Zdrava prehrana - 8. prosinca 2021.
AUTOR ČLANKA - Redakcija

Je li doista zdrava “čista prehrana“?

Čista prehrana vruća je tema mnogih nutricionističkih članaka, no postoji mnogo kontroverzi uz pojedine studije koje tvrde da takav način prehrane može dovesti do poremećaja u prehrani

cista prehrana

Mnogi koji podržavaju koncept čiste prehrane očekuju benefite među kojima su gubitak kilograma, čisti ten i više energije. Čista prehrana podrazumijeva prirodnu hranu punu nutrijenata te izbjegavanje rafinirane i prerađene hrane.

Čista prehrana može dovesti do zdravijeg života i lakše kontrole kilograma, no pojedine vrste čiste prehrane mogu imati nezdrave posljedice.

Što je čista prehrana?

Čista prehrana pokret je koji je naglo porastao u posljednjih deset godina. Iako mnogo ljudi bira ovaj način prehrane, ne postoji uvažena definicija što je zapravo čista prehrana. U principu, čista prehrana je biranje hrane koja je cjelovita i prirodna. To je hrana bez aditiva, konzervansa i drugih sličnih sastojaka.

Vodič kroz prehranu u svakoj životnoj dobi s primjerima jelovnika

Nedostatak definicije često dovodi do pogrešnih interpretacija. Tako, primjerice, neki mogu slijediti prehranu koja se sastoji od voća, povrća, graha, graška i hrane pune kvalitetnih proteina, uz ograničavanje prerađene hrane.

Drugi mogu biti puno stroži u ograničavanju te izbaciti hranu koja sadrži glutene, šećere te sve mliječne proizvode, što nije nužno i zdrav način ishrane.

Što kažu istraživanja o čistoj prehrani?

Jedno istraživanje promatralo je grupu adolescenata i mladih ljudi u SAD-u. Iako su ispitanici imali različitu definiciju čiste prehrane, većina se složila da to podrazumijeva neprerađenu hranu te hranu bez umjetnih dodataka okusu ili aditiva. Među ispitanicima, 70.8% njih smatralo je čistu prehranu zdravom. No, 18% njih smatra da čista prehrana ima pozitivne, ali i negativne elemente.

Drugo istraživanje pratilo je 762 australske žene u dobi od 17 do 55 godina. Ispunile su upitnik o navikama vezanim uz prehranu te uvjerenjima o čistoj prehrani. Istraživanje je pokazalo da žene koje prate savjete sa stranica vezanih uz čistu prehranu češće imaju zadovoljavajući unos voća i mesa u odnosu na žene koje ne prate savjete o čistoj prehrani.

No, s druge strane, nije bilo značajnih razlika između te dvije grupe po pitanju povrća, mliječnih proizvoda i žitarica. Međutim, istraživanje je također otkrilo više suzdržanosti u prehrani među onima koji su slijedili savjete s web stranica o čistoj prehrani, sugerirajući potencijal za opsesivne obrasce prehrane.

Prednosti čiste prehrane

Fokusiranje na čistu prehranu može biti korisno jer smanjuje unos natrija, slatkih napitaka i visoko prerađene hrane.

Čista prehrana koja je bogata hranjivim tvarima s cjelovitim žitaricama, voćem, povrćem, orašastim plodovima i zdravim proteinima može na odgovarajući način nahraniti tijelo, dok u isto vrijeme ima pozitivan utjecaj na cjelokupno zdravlje i kontrolu tjelesne težine pojedinca.

Na primjer, jedno veliko istraživanje otkrilo je da konzumiranje 10% više visoko prerađene hrane povećava rizik od bolesti srca, cerebrovaskularnih bolesti i kardiovaskularnih bolesti za najmanje 10%.

Rizici čiste prehrane

Istraživanja sugeriraju da čista prehrana može rezultirati prekomjernim nedostatkom hranjivih tvari i gubitkom društvenih odnosa, što također može dovesti do psihičkih problema.

Nejasnoća pokreta čiste prehrane oko prehrambenih preporuka može dovesti do toga da ljudi kategoriziraju određenu hranu kao „lošu”, a drugu hranu kao „dobru”, bez jakih dokaza koji bi podupirali takve tvrdnje. Takav način razmišljanja stvara pritisak na pojedince da jedu na određeni način te može dovesti do opsesije zdravom prehranom.

Prema National Eating Disorders Association, čista prehrana, slično dijeti, povećava rizik od ortoreksije nervoze (ON), odnosno strogog izbjegavanja hrane za koju osoba smatra da je nezdrava. To može uključivati aditive, neorgansku i prerađenu hranu. Priručnik za mentalne poremećaje ne prepoznaje ortoreksiju kao zaseban poremećaj prehrane. Međutim, mnogi istraživači vjeruju da bi trebao biti klasificiran kao poremećaj prehrane. Važno je naglasiti da postoji razlika između ortoreksije i ograničenja u prehrani. Dok neki ljudi mogu izbjegavati određenu hranu zbog etičkih, vjerskih ili zdravstvenih razloga, oni s ortoreksijom imaju opsesivne misli o svojim prehrambenim navikama.

Sve dok način prehrane osobe uključuje hranu iz svih prehrambenih skupina, nema razloga za zabrinutost. Zdrava, uravnotežena prehrana uvijek je najbolji pristup.

Što je zdrava, uravnotežena prehrana?

Iako opsesija čistom prehranom nije zdrava za um ili tijelo, važno je jesti hranu bogatu hranjivim tvarima. Postoje načini za pronalaženje zdrave ravnoteže između čiste prehrane i zdrave prehrane.

Sva procesirana hrana nije nužno loša, niti je treba potpuno izbaciti. Zapravo, većina hrane koja se danas prodaje u trgovinama je u određenoj mjeri obrađena.

Kako biste zadovoljili svoje potrebe za hranjivim tvarima, slijedite preporuke za hranu i piće u kojima se navodi da zdrava prehrana odraslih uključuje:

• povrće svih vrsta i boja

• voće, s naglaskom na cijelo voće

• žitarice

• mliječne proizvode

• hrana puna proteina – perad, jaja, plodovi mora, orašasti plodovi, sjemenke, proizvodi od soje, grah, grašak i leća

stres prehrana

Kako hrana utječe na naše raspoloženje?

Jedna od glavnih značajki modernog života je stres. Svatko od nas je imao stresne dane tijekom kojih smo posegnuli...

SAZNAJTE VIŠE

Uvijek slušajte savjete stručnjaka

Smjernice također predlažu ograničavanje dodanih šećera, zasićenih masti, natrija i alkoholnih pića.

Budući da se definicija čiste prehrane uvelike razlikuje od osobe do osobe, nema istraživanja koja bi dokazala da ima više prednosti ili mana od drugih načina prehrane.

Štetna opsesija ograničavanjem određenih namirnica može osobu izložiti riziku od pothranjenosti, društvene izolacije i psihičkih problema.

Čini se da postojanje nekvalificiranih osoba koji daju pogrešne savjete o čistoj prehrani može dodatno dovesti pojedince u opasnost od razvoja poremećenih obrazaca prehrane. Imajući to na umu, važno je uvijek razgovarati s kvalificiranim nutricionistom kad god se pojave pitanja o čistoj prehrani.

Izvor: https://www.medicalnewstoday.com/articles/clean-eating-what-does-the-research-say

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button