Psiha i emocije - 2. srpnja 2021.
AUTOR ČLANKA - Ivana Vodogažec

Kako pobijediti FOMO, odnosno strah od propuštanja

Među najraširenijim je strahovima današnjice strah da nešto propuštamo, poznat kao FOMO (kratica od engleskog izraza fear of missing out)

FOMO strah od propustanja

Strah od propuštanja nije nova pojava; oduvijek su ljudi skloni uspoređivanju i mišljenju da je drugima bolje, što slikovito opisuje stara poslovica da je trava zelenija u tuđem dvorištu. Ali, otkako su se društvene mreže uvukle u sve pore života, FOMO je poprimio alarmantne razmjere.

Čišćenje od društvenih medija: što je to i zašto vam treba

Iskrivljen pogled na svijet

Budući da putem društvenih mreža imamo pristup izuzetno širokom krugu ljudi s kojima se možemo uspoređivati, lako je zaključiti da postoje mnogi čiji je život (naizgled) zanimljiviji, zabavniji, ljepši, bogatiji… od našeg. I da toliko toga propuštamo ako nismo stalno „povezani“ i „u toku“ sa svime što se događa. Tako nastaje začarani krug: prateći što drugi objavljuju na društvenim mrežama, osoba postaje sve nezadovoljnija vlastitim životom. Stoga se još više fokusira na to čime se drugi bave i počinje gledati svijet kroz njihove „filtere“, a zaboravlja biti – svoja.

Privid da je drugima bolje, a mi nemamo priliku sudjelovati u tome, može razorno djelovati na samopouzdanje te opasno iskriviti sliku o sebi i svijetu koji nas okružuje. FOMO potiče anksioznost, nesigurnost i osjećaj isključenosti, pogotovo kod osoba koje se ne mogu pomiriti s time da se svijet okreće i bez njih. Tako, naposljetku, doista i možemo propustiti mogućnost da učinimo nešto dobro sa sobom i svojim životom jer smo bili zaokupljeni tuđim pričama, umjesto da smo stvarali vlastite.

Vrijeme je za promjenu razmišljanja

Ako vas muči strah da vam izmiče nešto bitno – a možda se je taj strah dodatno pojačao zbog uvjerenja da ste uslijed koronapandemije „izgubili vrijeme“ te morate nadoknaditi propuštene prilike – razmislite o sljedećem:

  • Način na koji se drugi predstavljaju njihova je i, najčešće, uljepšana verzija, koja je daleko od bajke. Umjesto da nastojite dokučiti u čemu je nečija „tajna uspjeha“, odvažite se prepoznati vlastite želje, potrebe i mogućnosti.
  • Umjesto da zdvajate zbog nečega što nemate, razmislite o svemu što već imate. Budite zahvalni na tome i cijenite svoja postignuća.
  • Ne možemo istodobno biti prisutni svugdje i imati sve. No, možemo odlučiti i odabrati ono što smatramo najboljim mogućim rješenjem u danom trenutku. Definirajte svoje vrijednosti i postupajte u skladu s njima. Dakle, činite, djelujte u stvarnom svijetu, a ne virtualnom.
  • Postavljajući životne ciljeve, ljudi su često previše fokusirani na velike poteze: promijeniti posao, kupiti kuću, smršavjeti dvadeset kilograma… Treba, dakako, imati širu sliku, no u njoj se možete izgubiti ako nemate razrađen plan. Želje je lakše ostvariti prema načelu da „treba odgristi zalogaj kojeg možete prožvakati“. Stoga dugoročne ciljeve treba razdijeliti na kratkoročne, a njih pak razdijeliti na mikro ciljeve – manje, realistične i vrlo konkretne, izvedive odmah. Primjerice, ako je vaš dugoročni cilj da napišete knjigu, kratkoročni cilj može biti razrada nacrta knjige u roku od mjesec dana, a mikro cilj napisati 1500 riječi u jednom danu.
Djeca i mediji

Zamka digitalnog doba: tinejdžeri ovisni o malim ekranima su nesretniji

Tinejdžeri koji slobodno vrijeme provode ispred ekrana – surfajući ili skrolajući društvenim mrežama – pokazuju niže razine sreće od...

SAZNAJTE VIŠE
  • Nemojte se povoditi za osobama i promidžbenim porukama koje vam nameću osjećaj da se morate promijeniti i činiti / kupovati određene stvari da biste bili sretniji.

Kao protuteža FOMO-u (fear od missing out – strah od propuštanja) postoji JOMO (joy of missing out – užitak propuštanja). Dakle, neke je stvari dobro (pro)pustiti kako bi u našem životu bilo mjesta da druge stvari prihvatimo!

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button