Krvni tlak - 2. veljače 2020.
AUTOR ČLANKA - Dr. sc. Vesna Bosanac, nutricionistkinja

Visoki krvni tlak: Koje namirnice konzumirati više, a koje izbjegavati

Visoki krvni tlak neosporno je jedan od čimbenika rizika za pojavu srčanog udara te zatajenja srca i bubrega

S obzirom na to da svako, pa čak i malo sniženje visokog krvnog tlaka poboljšava kvalitetu života, potrebno je upregnuti sve svoje potencijale u postizanju cilja. Visoki krvni tlak danas je jedna od najčešćih zdravstvenih tegoba. Uzroci njegova nastajanja su različiti, pa je tako različit i pristup liječenju.

I dok kod jednih genetska predispozicija igra značajnu ulogu u njegovu pojavljivanju, dotle su drugima kamen spoticanja nekvalitetna prehrana, bubrežne tegobe, šećerna bolest i starija životna dob. Bilo kako bilo, uz prilagođenu prehranu, redovitu tjelovježbu i, po potrebi, terapiju lijekovima, može se voditi kvalitetan život i doživjeti „lijepe godine“.

Povrće i voće – nezamjenjivi kada želite regulirati visoki krvni tlak

Patite li od visokog krvnog tlaka, povrće i voće neizostavno mora više puta u danu biti na vašem jelovniku. Više je razloga tome.

Kalij

Povrće i voće sadrže kalij; mineralnu tvar koja snižava krvni tlak, a k tome ima zaštitnu ulogu protiv aritmije i srčanog udara. Kalija ima u rajčici, brokuli, špinatu i drugom zelenom lisnatom povrću, banani, naranči, mandarini i općenito citrusnom voću. Voće je izvrsna jutarnja i popodnevna užina. Ponesite sa sobom na posao naranču ili klementine.

Povrće bi svakako trebalo uključiti i u ručak i večeru. Srećom, jela ne trebaju biti komplicirana da bi bila kvalitetna. Kuhana blitva ili salata od zelene salate i matovilca dobro upotpunjuju sendvič od sira ili šunke kojeg često znamo jesti za večeru.

Nitrati

Spomen nitrata kao aditiva u prehrambenim proizvodima budi u nama negativne konotacije. Međutim, nitrati se prirodno nalaze u povrću i, štoviše, imaju pozitivan učinak na sniženje krvnog tlaka. Oni se putem kemijskih reakcija u organizmu prevode u dušikov monoksid. Ta mala molekula opušta krvne žile i tako pomaže sniženje visokog krvnog tlaka.

Osim toga, dušikov monoksid sprječava nakupljanja aterosklerotskog plaka i tako dodatno doprinosi zdravlju krvnih žila. I doista, brojne su znanstvene studije pokazale kako obilje povrća u prehrani doprinosi normalizaciji krvnog tlaka te čuva zdravlje srca i krvnih žila.

Što trebamo izbjegavati

Prekomjeran unos soli

Nismo svi osjetljivi na veću prisutnost soli u hrani. Osobe kojima sol smeta trebaju povesti računa o odabiru namirnica i načinu pripreme hrane. Ne znači to odricanje od blagovanja i obiteljskih okupljanja već samo znači voditi brigu o svome zdravlju. Prehrana preporučljiva osobama koje su osjetljive na povećan unos soli osim što doprinosi zdravlju srca i krvnih žila, pozitivno djeluje na vitalnost cijelog organizma.

Arterijska hipertenzija: Kako kontrolirati visoki tlak?

Stres udružen s nezdravim prehrambenim navikama, nedovoljnom tjelesnom aktivnošću i pretilošću pridonosi sve učestalijoj pojavi povišenog arterijskog tlaka.

SAZNAJTE VIŠE

Smanjen unos soli znači izbjegavati:

  • suhomesnate proizvode poput slanine, pršuta, kobasica i sl.
  • slane vrste sira (npr. feta sir)
  • namirnice konzervirane u salamuri poput ribe, ukiseljenog povrća, maslina i sl. Pripremate li jela od kiselog kupusa ili repe, prethodno ih dobro isperite
  • čips, pivske perece, krekere, slane bučine sjemenke i sl. Nadalje, u usporedbi s preslanim kupovnim kokicama, daleko su bolje one pripremljene kod kuće. Za njihovo „pucanje“ dovoljno je par kapi ulja, a soliti ih niti ne treba. Slično tome, umjesto slanog prženog kikirikija, valja se odlučiti za onaj u ljusci
  • instant juhe, bujon kocke, sojin umak, gotove umake za jela s roštilja… jer nerijetko uz sol sadrže još i mononatrij-glutamat koji također povisuje krvni tlak
  • brzu hranu (pomfrit, ćevape, pljeskavice, pizzu, hrenovke u tijestu, hot-dog,…), kupovni burek s mesom ili sirom, te druga gotova i polugotova jela. Naime, što je hrana više prerađena, veća je i vjerojatnost da je u njima značajna količina dodane soli.

S druge strane valja se oslanjati na svježe pripremljena jela od namirnica u njihovom izvornom obliku. Također su u pripremi jela od koristi začinske biljke koje daju željenu puninu okusa.

Prekomjeran unos alkohola

Nezavisno o dobi, tjelesnoj masi i unosu soli, konzumiranje većih količina alkohola povisuje krvni tlak i prisutnost masnoća u krvi. Stoga se ženama preporučuje ograničiti konzumaciju alkohola na jednu jedinicu, a muškarcima na dvije jedinice dnevno. Jedna jedinica alkohola je 0.33 dl žestica, 1 dl vina, te 3 dl piva.

Zaključno se može reći kako je prehrana primjerena visokotlakašima u osnovi kvalitetna i raznovrsna.  Lako je može primijeniti cijela obitelj što je nesumnjivo veliki poticaj i podrška oboljelim osobama na putu liječenja.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button