Dom i obitelj - 31. srpnja 2020.
AUTOR ČLANKA - Vladimira Šimić

Kako učiniti dom zdravijim mjestom za život

Nakon stresnog dana težimo povratku kući gdje ćemo napokon predahnuti. Stoga svoj prostor moramo učiniti ugodnim i zdravim mjestom za život.

zdrav dom uredenje doma odmor opustanje u domu

Danas živimo ubrzan život, no ipak to nije razlog zbog kojeg bismo smjeli zanemariti naš dom, posebice zato jer je to mjesto na koje ćemo se vratiti nakon napornog dana u potrazi za mirom i odmorom.

Što će se sve u njemu naći i kako smo ondje organizirali život, može nam dati puno informacija o utjecaju doma na naše zdravlje.

Kuhinja: kućno vrelo zdravlja

Ma koliko bježali od te istine, činjenica je da ako u kuhinji nemamo nezdravih namirnica, nećemo ih ni jesti, barem ne dok smo kod kuće. Opskrbite se zdravim namirnicama: voćem i povrćem, cjelovitim žitaricama, nemasnim mesom i ribom. Za „napadaje“ grickanja imajte na stolu malu zdjelicu s orašastim plodovima i suhim voćem, a u frižideru pripremite mrkvu i papriku nasjeckane na komadiće. Ako ih već nećete pojesti, upotrijebit ćete ih za kuhanje.

Na stolu uvijek imajte zdjelu s voćem, naravno onim koje može stajati na sobnoj temperaturi. I nemojte se dovesti u situaciju da se oko nje sakupljaju vinske mušice – količina treba odgovarati vašim potrebama za dva ili najviše tri dana. Ostalo voće držite u hladnjaku, a odlično će poslužiti za zdravi smoothie. Naravno, ne zaboravite se opskrbiti i zelenim lisnatim povrćem.

Na policama neka se nađu razni začini, a čim manje soli i šećera.

Ne pretjerujte s količinama namirnica niti s količinama skuhane hrane. Osim što je doista žalosno bacati hranu koja se ne iskoristi, s podgrijavanjem hrane također treba biti oprezan. Nutricionisti, primjerice, upozoravaju da se izbjegava podgrijavanje jela koja sadrže špinat, mrkvu, celer, ciklu i repu jer se oslobađaju kancerogeni spojevi, a niti krumpir nije dobro podgrijavati jer postaje teže probavljiv. Posebna pravila vrijede i za gljive, školjke… Ukratko, dobro se informirajte, a svaku opasnost ćete izbjeći ako pojedete odmah to što i pripremite.

Blagovaonica: mjesto za uživanje u hrani

Bilo da je riječ o blagovaonici kao zasebnom prostoru ili samo stolu u kuhinji za kojim jedete, održavajte ga čistim i mislite o detaljima – neka svaki obrok bude ritual koji donosi užitak. Stol sa mrvicama i tragovima (posebno ljepljivim) od pića, nikome nije ugodan. Dodajte svijeću, malu vazu, detalj koji vas veseli. Odaberite podloge (ili stolnjak) koji „vibrira“ u skladu s vašom naravi. A kada se za njime okupe obitelj i prijatelji, uvijek nastojte da je raspoloženje ugodno i opušteno kako bi vam jelo dobro leglo.

Također, pripazite na veličinu tanjura. Jeste li znali da veličina vaših tanjura utječe na tjelesnu težinu? Studije su pokazale da kad ljudi koriste veće tanjure i zdjele, tada ih do kraja i napune, dakle s više hrane nego što im je potrebno. Kad koristite veće tanjure, stavite na njih zdravu hranu, a ono što je već manje zdravo, za to se poslužite manjim tanjurima.

Dnevni boravak: vaše kraljevstvo

Bilo da se u njemu opuštate ili ga koristite i za rad, dnevni boravak prilagođavate vašim svakodnevnim potrebama. Kao i u svim prostorijama, vrijedi pravilo da se redovito čisti i prozračuje, a posebno treba paziti ako je već netko alergičan na prašinu, grinje ili dlake.

Obratite pažnju i na uređenje interijera. Jeste li znali da boje utječu na naša raspoloženja? Možda bi vam za dnevni boravak odgovarala toplina narančastih tonova ili opuštajuće nijanse zelene ili plave. I fototapeta s omiljenim motivom može biti izbor, a čest su izbor i motivirajući citati. Na vaše raspoloženje također će utjecati svjetlo – osim što je dnevni boravak nerijetko (kao i kuhinja) na južnom dijelu stana, odnosno kuće kako bi se osiguralo dnevno svjetlo, i za večer birajte rasvjetu koja će vam odgovarati, izbjegavajući hladne „neonke“.

Po mogućnosti nemojte dozvoliti da je pod pun dječjih igračaka. Razlog nije samo u urednosti već u sprečavanju ozljeda, posebno ako ste skloni hodati bosi.

Spavaća soba: oaza mira

Spavaća soba mora biti mjesto na kojem ćete se doista opustiti i odmoriti. Ondje ne držite televiziju, računalo, a svakako izbjegavajte i unošenje mobitela (iako ih mnogi danas koriste kao budilicu). Svjetlo ekrana sprečava lučenje melotonina, „hormona sna“ te time remeti vaš ciklus budnosti i spavanja. Drugim riječima, ekrani će vas razbuđivati, nećete moći zaspati do dugo u noć, a posljedice premorenosti ne moramo spominjati.

Jako je važno misliti o madracima jer neodgovarajući izbor može dovesti i do bolova u leđima. Madrac mora biti barem 10 cm dulji od vaše visine. Tvrdoća će ovisiti o tjelesnoj težini, pa se tako osobama s manjom tjelesnom težinom preporučuju mekši madraci, a osobama s većom težinom oni tvrđi. Potražite stručni savjet o podnicama, po potrebi se raspitajte o antialergijskim madracima, a ako već imate bolove u leđima, potražite mišljenje liječnika o izboru madraca. Madrac se u prosjeku treba mijenjati svakih osam do 10 godina.

Za bolji san, spavaća soba mora biti dobro prozračena, ne previše topla (čak niti tijekom zime) i svakako nastojte spavati bez svjetla. Posteljinu svakako mijenjajte redovito, posebno ako sa vama krevet dijeli i kućni ljubimac. Ipak, nastojte psima i mačkama osigurati njihovo mjesto za spavanje – ma koliko vlasnike smirivalo maženje, oni također dobro znaju koliko nemirne noći mogu biti i kakva nam buđenja te slatke zvijeri mogu priuštiti.

Kupaonica: kućni wellness i ogledalo čistoće

Kupaonica je centralno mjesto u domu gdje održavate osobnu higijenu. Kao i toalet, kupaonica mora biti čista. Iako besprijekornu čistoću malo tko u današnje vrijeme može održavati, ako zbog ničeg drugog, tada zbog kamenca, u kupaonici svakako ne smije biti pljesni koje mogu uzrokovati različite zdravstvene tegobe poput iritacija i infekcija dišnih putova. Važno je osigurati dotok svježeg zraka, kako zbog prevencije plijesni i gljivica, tako i zbog sprečavanja gubitka svijesti što je posebno važno kod starijih osoba.

Imate li zdravstvenih tegoba zbog prostora u kojem boravite?

Zdravstvene tegobe koje osjećate u svom domu ili na radnom mjestu imaju znanstveno objašnjenje, stoga pokušajte sami utvrditi je...

SAZNAJTE VIŠE

U kupaonici se mora spriječiti opasnost od padova za što postoje podloge za kadu/tuš kabinu, kao i posebni tepisi, odnosno spužve za pod. Vrlo je važno da se ručnici redovito mijenjaju te se preporučuje da svaki ukućanin koristi svoj, posebno ako netko ima neku kožnu bolest koja se može prenijeti ručnikom poput impetiga. Za lice imajte poseban ručnik, a za ruke se preporučuju papirni. Također je važan izbor sapuna, a uvijek se daje prednost tekućem.

Četkice za zube uvijek koristite daleko od wc školjke (u slučaju da je riječ o jednoj prostoriji) i redovito ih mijenjajte po preporuci stomatologa. I ako imate u kupaonici ormarić za prvu pomoć, redovito radite inventuru – dopunjavajte i mijenjajte (po potrebi) one proizvode koji su s ograničenim rokom trajanja.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama