Oralno zdravlje - 6. prosinca 2024.
AUTOR ČLANKA - Filip Kolenko, dr. med. dent., spec. endodoncije i restaurativne stomatologije, Poliklinika IMED, ADIVA Plus sadržaj

Posjet stomatologu bez straha: ključne smjernice za djecu s teškoćama u razvoju

Priprema djeteta s teškoćama u razvoju za posjet stomatologu zahtijeva individualizirani pristup, strpljenje i suradnju svih uključenih – roditelja, stomatologa i multidisciplinarnog tima

djeca s poteskocama u razvoju kod zubara

Doktor dentalne medicine ima ključnu ulogu u formiranju djeteta kao pacijenta, koristeći različite alate i pristupe kako bi postigao suradnju s djetetom i osigurao odgovarajuću razinu oralnog zdravlja. Dječja dentalna medicina obuhvaća stomatološku skrb i liječenje djece od rođenja do 19. godine života. Ovo razdoblje započinje u najranijem djetinjstvu, nastavlja se kroz faze mliječne i mješovite denticije, sve do kraja rasta i razvoja stomatognatog sustava, odnosno do kraja adolescencije.

Rad s djecom općenito zahtijeva brzinu, strpljenje i empatiju jer uz tehničke zahvate obuhvaća i psihološku pripremu pacijenata. Uspješno liječenje podrazumijeva razumijevanje psihološkog razvoja djeteta, primjenu metoda za kontrolu ponašanja te kvalitetnu komunikaciju s djetetom i roditeljima.

Kradljivac oralnog zdravlja djece: karijes bočice ili rani dječji karijes

Kontrola ponašanja posebno je važna kod djece s nižom razinom kooperativnosti jer može značajno utjecati na tok i uspjeh terapije.

Briga o djetetu s teškoćama u razvoju

Djeca s teškoćama u razvoju predstavljaju posebnu skupinu koja od ranog djetinjstva zahtijeva intenzivnu podršku roditelja i multidisciplinarnih timova stručnjaka. U tim timovima sudjeluju pedijatri, neuropedijatri, fizijatri, fizioterapeuti, psiholozi, defektolozi, logopedi, pedagozi, socijalni radnici i psihijatri.

Stomatolog ili pedodont zauzima ključnu ulogu u očuvanju oralnog zdravlja i razvoju orodentalnih struktura ovih pacijenata. Osim stručnog znanja o općem stanju djeteta, stomatolog treba posjedovati vještine prilagođavanja terapijskih pristupa, uz razumijevanje i empatiju. Dobro koordiniran rad cijelog tima, uz pažljiv i individualiziran pristup, temelj je za osiguravanje kvalitetne stomatološke skrbi za ovu osjetljivu skupinu pacijenata.

Rad s djecom koja imaju različite poteškoće zahtijeva prilagođene pristupe, uzimajući u obzir ograničenja uzrokovana mentalnim, kognitivnim, motoričkim, senzornim, socijalnim i verbalnim poteškoćama, kao i eventualno nerazumijevanje stomatoloških postupaka.

Izazovi brige o oralnom zdravlju

Ključ uspjeha leži u motivaciji djeteta i roditelja za održavanje oralnog zdravlja, izgradnji suradnje i međusobnog povjerenja. Zajednički cilj stomatologa, roditelja i djeteta uključuje provođenje cjelovite terapije, redovite kontrolne preglede nakon liječenja i kontinuirano održavanje zdravlja usne šupljine.

Smetnje u razvoju djeteta mogu biti: tjelesne, razvojne, mentalne, senzorne, smetnje ponašanja, emocionalne smetnje, smetnje razumijevana i socijalne interakcije. U širem smislu to su i posljedice kroničnih bolesti kod djece, posljedice zlostavljanja, kao i socijalno i pedagoški zanemarena djeca.

Djeca s poteškoćama u razvoju često dolaze na prvi pregled kod stomatologa kasnije nego zdrava djeca, prvenstveno zbog učestalih hospitalizacija, dugotrajnih terapija i zahtjevnih rehabilitacijskih postupaka. Tijekom tih medicinskih procesa, djeca mogu razviti strah od medicinskog osoblja, što otežava suradnju sa stomatologom.

Specifični načini prehrane ovih pacijenata, primjerice onih s disfagijom (otežano gutanje) koji se hrane putem nazogastrične sonde ili konzumiraju isključivo kašastu ili usitnjenu hranu bez žvakanja, često dovode do sekundarnih problema u usnoj šupljini.

Posljedice ovakvog hranjenja uključuju disanje na usta, što uzrokuje suhu sluznicu usta, nedostatak fiziološkog samočišćenja, povećanu akumulaciju zubnog kamenca, pojavu karijesa i gingivitisa. Stoga su rano otkrivanje i odgovarajući stomatološki pristup ključni u prevenciji i liječenju ovih problema.

Savjetovanje sa stomatologom o oralnoj higijeni

Upute roditeljima o pravilnoj prehrani, s naglaskom na izbjegavanje rafiniranih ugljikohidrata, od presudne su važnosti za očuvanje oralnog zdravlja djece s razvojnim poteškoćama.

Stomatolog na pregledu procjenjuje oralni status, uključujući stanje zuba i oralnu higijenu, te na temelju tih informacija planira terapiju.

Izbor četkice za zube ključan je za održavanje higijene, a električne četkice mogu biti vrlo korisne za djecu koja imaju oštećenja fine motorike i ne mogu učinkovito održavati oralnu higijenu.

Održavanje oralne higijene temeljni je uvjet za dobro oralno zdravlje djeteta, pri čemu je uloga roditelja, njegovatelja ili skrbnika izuzetno važna. U ranoj dobi je roditelj odgovoran za potpuno vođenje oralne higijene djeteta, dok kasnije, kako dijete raste i razvija svoje motoričke i mentalne sposobnosti, roditelj može prilagoditi proces i pružiti potrebnu podršku.

Ako dijete ne može ispljunuti pastu tijekom pranja zubi, roditelj treba pažljivo kontrolirati količinu zubne paste, osobito one koja sadrži fluor, kako bi se spriječilo gutanje. Ova prilagodba je nužna za sigurno održavanje oralne higijene, dok istovremeno omogućava djetetu da postupno razvija vještine samostalnog održavanja zdravlja svojih zuba.

Stresan posjet stomatologu

Djeca sa smetnjama u razvoju imaju veću incidenciju karijesa, naročito mliječnih zubi, zbog otežanog i kasnije usvojenog redovitog provođenja oralne higijene. Usvajanjem te navike, do perioda mijene zubi, moguće je prevenirati karijes trajnih zubi, provoditi preventivne mjere pečaćenja fisura te provoditi kontrolne preglede tri mjeseca nakon sanacije kako bi se održalo dobro oralno zdravlje.

Posjet stomatologu često izaziva djeci stres zbog niza čimbenika, poput neugodnih zvukova, okusa i mirisa, nepoznatog okruženja, osjećaja nelagode ili boli. Ako početna anksioznost dovede do izbjegavanja ili odgađanja stomatoloških pregleda, dijete može razviti strah od stomatologa (odontofobiju), što često rezultira zanemarivanjem oralnog zdravlja. Sprečavanje takvog negativnog razvoja, jedan je od ključnih zadataka doktora dentalne medicine u radu s djecom.

Kako izbjeći strah od zubara?

Ključno je izbjeći stvaranje straha ili anksioznosti kroz pažljiv pristup, čime se djetetu omogućuje pozitivno iskustvo koje potiče suradljivost i osjećaj sigurnosti.

Pristup stomatološkom zahvatu treba biti prilagođen dobi djeteta, stanju njegovog oralnog zdravlja i općem zdravstvenom stanju. Kod mlađe djece preporučuju se preventivne mjere poput pečaćenja fisura ili fluoridacije i prije nego što je potrebno izvođenje invazivnih zahvata. Ovakav pristup doprinosi stvaranju pozitivnog okruženja i olakšava se uspostava povjerenja.

Važno je da dijete, prije suočavanja s potencijalno bolnim postupcima, ima iskustvo s potpuno bezbolnim tretmanima. Priprema uključuje objašnjavanje onoga što ga očekuje, čime se uklanja faktor iznenađenja i omogućuje osjećaj kontrole nad situacijom. Time se smanjuje strah i olakšava buduća suradnja.

Uklanjanjem faktora iznenađenja i omogućavanjem djetetu da razumije što ga čeka, značajno se smanjuje osjećaj straha i postiže pozitivan dugoročni učinak.

Kako bi se dijete osjećalo sigurno, ključna su tri osnovna elementa:

  • kvalitetan odnos između djeteta, roditelja i stomatološkog tima,
  • minimalna bol ili potpuna kontrola boli te
  • osjećaj kontrole nad situacijom.

Važna uloga roditelja

Komunikacija s roditeljima igra važnu ulogu u prikupljanju informacija o navikama djeteta, razumijevanju njihovih očekivanja i dobivanju suglasnosti za plan terapije.

Strah od zubara

Sedacija – rješenje za strah od zubara

Procjene govore da postoji otprilike 60 % onih koji osjećaju barem dentalnu anksioznost, ako ne i dentalnu fobiju. Istraživanja...

SAZNAJTE VIŠE

Tijekom prvih posjeta, mlađa djeca ne bi trebala biti odvojena od roditelja kako bi se izbjegla separacijska anksioznost, koja može povećati stres i otežati uspostavljanje komunikacije s djetetom.

Nefarmakološke metode kontrole ponašanja

Nefarmakološke metode za kontrolu i oblikovanje ponašanja ključne su za izgradnju i produbljivanje odnosa između terapeuta i pacijenta. Ove metode su raznolike, od brojnih tehnika komunikacije do bihevioralnih tehnika, ali njihova primjena ovisi o individualnim potrebama i reakcijama svakog djeteta.

Dok se neke metode koriste češće zbog svoje učinkovitosti, druge se prilagođavaju specifičnim situacijama, a često se različiti pristupi međusobno kombiniraju kako bi se postigao najbolji rezultat.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button