Zanimljivosti i savjeti - 2. travnja 2021.
AUTOR ČLANKA - Ozren Podnar

Zašto dugotrajno ljuljanje uspavljuje i djecu i odrasle?

Ljuljanje u kolijevci, kao i vibracije u autu i vlaku, navode na san. Ne samo ljude, nego i životinjske vrste usnivaju pod utjecajem ljuljanja. Koji je mehanizam na djelu?

zasto ljuljanje uspavljuje uspavljivanje u kolijevci san spavanje

Da bi utvrdili zašto nas ljuljuškanje uspavljuje, znanstvenici sa Sveučilišta u Ženevi i Lausanneu u suradnji s kolegama iz Sveučilišnih bolnica u Ženevi proveli su istraživanje na skupini odraslih dobrovoljaca. Utvrdili su da polagani ponavljajući pokreti utječu dvojako na moždanu aktivnost: uvode u dubok san i pomažu jačanju pohranjenih sjećanja.

„Naši su dobrovoljci brže usnivali ako su bili ljuljani i provodili su više vremena u dubokom snu koji je otporniji na noćna buđenja. Time smo dokazali da je ljuljanje dobro za spavanje“, ispričao je voditelj istraživanja, Laurence Bayer sa Ženevskog sveučilišta.

Brže zaspali i…bolje pamtili!

Osamnaest zdravih dobrovoljaca spavalo je tri noći na posebnim krevetima pod stručnim nadzorom. Prva im je noć poslužila za navikavanje na novi krevet i prostorije. Jednu od iduće dvije noći proveli su spavajući na krevetu koji se je ljuljao poput dječje kolijevke, a drugu na istovjetnom krevetu koji je bio nepomičan. Kompjuterski je nadzor putem elektroda postavljenih na glavu pokazao da su dobrovoljci u krevetu koji se ljuljao u prosjeku brže usnivali, provodili više vremena u dubokom snu i rjeđe se budili.

U nastavku istraživanja, istraživači su proučili utjecaj ljuljanja tijekom spavanja na pamćenje. Zadali su sudionicima da nauče napamet niz parova riječi i potom testirali jednu grupu u popodnevnom terminu istog dana, drugu idućeg jutra poslije spavanja uz ljuljanje, a treću također ujutro poslije spavanja bez ljuljanja. Ispostavilo se da su oni koji su testirani nakon spavanja u stanju ljuljanja postigli najbolje rezultate. Znanstvenici vjeruju da ljuljanje navodi mozak na proizvodnju sporih valova, odgovornih za brže usnivanje, dublji i čvršći san te bolje pamćenje.

Ljuljanje omamljuje miševe i mušice

Drugo istraživanje, pod vodstvom Paula Frankena s Lozanskog sveučilišta, pozabavilo se učinkom ljuljanja na spavanje miševa u kavezima opremljenim mehanizmom za ljuljanje. Znanstvenici su otkrili da ljuljanje ubrzava usnivanje te produljuje san miševima kao i ljudima, ali da ne produbljuje san svima, već samo onima sa zdravim vestibularnim sustavom.

Taj senzorni sustav koji je dio labirinta u uhu javlja mozgu kad se glava miče, čime pridonosi osjetu ravnoteže i prostorne orijentacije. Eksperiment s miševima naveo je istraživače na zaključak da se produbljivanje sna javlja samo ako je vestibularni sustav sposoban registrirati ritmičku stimulaciju ljuljanjem.

Kako ljuljanje utječe na vrste koje nisu sisavci? Skupina znanstvenika sa Sveučilišta Thomas Jefferson u SAD-u proučila je učinke ritmičkih vibracija na voćnu mušicu vrste Drosophila melanogaster. Očekivano, brzo nakon što su bili izloženi ljuljanju, i kukci su utonuli u dubok i dug san. Nisu se budili ni kad su ih istraživači pokušali ometati svjetlosnim stimulansima, na koje su inače osjetljivi. Ako imate miševe ili voćne mušice kao kućne ljubimce, sad znate kako ćete ih uspavati začas i na dulje vrijeme.

Borbene tehnike za krepkiji san

Budući da vjerojatno nemate specijalizirani krevet s mehanizmom za ljuljanje, podsjećamo vas na još nekoliko postupaka koji će vam pomoći da zaspete brže i rjeđe se budite.

  • Odlazite na spavanje svaki dan približno u isto vrijeme. Ako ste ljubitelj kasnih izlazaka vikendom, morat ćete odrediti je li vam provod važniji od krepkog sna.
  • Budite se ranije i izložite se blagotvornom jutarnjem prirodnom svjetlu, koje je ključno za uspostavu zdravog ritma budnosti i spavanja.
  • Sat i pol prije odlaska na počinak ugasite pametni telefon, tablet i prijenosni kompjuter. Oni emitiraju plavo svjetlo koje koči proizvodnju melatonina i odgađa pospanost.

San i dnevne navike: jesu li ranoranioci aktivniji od „kasnoranioca“?

Iako smo možda baždareni da se ranije ili kasnije ustajemo iz kreveta, naši ritmovi spavanja i dnevne aktivnosti mogu...

SAZNAJTE VIŠE
  • Ugasite ili ograničite sve druge izvore svjetla. Ako izvana dopire sjaj ulične lampe, nabavite zavjese koje štite od svjetla.
  • Navečer malo spustite temperaturu u sobi za spavanje jer svježina pospješuje usnivanje i produbljuje san.
  • Ne uzimajte kofeinske napitke najmanje pet sati prije željenog termina usnivanja. Klonite se večernjeg alkohola. Iako navodi na san, čini ga plićim i potiče noćno buđenje.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button