Žensko zdravlje - 16. srpnja 2019.
AUTOR ČLANKA - Ozren Podnar

Odgodite budilicu: Znanstvenici otkrili zašto bi žene trebale spavati dulje od muškaraca

Ženski se mozgovi tijekom budnosti više naprežu, a jedini je lijek puno sna

Zašto je ženama dulje spavanje potrebnije nego muškarcima?

Nedavno istraživanje provedeno u Centru za proučavanje sna pri Sveučilištu Loughborough u Engleskoj otkrilo je da ženama treba više sna u pravilnijim intervalima nego muškarcima.

Ženski se umovi jače naprežu i treba im dulje vrijeme za oporavak od dnevnih obaveza. Žene koje nedovoljno spavaju ujedno su podložnije stresu i ljutnji. Koliko više sna treba ženama u usporedbi s muškarcima? Dovoljno je u prosjeku 20 do 30 minuta više.

Imaju natrpaniji raspored

Evo razloga za njihovu veću potrebu za snom. Obaveze koje društvo svaljuje na žene imaju štetne učinke po njihovo zdravlje, a među posljedicama su manjak vremena za počinak i narušen ciklus spavanja. Većina žena ima posao na puno ili skraćeno radno vrijeme, brine se za djecu, sprema objede i čisti kuću. Nije čudo da su umornije i da im treba više sna.

Imaju drukčije mozgove

Njihovi su mozgovi konstruirani za multitasking, što znači da su aktivniji i da im aktivnost zahvaća više područja mozga u odnosu na muškarce. Zbog toga imaju veću potrebu za snom i produženo im je vrijeme za smirivanje i usnivanje.

Problem postaje gori jer im manjak sna potiče razdražljivost koja dodatno otežava usnivanje.

Težina im ometa san

Žene imaju više problema s kilažom od muškaraca, a prekomjerna težina ometa san. Pored toga, neispavanoj ženi nadbubrežne žlijezde luče više stresnog hormona kortizola, koji potiče apetit. Ženske hormonalne fluktuacije tijekom života i u mjesečnom ritmu puno su veće od muških. Pubertet, mjesečnica, trudnoća i menopauza uzrokuju im stres koji također remeti san.

Stoga, ako ste žena i želite poboljšati zdravlje, povećati radni učinak i unaprijediti kvalitetu života, počnite od osiguravanja uvjeta za dulji i uredniji san. Ako ste muško, pomozite joj da obnovi mentalnu energiju jer troši je više od vas.

Na spavanje uvijek u isto vrijeme!

Neuredno spavanje škodi mentalnom razvoju žena već prije sedmog rođendana. U istraživanju provedenom na 11.000 britanske djece, sedmogodišnje djevojčice s nepravilnim rasporedom spavanja imale su za devet bodova niži kvocijent inteligencije u usporedbi s ostalom djecom.

Neuredno spavanje ima manje i kraći utjecaj na intelekt dječaka. U dobi od tri godine njihov je IQ za šest bodova niži od prosjeka vršnjaka, ali se ta razlika smanjuje do sedmog rođendana.

Nekoć su stručnjaci za spavanje tvrdili da je za djecu bolje ići ranije spavati. No, istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Epidemiology and Community Health’s pokazalo je da nije bitan sat odlaska na počinak, nego redovan odlazak u krevet u isto vrijeme svake noći.

“Poruka za roditelje glasi: bolje je da vaša kći ide spavati malo kasnije, pod uvjetom da je to uvijek u isto vrijeme”, tvrdi Amanda Sacker, glavna autorica istraživanja.

Umorni od nesanice? Savjeti stručnjaka za ublažavanje problema sa spavanjem

Poremećaji spavanja su vrlo čest problem te se ubrajaju u najčešće psihosomatske tegobe današnjice. Pročitajte kako se nositi s...

SAZNAJTE VIŠE

Ne preskačite doručak!

Još je jedan faktor značajan za žensko zdravlje, formu i blagostanje. Želite li smršavjeti ili spriječiti nakupljanje kilograma, jedite obilnije doručke i manje večere. Jak doručak bolje opskrbljuje organizam energijom od ostalih obroka. Također obuzdava glad i žudnju za hranom, što olakšava smanjenje porcija u kasnijem tijeku dana.

U istraživanju provedenom u londonskom University Collegeu žene prekomjerne težine stavljene su na dijetu od 1400 kalorija u trajanju od 12 tjedana. Jednoj grupi žena doručak je bio najveći, a večera najmanji obrok, dok je drugoj grupi redoslijed bio obrnut. Žene iz grupe većih doručaka izgubile su devet, a one iz druge grupe samo tri kilograma. One prve imale su u krvi manje razine hormona koji potiče glad i pohranu masnoća.

Dobar doručak još je važniji tijekom trudnoće. Prvi obrok pomaže tijelu da održi normalnu i postojanu razinu šećera u krvi, što je važno za zdravlje trudnice i fetusa.

Preskakanje doručka može pogoršati simptome jutarnje mučnine i povećati rizik od preuranjenog poroda. Ako nemate apetita, nastojte pojesti barem bananu i krekere. Kad vam jutarnja mučnina popusti, moći ćete se vratiti normalnim doručcima.

 

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama