokova, biljnih čajeva ili smoothieja, možemo planirati brže vraćanje u sklad duha i tijela te postizanje zadanog cilja – prije svega održavanje zdravlja.

Detoksikacijska dijeta podrazumijeva kratkotrajnu dijetu s organskom hranom bogatom antioksidantima, vitaminima i mineralima, vlaknima te s povećanim unosom tekućine. Razni detoksikacijski programi su dobri „čistači“ organizma kada želimo malo olakšati organizam zbog prevelikog unošenja hrane i pića, najčešće tijekom blagdana, fešti i sličnog. 

Takve dijete nisu trajna rješenja, nego samo mala pomoć oko odluke u kojem smjeru idemo. Zbog njih nećemo puno smršavjeti, možemo se kratkoročno osjećati bolje, ali nakon nekoliko dana svi koji rade po cijeli dan i treniraju, osjećaju se toliko slabo i iscrpljeno da shvate da rade nešto pogrešno i da im to baš i ne odgovara. Kada se radi detoksikacija organizma, osoba mora biti u mirovanju, dakle fizička aktivnost mora biti svedena na minimum.

Jednostavna formula uspjeha

Recept za uspjeh zapravo je vrlo jednostavan, a sve što jest potrebno malo je discipline i znanja. Naučite li raznovrsno rasporediti hranu koju ćete toga dana unijeti u organizam i shvatite li važnost redovite konzumacije hrane (bez preskakanja obroka i međuobroka) te tome pridodate svakodnevno brojanje kalorija, rezultati će zasigurno doći.

Uz konzumaciju pet obroka dnevno i unos minimalno 1,5 litara tekućine, cilj je smanjiti kalorijski unos. Iako bih svakome preporučila da za uspješnije rezultate napravi analizu sastava tijela, u pravilu se od ukupne energetske potrošnje oduzima 500 kalorija. Drugim riječima, poželjno je da žena ili muškarac koji želi zdravo mršavjeti dnevno unese u prosjeku od 1500 do 2000 kalorija, no to, naravno, ovisi o brojnim parametrima, poput visine osobe, dnevne aktivnosti i sličnog.

Detoksikacija kao uvod u mršavljenje

Dakle, pod pojmom detoksikacije podrazumijevamo čišćenje organizma uz smanjenje unosa hrane, izbacivanje masne i kalorične hrane što pomaže tijelu vratiti prirodnu ravnotežu i energiju. Podrazumijevaju se i pojačan unos tekućine, vitamina i minerala (antioksidansa) te svakodnevna fizička aktivnost.

Takav zdrav režim prehrane nam može biti i uvod u mršavljenje te održavanje tijela u formi tijekom cijele godine. Detoksikacijski program prehrane obuhvaća puno voća i povrća, žitarica, nemasnog mesa, grahorica i puno tekućine – vode i čajeva.

Osnovni principi detoksikacije:

  • unositi što više tekućine
  • kavu, alkohol i cigarete izbaciti
  • jesti što više povrća i voća
  • jesti što više sirove hrane
  • unos soli svesti na minimum
  • hranu s visokim sadržajem masnoća izbjegavati
  • konzervirana i gotova industrijska jela ne konzumirati
  • ograničiti mliječne proizvode, izbaciti sir
  • ako je moguće, koristiti domaću hranu
  • slatkiše i razne grickalice izbjegavati

Istine i mitovi o novogodišnjoj dijeti i detoksu

Postalo je svojevrsnom modernom tradicijom da si na samom kraju godine “damo oduška“, a potom detoksikacija i dijeta postaju...

SAZNAJTE VIŠE
  • zaslađene sokove i gazirane napitke totalno izbaciti
  • tijekom čišćenja ne smije se prekomjerno vježbati, preporučuju se joga i meditacija, sauna, tople kupke i izbjegavanje stresa
  • konzumirati biljne čajeve za čišćenje organizma

Kao rezultate detoksikacijske prehrane ljudi često ističu povećanje energije, čišću kožu, poboljšanje probave, povećanje koncentracije i bolji izgled.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button