Treća dob - 18. rujna 2019.
AUTOR ČLANKA - dr. Vlasta Vučevac, spec. opće medicine – gerontolog

Evo kako probava može utjecati na zdravlje starijih osoba

Loša prehrana uzrokuje poremećaje probave, kojima su posebno podložne starije osobe

dobra i loša probava kod starijih ljudi uvjetovana je time koliko unose hranjive tvari

Proces razgradnje hrane započinje u ustima, lučenjem sline i žvakanjem koje potiče želudac da počne lučiti probavne sokove. Dobro usitnjena hrana iz usta prolazi kroz jednjak u želudac u kojem se dalje razgrađuje, a glavni se dio probave zbiva u tankom crijevu.

Da bi naše tijelo moglo svakodnevno savršeno funkcionirati potrebno mu je „gorivo“, kao i svakom stroju. Gorivo je hrana – namirnice koje uzimamo: bjelančevine, masti, ugljikohidrati, ali ta hrana mora biti dobro razgrađena.

Proces razgradnje hrane, probava, zbiva se u probavnom sustavu, a započinje u ustima, lučenjem sline i žvakanjem. Hranu treba dobro sažvakati u ustima jer žvakanje potiče želudac da i on počne lučiti probavne sokove i da tako spreman dočeka hranu. Dobro prožvakana i usitnjena hrana iz usta prolazi kroz jednjak u želudac, gdje se dalje razgrađuje i odlazi u tanko crijevo. Glavni se dio probave zbiva u tankom crijevu. U njega se luče probavni sokovi gušterače, jetre i crijeva, miješaju se s dospjelom hranom iz želuca i tu se razgrađuju sastojci hrane. Samo dobro probavljena hrana ulazi u krvotok.

Kroz stijenku crijeva dolazi do upijanja svih hranjivih tvari iz hrane – vode, elektrolita, vitamina, minerala, koji dalje sudjeluju u svim metaboličkim procesima i procesima izgradnje u organizmu. Na taj je način osigurana energija svim tjelesnim stanicama. Neprobavljeni se dio hrane izlučuje iz debelog crijeva stolicom.

Zašto su važne hranjive tvari?

Za očuvanje zdravlja i lijepog izgleda, odnosno za dobru probavu, našem je tijelu potrebna kvalitetna, dobra hrana i više od 40 različitih hranjivih tvari. Kako nema namirnice koja ih sve sadrži, dnevno moramo u organizam unositi žitarice, voće, povrće, mliječne proizvode, ali i hranu bogatu bjelančevinama. O našim aktivnostima, tjelesnim i umnim, ovisi koliko nam kalorija na dan treba, a o tome ovisi koju ćemo količini hrane unijeti u organizam.

U današnje vrijeme, unatoč raznolikoj ponudi hrane bez obzira na godišnja doba, nije lako održati pravilan dnevni unos svih potrebnih sastojaka. Mladi su prezaposleni i jedu neredovito, često „s nogu“, a stariji nažalost često nemaju financijske mogućnosti da si priušte zdravu hranu, koja im je potrebna da bi očuvali dobru energiju i izgled i u trećoj životnoj dobi.

Loša prehrana uzrokuje poremećaje probave, kojima su posebno podložne osobe starije životne dobi. Procesima starenja zahvaćen je i probavni sustav, ne radi kao što je radio nekada. Prve se tegobe javljaju već u ustima, zubalo postaje manjkavo (otežano žvakanje), žlijezde slinovnice luče manje sline ili sline više uopće nema – „suha usta“ teško gutaju, manje je i želučanih sokova, ali i svih drugih sokova za razgradnju hrane, pa se tako hranjivi sastojci iz hrane slabije iskorištavaju, ali i slabije upijaju kroz stijenku crijeva. Sve to rezultira raznim poremećajima u probavi i neugodnim smetnjama.

Loša probava i najčešće tegobe

Osim osjećaja težine u želucu i mučnine, česte su tegobe nadutost i podrigivanje, stvaranje plinova u crijevima i kronični zatvor. Evo mjera koje mogu spriječiti probavne tegobe, kao i pomoći njihovom smanjenju:

  • jesti raznovrsnu hranu, manje količine po obroku, i piti dovoljno tekućine (vode),
  • jesti redovito – pet puta dnevno i ne preskakati obroke,
  • uzimati što manje zalogaje i dobro ih žvakati,
  • jesti što više voća, povrća i žitarica,
  • jesti što manje šećera i masnoća,
  • smanjiti unos kuhinjske soli,
  • izbjegavati štetne navike – alkohol i nikotin,
  • jesti na miru, sjedeći za stolom,
  • jesti polako; jedete li brzo, progutat ćete više zraka, a to uzrokuje nadutost,
  • izbjegavati gazirane napitke jer ugljikov dioksid i šećer uzrokuju nadutost,
  • nositi udobnu odjeću; pritisak na trbuh pogoršava napuhanost i crijevne grčeve i
  • biti fizički aktivan (svakodnevne šetnje).

Muči vas nadutost? Evo kako sami sebi možemo pomoći

Nadutost je neugodna pojava koju potenciraju određene namirnice. S obzirom na to da su one kvalitetne i poželjne, ne...

SAZNAJTE VIŠE

Pomoć prirodnih gorkih tvari

Odavno je u narodnoj medicini primijećeno da prirodne gorke tvari mogu pomoći radu probavnih organa, ali i zaštititi od raznih utjecaja otpadnih i otrovnih tvari.
Danas se i suvremena medicina koristi tim iskustvima.

Gorke tvari potiču stvaranje probavnih sokova i olakšavaju rad želuca, jetre i žuči, a biljni enzimi koji djeluju u želucu i crijevima potiču probavljanje hrane i tako smanjuju ili zaustavljaju procese truljenja i sprječavaju nadutost i podrigivanje. I eterična ulja olakšavaju probavu i smanjuju nadutost u crijevima. I ne zaboravite: put probave najvažniji je put do dobrog zdravlja!

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama