Rekreacija i fitness - 09. svibnja 2019.
AUTOR ČLANKA - Lejla Dizdarević Brković, dipl. prof. kineziologije, univ. spec. oec. organizacije i menadžmenta

Pomaknite vlastite granice i stvorite zdrave navike

Smatrate da je vrijeme za promjene, želite ostvariti zacrtane ciljeve, ali put koji trebate proći je pretežak i nemate motivacije, izlazak iz sigurne zone vas straši, a cilj vam se čini sve daljim. Pomaknite vlastite granice i prigrlite zdrave navike

vlastite granice, zdrave navike, trening, vježbanje

Gledajući sa psihološkog aspekta, ustrajnost i upornost su dvije slične, a opet jako različite osobine. Razvijaju se s vremenom i najvećim dijelom ovise samo o nama. Koliko često vam se dogodilo da nešto ostvarite jer ste to dovoljno jako željeli? S druge strane, koliko se puta nakon nekog oblika neuspjeha pitate: „Što bi bilo da sam se malo više potrudio?“

Smatrate da je vrijeme za promjene, želite ostvariti zacrtane ciljeve, ali put kojim trebate proći je pretežak i nemate motivacije, izlazak iz sigurne zone vas straši, a cilj vam se čini sve daljim. Naše tijelo i um uvijek teže udobnosti. U toj sigurnoj zoni imamo kontrolu nad svim događajima, svaka radnja i ponašanje predstavljaju rutinu.  Tu se nalaze svi odnosi s nama bliskim osobama, tu je prisutan osjećaj ugode, a riječ stres praktički ne postoji.

Evolucijski gledano, nije čudno što težimo imati svoje sigurno područje. Postojalo je vrijeme kada su se ljudi kretali u manjim grupama i manjim prostorima, a sve nepoznato predstavljalo je rizik. Izbjegavanje novog i nepoznatog bilo je prijeko potrebno kako bi ljudi preživjeli.

Želja za ležanjem na kauču jača od želje da budemo snažni?

Sadašnja situacija je drugačija, uvjeti u kojima živimo su drugačiji, ne prijeti nam opasnost od nepoznatog, nego upravo suprotno. Nepoznate situacije uče nas novim stvarima, izvlače iz nas više i bolje. Izvan sigurne zone rastemo, učimo, ostvarujemo ciljeve, a zar nije to i svrha našeg postojanja?

Još dok smo puzali u pelenama, iako toga nismo bili ni svjesni, cilj nam je bio prohodati pa smo morali izaći iz sigurne zone puzanja, pokušati stati na noge, pasti puno puta da bismo na kraju i uspjeli. Toliko smo kao djeca bili uporni u svakom svom naumu, od penjanja na drvo do učenja vožnje bicikla, a danas tako lako odustajemo od svojih želja i ciljeva. Nekako je želja za ležanjem na kauču postala jača od želje da budemo zdravi i snažni.

Izlaskom iz sigurne zone pomičemo vlastite granice

Iako izvan naše sigurne zone napredujemo, to ne znači nužno da je ta zona loša. To je prirodno stanje pa ga ne smijemo doživljavati kao prepreku, nego ga možda trebamo prihvatiti kao mir. Svi trebamo taj mir jer upravo ćemo u njemu moći procesuirati dobrobiti koje nam pruža napuštanje te sigurne zone.

Naši mišići ne rastu tijekom napornog treninga, oni rastu dok odmaraju. Upravo tako i mi shvatimo koliko rastemo i napredujemo tek kada određene situacije i svoja djela promotrimo sa strane. Izlaskom iz zadanih okvira pomičemo vlastite granice te stvaramo nove, zdravije navike koje će nam pomoći živjeti bolje i dulje. Pri svakom stvaranju nove navike važno je krenuti korak po korak.

Stvaranje zdravih navika

Za početak, razmislite o svojim trenutačnim navikama te navedite dvije koje želite promijeniti. Ako želite promijeniti dosadašnji sjedilački način života, počnite s jednostavnom aktivnosti poput šetnje. Prošećite do trgovine u kojoj inače obavljate kupnju namirnica, a pri povratku koristite stepenice umjesto lifta, parkirajte automobil malo dalje od posla i prošećite.

Nakon nekog vremena razmislite o grupnim treninzima ili vježbanju u teretani, krenite dva puta tjedno pa ako želite, dodajte još koji trening. Ako želite promijeniti prehranu, jesti zdravije, postupno gazirana, slatka pića zamijenite vodom u koju možete staviti limun. Nemojte se opterećivati izbacivanjem određenih grupa namirnica nego za početak smanjite veličinu vašeg obroka te jedite u miru, polako bez ikakvih distrakcija. Postavljanje prevelikih ciljeva na početku može rezultirati brzim odustajanjem, a to ne želite.

Vježbanje nije obaveza nego dio života: Znanstveni pristup radi poboljšanja pokreta

Vjerojatno ste se barem nekad našli u situaciji da počnete vježbati, no rezultat izostane ili, još gore, često se...

SAZNAJTE VIŠE

„Kada me pitaju što je ključ uspjeha – uvijek ću odgovoriti da je to upornost. Bez obzira na to imate li ideju kao i stotinu drugih oko vas, ostvarit će se samo onima koji su dovoljno uporni i ustrajni. Pogledajte samo moj primjer... IN SHAPE živi i danas, deset godina kasnije. Ono što je 2009. godine nastalo kao ideja danas je ostvareno, a moja želja za pomicanjem granica je realizirana. Zato malim koracima naprijed do velikih promjena!”

Razmislite o obrascima ponašanja i njihovim okidačima kako biste lakše mogli uvesti promjene u svoj život. Ako imate naviku jesti pred televizorom, pri čemu niste svjesni hrane koju konzumirate nego ste koncentrirani na sadržaj na televiziji, vjerojatno ćete pojesti više od planiranog. Pokušajte jesti za stolom i uz ugašen televizor. Ako odlučite prestati pušiti, a svaki put vas kolege na poslu mame cigaretom, umjesto odlaska s njima na pauzu, prošećite. Ako imate stepenice na poslu, iskoristite ih i popnite se nekoliko puta po njima.

Napravite dobar plan

Najvažnije je napraviti plan koji uključuje male, razumne ciljeve i specifične korake kojima ćete ih ostvariti.  Razmislite o svemu što trebate kako biste bili uspješni u svom naumu. Napunite hladnjak zdravim namirnicama te izbacite slatkiše i grickalice iz vašeg doma. Izaberite put do posla kojim ne prolazite uz pekarnicu. Kada god je moguće, birajte zdravije opcije.

I, naravno, možda najvažnija stavka promjene jest podrška bližnjih. Pozovite ih da vam se pridruže, motivirajte jedni druge i veće su šanse za uspjeh. Neće uvijek ići sve po planu, ali to je u redu. Svaka promjena je proces, važno je da se krećemo naprijed.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama