Zdrava prehrana - 27. srpnja 2019.
AUTOR ČLANKA - Iva Savić, www.culinary-postcards.com

Ljeto u znaku kukuruza: Namirnica koja bi se trebala naći na vašem tanjuru

Kukuruz, tradicionalna američka namirnica, i na našim je područjima othranila mnoge generacije ljudi koji su uživali u kukuruznom kruhu i žgancima

ljeto u znaku kukuruza

Kukuruz je nutritivno jedinstvena namirnica, bogata fitotvarima s dobro istraženim antioksidativnim svojstvima.

Kukuruz potječe iz Srednje Amerike, gdje uzgoj počinje prije osam tisuća godina. Imao je važno vjersko i prehrambeno mjesto u mnogim kulturama američkoga kontinenta i vjerojatno ne postoji namirnica koju bi se više povezivalo s Amerikom od kukuruza. Tako je i u mnogim starim civilizacijama, poput majanske, zauzimao glavno mjesto u prehrani. Mnogi su istraživači zanemarivali domorodačke navike vezane uz kukuruz i razbolijevali se od pelagre, bolesti uzrokovane nedostatkom vitamina B3.

Znanstveni naziv za ovu biljku je Zea mays, a tom rodu i vrsti pripadaju svi tipovi danas poznatog kukuruza, no poznato je više od stotinu njegovih podvrsta. Kukuruz najčešće povezujemo sa žutom bojom iako postoje podvrste u raznim bojama uključujući roza, crvenu, crnu, pa čak i plavu. Danas kukuruz u američkoj prehrani nema tako važno mjesto kao kod domorodaca, no ipak je ostavio velik utjecaj na današnju prehranu. Najveći proizvođači su, uz Sjedinjene Američke Države, Kina, Brazil i Meksiko.

Kukuruz je nutritivno jedinstvena namirnica, bogata fitotvarima s dobro istraženim antioksidativnim svojstvima. Iako je kukuruz bogat najpoznatijim antioksidansima kao što su vitamin C i mangan, fitotvari poput antocijanina, beta-karotena, luteina i zeaksantina glavni su izvor snažnih antioksidativnih svojstava. Različite vrste imaju različit udio pojedinih fitotvari, a kad govorimo o žutom kukuruzu, koji je kod nas najzastupljeniji, glavne antioksidativne fitotvari su lutein i zeaksantin.

Dobar za probiotike

U manjim istraživanjima spominje ga se kao namirnicu izravno povezanu sa snažnim antioksidativnim djelovanjem i kao ključan faktor smanjenja rizika od nastanka kardiovaskularnih bolesti. Od budućih istraživanja kukuruza očekuje se dodatna potvrda pozitivnog učinka pojedinih fitotvari na smanjenje rizika nastanka mnogih bolesti.

Kukuruz je dobar izvor vlakana zbog čega povoljno djeluje na rad probavnog sustava, peristaltiku crijeva i kvalitetu probave. Prema novijim istraživanjima, kukuruz je povezan s rastom dobrih bakterija u debelom crijevu te se na tom polju istraživanja očekuju rezultati koji bi potvrdili pozitivan učinak konzumacije manjih količina kukuruza tijekom duljeg razdoblja.

Zbog velikog udjela vlakana i vitamina B kompleksa poput B3, B5 i folne kiseline (B9) te znatnog udjela proteina, može se očekivati pozitivan učinak konzumacije kukuruza na regulaciju razine šećera u krvi. Vlakna i proteini su glavni makronutrijenti za pravilan rad crijeva i regulaciju brzine prolaska hrane probavnim traktom. Dovoljan udio proteina i vlakana u hrani osigurava da probava hrane ne bude ni prebrza ni prespora. Tako se osigurava postupna apsorpcija šećera iz hrane u krvotok.

Kada je apsorpcija šećera iz probavnog trakta ujednačena, ne dolazi do naglog podizanja ili smanjenja razine šećera u krvi. Istraživanja su otkrila vezu između konzumacije kukuruza (jedna do dvije čaše na dan) s boljom kontrolom razine šećera u krvi.

Avokado – ukusno i zdravo voćno čudo s juga

Avokado se već tisućama godina uzgaja na području Srednje i Južne Amerike, odakle se u 17. i 18. stoljeću...

SAZNAJTE VIŠE

Dostupan cijele godine

Kukuruz je najjeftiniji i najkvalitetniji ljeti, a često se pečeni i kuhani klipovi kukuruza povezuju upravo s tim godišnjim dobom. Pri odabiru sirovoga kukuruza treba obratiti pozornost da listovi nisu suhi i da stoje čvrsto uz klip, a zrna kukuruza trebaju biti čvrsta i debela te biti zgusnuta u redovima. U sušenom i konzerviranom obliku kukuruz je dostupan cijele godine.

Na našim prostorima od davnina se konzumira u obliku pekarskih proizvoda od kukuruznoga brašna. Spomenimo i da su žganci u sjevernoj Hrvatskoj, odnosno palenta u Dalmaciji zauzimali ključno mjesto u tradicionalnoj prehrani. Takvi običaji zadržali su se u manjoj mjeri sve do danas. Kukuruz je i među najzdravijim grickalicama u obliku kokica, ali samo ako se ne dodaje previše ulja ili soli. Trebalo bi izbjegavati i kukuruz za pripremu kokica u mikrovalnoj pećnici zbog aditiva u pakiranju.

Zbog male kalorijske vrijednosti te iznimnih nutritivnih svojstava, kukuruz i jela od kukuruznoga brašna trebala bi biti neizostavne namirnice, a i odličan su izbor za osobe koje žele smanjiti tjelesnu težinu.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama