Obiteljsko zdravlje - 1. svibnja 2021.
AUTOR ČLANKA - Vladimira Šimić

Ublažavanjem stresa povećajte zadovoljstvo na poslu

Raditi i biti zadovoljan ponekad djeluje kao san koji se nikada neće ostvariti. Raditi se mora, to znamo. Računi pristižu, obitelj treba hraniti, djecu školovati… No, možemo li doista u tome uživati?

zadovoljstvo na poslu stres posao bez stresa uzivati na poslu

Idealna je situacija kad postoji mogućnost izbora, pa kad doista možemo pronaći (ili, još bolje, pokrenuti) posao koji će nas usrećiti, na kojem ćemo raditi ono što volimo i od kojeg ćemo, naravno, moći živjeti. Posao koji nas ispunjava, na kojem možemo napredovati i profesionalno se razvijati, čak i kada je stresan, ne predstavlja takvo negativno opterećenje kao onaj na koji odlazimo s grčem u želucu. Osjetite li takav otpor, stiglo je vrijeme da razmislite o promjeni posla ako je ikako moguće. Ne brzajte s odlukama, posebice ako vas one mogu dovesti do ruba egzistencije, no u slobodno vrijeme pretražujte i druge mogućnosti, razmislite o prekvalifikaciji, razgovarajte s prijateljima i podijelite svoju zabrinutost – tko zna, možda doznate da se negdje otvara mogućnost zapošljavanja.

Do ostvarenja svog cilja, najbolje što možete učiniti jest pokušati smanjiti stres – drugim riječima, zadovoljstvo možda nećete moći postići, no dovedete li stres na prihvatljivu razinu, svakako će biti lakše nositi se s dnevnim obavezama.

Ovom prilikom donosimo vam izbor nekoliko savjeta koje je sastavilo Američko psihološko udruženje, pomalo prilagođenih domaćim uvjetima poslovanja.

Pratite svoje stresore

Vodite dnevnik tjedan ili dva kako biste utvrdili koje situacije stvaraju najviše stresa i kako na njih reagirate. Zabilježite svoje misli, osjećaje i informacije o okolini, uključujući ljude i okolnosti koje su uključene, fizičko okruženje i kako ste reagirali. Vođenje bilješki može vam pomoći da pronađete uzorke među stresorima i reakcijama na njih. Tako ih možete možda izbjeći ili barem prilagoditi svoje stavove i reakcije.

Razvijte zdrave odgovore

Umjesto da se pokušavate boriti protiv stresa brzom hranom ili alkoholom, potrudite se donijeti zdrav izbor kada osjetite rast napetosti. Tjelovježba izvrsno uništava stres. Joga može biti izvrstan izbor, ali bilo koji oblik tjelesne aktivnosti je koristan. Nađite vremena i za hobije i omiljene aktivnosti. Bilo da se radi o čitanju romana, odlasku na koncerte ili igranju s djecom, svakako odvojite vrijeme za stvari koje vam donose zadovoljstvo. Dovoljno kvalitetnog sna također je važno za učinkovito upravljanje stresom. Izgradite zdrave navike spavanja ograničavajući unos kofeina kasno tijekom dana i minimizirajući stimulativne aktivnosti, poput upotrebe računala i televizije, noću.

Postavite granice

U današnjem digitalnom svijetu lako je osjetiti pritisak da smo dostupni 24 sata dnevno. Utvrdite sebi neke granice radnog i slobodnog vremena. To bi moglo značiti postavljanje pravila da navečer ne provjeravate e-poštu od kuće ili ne odgovarate na telefon tijekom večere.

Nađite vrijeme za „punjenje baterija“

Da bismo izbjegli negativne učinke kroničnog stresa i sagorijevanja, treba nam vremena da se obnovimo i vratimo na razinu predstresnog funkcioniranja. Ovaj postupak oporavka zahtijeva povremeno „isključivanje“ s posla, vrijeme u kojem se nećete baviti radnim obavezama, niti razmišljati o poslu. Zato je vrlo bitno da se s vremena na vrijeme odmaknete od obaveza na način koji je u skladu s vašim potrebama i željama. Ne dopustite da vam slobodni dani i godišnji odmori propadnu. Kad je to moguće, uzmite slobodno vrijeme za opuštanje, tako da se vraćate na posao osjećajući se okrijepljeno. Ili barem isključite povremeno mobitel i odvojite trenutke za relaksaciju.

Naučite kako se opustiti

Koliko puta ste pročitali savjet da se morate naučiti opustiti? Vrijeme je da ga doista i usvojite. Tehnike kao što su meditacija, vježbe dubokog disanja i mindfulness (stanje u kojem aktivno promatrate sadašnja iskustva i misli ne prosuđujući ih), mogu vam pomoći da ublažite stres. Započnite s time da svakodnevno uzmete svega nekoliko minuta odmora kako biste se usredotočili na jednostavnu aktivnost poput disanja, šetnje ili uživanja u obroku. Vještina da se možete ciljano usredotočiti na jednu aktivnost bez ometanja, postat će jača s vježbanjem i vidjet ćete da je možete primijeniti u mnogim aspektima svog života.

Razgovarajte s nadređenim

Postoji li mogućnost, razgovarajte otvoreno sa svojim nadređenim. Možda se posao može provoditi tako da je manje stresan, drugačije se organizirati? Možda imate konstruktivan prijedlog? Zdravlje je izravno povezano s produktivnošću na radu i sve je veći broj onih poslodavaca koji to uviđaju te su spremni na razgovor.

Svijetom se proširila epidemija stresa na radnome mjestu: čuvajte se sagorijevanja

Još prije desetak godina Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) proglasila je stres na radnome mjestu svjetskom epidemijom, a otada se...

SAZNAJTE VIŠE

Prihvatite podršku

Kad god je to moguće, prihvatite podršku kolega i prijatelja, članova obitelji. No ako osjećate da se doista lomite, ako se jave simptomi sagorijevanja na poslu, ne ustručavajte se potražiti stručnu pomoć psihologa, porazgovarajte s vašim liječnikom obiteljske medicine. Posve je jasno da bolesni ne možete biti ni radno sposobni, stoga morate staviti svoje zdravlje na prvo mjesto.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button