Dijeta i mršavljenje - 27. travnja 2019.
AUTOR ČLANKA - Prim. dr. sc. Jozo Jelčić, internist endokrinolog, Specijalistička ordinacija za endokrinologiju prim. dr. sc. Jozo Jelčić

Promijenite životni stil: Kako trajno smršavjeti?

Debljina je kronična bolest koja zahtijeva sustavno liječenje, odlučnost te dobru suradnju pacijenta i terapeuta

holistički pristupdebljina, stil života, bolest, liječenje debljine, mršavljenje

Debljina je bolest stila života. Zato je u liječenju debljine prva i osnovna mjera promjena nezdravog životnog stila u zdravi.

Pritom slijede promjene prehrane, tjelesne aktivnosti i spavanja, a na kraju u obzir dolaze i primjena lijekova te operacija želuca. Promjena stila života nezaobilazna je prva stepenica u liječenju debljine. On u velikoj mjeri određuje prehranu, tjelesnu aktivnost i spavanje.

Ukratko, kakav stil života, takva prehrana, tjelesna aktivnost i spavanje, odnosno takva tjelesna težina i zdravlje. Gotovo je nemoguće imati zdravu prehranu i biti zdrav imate li nezdrav stil života.

Osnovna predradnja koja se ne smije preskočiti jest promjena vremenske strukture dana. Promjene ovih aktivnosti su neizvedive i neodržive u nedostatku vremena. Ciljevi liječenja debljine su produljenje životnog vijeka, smanjenje broja komplikacija i poboljšanje njihova liječenja, poboljšanje kvalitete života i smanjenje tjelesne težine.

U praksi se koriste dva pristupa liječenju debljine:

1. pristup u kojem se koriste niskoenergetske dijete – unaprijed se precizno izračunaju energetski unos i potrošnja, a osoba koja se liječi od debljine mora se strogo pridržavati zadanih jelovnika i plana tjelovježbi,
2. holistički pristup – naglasak je na promjeni osnovnih životnih aktivnosti, prehrane i njezinih obrazaca koji su usklađeni s realnim okolnostima i mogućnostima te provedeni na najprivlačniji način uz slobodu izbora osobe koja se liječi.

Razlike u pristupima liječenja debljine

U oba pristupa cilj je isti – postići smanjenje unosa i povećanje potrošnje energije, a učinjene promjene prevesti u trajne zdravije obrasce ponašanja, odnosno rutine i navike. U prvom pristupu subjekt je terapeut, a u drugom osoba koja se liječi od debljine.

Prvi pristup je statičan i ne odgovara realnom životu, a polazište je terapeutova idealizirana statična konstrukcija života. Sve se svodi na izračun kalorijske vrijednosti hrane i vježbe. Takav pristup zanemaruje brojne čimbenike koji sudjeluju u prehrani i tjelesnoj aktivnosti: slobodu izbora, realne okolnosti i mogućnosti, vremensku strukturu dana, druge članove obitelji, kulinarsko umijeće, osobne sklonosti, kulturu, tradiciju, osobine ličnosti, dosadašnje iskustvo i znanje, materijalne mogućnosti i drugo.

Zato je taj pristup nerealan i odbojan te često rezultira ponašanjem koje vodi ubrzanom debljanju i, nerijetko, yo-yo efektu. Dugoročni rezultati su vrlo loši. Mršavi se prosječno tri do šest mjeseci, a nakon toga slijedi ubrzano debljanje. Liječenje ovom metodom može se provoditi isključivo jakom snagom volje, što je iscrpljujuće.

Volja s vremenom slabi, a nakon toga očekuje se ne samo povratak na staro, nego prije toga i pogoršanje u obliku pojave još nezdravijih obrazaca ponašanja kao reakcije psihe, organizma i okoline. Ova metoda je provediva samo snagom volje i u strogo kontroliranim uvjetima kroz kratko vrijeme.

Ugodno i prirodno

Drugi pristup je znatno ugodniji i primjereniji životu slobodnih ljudi koji žive u slobodnim uvjetima. Realniji je jer prati svakodnevnu dinamiku psihe i života te je zato znatno učinkovitiji. Ne samo što omogućuje smanjenje tjelesne težine nego i njezino stabilno održavanje godinama. Pritom nema štetnog yo-yo efekta. Uzimaju se u obzir vremenski okvir za prehranu, kuhanje, tjelesna aktivnost i spavanje, ali i druge aktivnosti u slobodnom vremenu.

Dio vremena koje se troši za aktivnosti u slobodnom vremenu treba preraspodijeliti za prehranu, tjelesnu aktivnost i spavanje. Tako bi se stvorile realne mogućnosti za promjene koje treba provesti. Uzimaju se u obzir sklonosti osobe, umijeće kuhanja, tradicija, lokalni uvjeti i okolnosti, obitelj, posao, materijalne mogućnosti i drugo. Metoda je znatno složenija te traži educiranog i iskusnog terapeuta koji će svoje znanje i iskustvo iskoristiti kako pomogao pacijentu u osmišljavanju i provedbi složene procedure promjena.

To što treba postići zapravo je vrlo privlačno: pet obroka na dan, složen ručak od tri do pet sljedova jela bez žurbe u ugodnoj i opuštenoj atmosferi, privlačnom okruženju i prijateljskom društvu uz osjećaj smirenosti i zadovoljstva, odmor nakon ručka i šetnja od pola sata do sat vremena te redovit miran san od sedam do osam sati. Mnogima to zvuči kao nedostižna bajka.

Riječ je zapravo o povratku vrlo ugodnom načinu života. Ne traži se nikakva posebna snaga volje nego posvećenost projektu liječenja debljine, odnosno poboljšanju stila i kvalitete života te prehrane. Cijeli taj složeni obrazac je nužan jer je tek u tim uvjetima i na taj način moguće postići trajne promjene prehrane, uklopiti pojačanu tjelesnu aktivnost u svakodnevicu i osigurati redovit, kvalitetan san.

Proljetno čišćenje: Idealne namirnice za detoksikaciju tijela

Proljetno čišćenje organizma bit će lakše uz korisne namirnice za detoksikaciju

SAZNAJTE VIŠE

Korisni savjeti

Prehrana treba biti raznovrsna jer to omogućuje unos mnogih potrebnih nutrijenata, a onemogućuje pretjeran unos nutrijenata bogatih energijom (masti i ugljikohidrati). U prehrani treba zadržati sve makronutrijente – masti, ugljikohidrate i proteine, ali količinu masti i ugljikohidrata treba smanjiti.

Nužno je povećati unos povrća jer je ono siromašno energijom. Barem pet dana u tjednu u ručku bi trebalo biti povrće umjesto krumpira, tijesta, tjestenine i riže, a trebalo bi smanjiti i konzumiranje kruha. Pritom je važna i promjena metode kuhanja. Umjesto pečenja, prženja, pohanja, pirjanja i sličnog, preporučuje se priprema variva te povrća na lešo, na pari ili u obliku različitih kombinacija, pirea i slično. Ukratko, umjesto tave i ulja, preporučuju se lonac i voda.

To uglavnom nije jako ukusna hrana. Kad bi bila, onda liječenje debljine ne bi bilo problem pa je zato važno takvu hranu učiniti privlačnom. Za to su potrebni vrijeme, strpljenje, ljubav prema kuhanju, ali i cijeli složen, ali vrlo ugodan i privlačan „ceremonijal“ pri jelu radi zadovoljenja ne samo nutritivnih i fizioloških, nego i estetskih, emocionalnih, socijalnih, kulturnih i drugih potreba. Iz prehrane je važno izbaciti sastojke i namirnice koje više pripadaju zabavi nego hrani, a bogati su energijom kao što su grickalice, sokovi i slatkiši.

Kako su poticaji za debljanje trajno prisutni (iz gena i vanjske sredine), važno je stvoriti trajne, uporne sile koje djeluju na ponašanje suprotno tim nezdravim poticajima, a to su zdrave rutine i navike, podrška obitelji i prijatelja te dugotrajna pomoć i podrška terapeuta. Unatoč tome, i nakon više godina može se dogoditi da utjecaj vanjske sredine nadjača te ponovno pokrene debljanje. Zato je debljina kronična bolest koja zahtijeva kronično liječenje, kao i redovite te dugogodišnje kontrole kod liječnika.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama