Ljekovito bilje - 18. veljače 2019.
AUTOR ČLANKA - Frane Herenda, mag. pharm.

Najbolji pomoćnici iz prirode protiv stresa

Kada stres traje dulje, iscrpljuje i može dovesti do anksioznosti, pa i težih stanja. Priroda nas je, srećom, podarila nizom biljaka - učinkovitim, ali i vrlo sigurnim biljkama koje ne stvaraju ovisnost i imaju iznimno dobar profil nuspojava

Pomoćnici iz prirode protiv stresa

Evolucija je stres zamislila kao vrlo zgodan način pripreme našeg organizma na opasnost ili trenutačnu situaciju povećanih psihofizičkih potreba. Ubrzavaju se otkucaji srca i disanje, a krv se povlači iz probavnog sustava u mišiće.

Prirodnom selekcijom evolucija je dovela do toga da preživljavaju oni koji uspješno aktiviraju mehanizme obrane u stresnim situacijama. Stresna situacija trebala bi biti točno to – situacija. Događaj. Nešto što ne traje dugo. Nešto nakon čega se aktiviraju mehanizmi oporavka cijelog tijela te se psihofizički smirujemo i nastavljamo normalne aktivnosti.

No evolucija nije mogla predvidjeti izloženost cjelodnevnom stresu, pripremiti nas na sto trideset mailova u radnom danu, za hijerarhiju šefova i kolega te simultano navođenje na stresne situacije, na neprestani tihi osjećaj opasnosti na užurbanim prometnicama velikih gradova, na točno određene sate i minute kad moramo stići na posao, u vrtić, u školu, na trening, na balet, na zbor…

Kako se stres očituje?

Kada stres traje dulje, iscrpljuje i može dovesti do anksioznosti, pa i težih stanja. I kod kroničnog stresa i anksioznosti naše tijelo često daje određene znakove koje vidimo kao manifestaciju stresa – lupanje srca, pritisak u grudima, grčevi u želucu i crijevima, nesanica te nemir. U takvim slučajevima osobe često prolaze niz pregleda kod kardiologa, gastroenterologa, psihijatra ili odmah posegnu za konvencionalnim anksioliticima ili drugim lijekovima. No imamo i druge mogućnosti.

Priroda nas je, srećom, podarila nizom biljaka – učinkovitim, ali i vrlo sigurnim biljkama koje ne stvaraju ovisnost i imaju iznimno dobar profil nuspojava. Osobno volim motivirati pacijente da pokušaju predvidjeti stresna razdoblja (završne račune kod knjigovođa, sezone vjenčanja za frizerke i cvjećare, ispitne rokove itd.) i da počnu uzimati neke biljke prije nego što su pod povećanim psihičkim i/ili fizičkim opterećenjem.

Biljke koje pomažu ublažiti simptome stresa

Ružičasti žednjak (Rhodiola rosea) vrlo je učinkovita biljka za stres, ali i za prevenciju. Nju nikako ne smijemo uzimati uz antidepresive, antipsihotike, u trudnoći i kod djece, niti dulje od otprilike mjesec dana. No vrlo je korisna, vrlo učinkovita, iako punina njezina djelovanja nastupa desetak dana nakon uzimanja. Ona je primjenjiva s drugim biljkama kod svih somatizacija stresa. Postoji samo nekoliko dobrih ekstrakata na tržištu. Uvijek se preporučuje savjetovanje sa stručnjakom u vezi njezina korištenja.

Odoljen (Valeriana officinalis) je zlatni standard biljne regulacije stresa. Svakako ga preporučujem često. Čaj, odnosno dekokt  ili uvarak (jer je riječ o korijenu pa ga treba kuhati 10-ak minuta) odgovara rijetko kojem nepcu, iako je učinkovit. To je vrlo sigurna biljka koju ipak iz opreza ne dajemo trudnicama, dojiljama i djeci.

Donedavno smo imali ekstrakte koji su bili poprilično subdozirani, što je česta mana mnogih biljnih lijekova ili dodataka prehrani na našem tržištu, no sad imamo nekoliko valerijana prave doze. Ako vas ometa u vožnji, a treba vam za stres na poslu – dovezite se, pa je popijte uz jutarnju kavu, po mogućnosti prije nego što pogledate mailove ili prije nego što ugledate lice šefa i kolega. Može se uzimati više puta na dan, samo pripazite na funkcionalnost pri poslu ili vožnji. Izvrstan je i kao prevencija. Ako ste skloni grčenjima mišića nogu ili leđa zbog stresa, valerijana je temelj terapije.

Što nam se iz prirode nudi za gastritis?

Protuupalno djelovanje kod gastritisa je u konvencionalnoj medicini zanemareno. Srećom, priroda nam je omogućila niz učinkovitih protuupalnih biljaka. Svake...

SAZNAJTE VIŠE

Matičnjak (Melissa officinalis) je prekrasna, sigurna biljka za vaš probavni sustav i stres kod trudnica, dojilja i djece. Sigurna je, blaga i učinkovita. No nemojte u ranoj trudnoći posezati za njom, oprez je potreban sa svakom biljkom u ranoj fazi razvoja ploda. Smiruje vas i ublažava grčeve probavnog sustava.

Pasiflora (Passiflora incarnata) također je sigurna, blaga, ali često i vrlo učinkovita biljka kod nemira i početnog stresa. Možemo je čak uz preporuku stručnjaka dati trudnicama, dojiljama i djeci.

Glog (Crataegus sp.) je biljka za one koji somatiziraju stres i tjeskobu na srce, odnosno grudni koš – stezanje u grudima, uz eventualno povišeni krvni tlak, te povećani otkucaji u stresnim situacijama. Glog je biljna droga izbora, ali, naravno, uz mišljenje kardiologa da nije riječ o organskom uzroku spomenutih tegoba. Ne preporučuje se trudnicama, dojiljama, djeci te onima koji uzimaju beta-blokatore ili imaju niske otkucaje srca. Najbolje je savjetovati se sa stručnjakom.

Dakle, kod stresa itekako imamo biljaka na izbor. Možemo reći da su vrlo sigurne i učinkovite uz određene mjere opreza. S obzirom na to da često osobe pate od više različitih simptoma, izvrsno je što se većina njih može i kombinirati te uzimati dulje razdoblje.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama