Odnosi i veze - 17. veljače 2020.
AUTOR ČLANKA - Iva Gregov, mag. psih.

Ljubav je u zraku: Recepti za snažan partnerski odnos

Kao osobe smo složeni, a još su složeniji ljubav i ljubavni odnosi, no iako ne postoje univerzalni savjeti koji će vrijediti za sve, ima nekih koji bi nam mogli pomoći

Ljubav ljubavni odnosi ljubavne veze

Partnerski odnosi su vrlo složeni. U njih unosimo sebe – svoja očekivanja, stilove privrženosti, načine na koje su nas okolina i geni oblikovali, prethodno usvojene obrasce ponašanja i još mnogo toga. To isto u odnos unosi i druga strana. S obzirom na to da su ljubav, ljubavni odnosi i partnerstvo toliko isprepleteni, logično je da u njima povremeno dolazi i do određenih problema. A njihovo rješavanje često nadilazi mogućnosti koje nam nudi literatura.

Ipak, postoje određeni, istraživanjima doneseni zaključci. Oni govore o postupcima koji mogu utjecati na kvalitetu veze. Informiranje o njima pomaže nam da sagledamo naše partnerske odnose iz drugačije perspektive, a možda i prepoznamo procese koji narušavaju naš odnos.

Ovom prilikom donosimo samo neke od njih.

Ljubavni odnosi i četiri jahača apokalipse

Kada govorimo o partnerskim odnosima i njihovu istraživanju, moramo spomenuti dr. Johna Gottmana, jednog od poznatijih partnerskih psihoterapeuta. Gottman je u više od 40 godina terapijskog rada i istraživanja parova zajedno sa svojim suradnicima došao, između ostalog, i do spoznaja o najčešćim prediktorima bračne stabilnosti.

Gottman je na temelju opsežnih istraživanja izdvojio „četiri jahača Apokalipse“ koji su, prema njegovu mišljenju, uzročnici raspada veze. To su:

Kritiziranje – rečenice poput: „Ne mogu vjerovati da nisi napravio/la večeru, zar sve ja moram sam/a?“

Obrambeni stav – kao reakcija na kritiziranje, rečenicama poput: „Nisam ja kriv/a što nisam napravio/la večeru kad sam zbog tebe morao/la ići na poštu!“.

Prezir – izrugivanje partnera, vrijeđanje, kolutanje očima ili posramljivanje partnera. A sve rečenicama poput: „Opet ti se pokvario auto? Stvarno si ili nesposoban/na ili glup/a kad ti se tako nešto može dogoditi.“ Prezir je, prema Gottmanovu mišljenju, najveći prediktor razvoda.

Ignoriranje – kao oblik pasivne agresije nastupa kada su prethodna tri mehanizma preplavila osobu negativnom energijom pa je to način na koji se povlači iz sukoba.

Emocionalna usklađenost

Emocionalna responzivnost, empatiziranje s partnerom, osjećaj da nas se u vezi vidi i čuje osnova je dugoročnih partnerskih odnosa. U jednom je istraživanju utvrđeno da brakovi često propadaju. No ne zbog povećanja sukoba u odnosu, nego zbog smanjivanja privrženosti i emocionalne responzivnosti među partnerima.

Dakle, često odnosi traže da stavimo svoje želje i potrebe u perspektivu zajedništva. Partnerstvo nije igra moći u kojoj pobjeđuje onaj kojemu je više stalo. Partnerstvo je uspostava povjerenja u kojemu je objema stranama jednako stalo – i one to pokazuju.

Zajedništvo i autonomija

Jedna od najpoznatijih terapeutkinja za parove, Esther Perel, u svojim govorima često naglašava razliku između partnerstva i posesivnosti. Osjećaj da nešto ili nekoga posjedujemo, naročito u partnerskom odnosu, nije samo netočan nego je i štetan za vezu.

Dating aplikacije: Dobre i loše strane virtualne potrage za partnerom

Otkad virtualna komunikacija sve više zamjenjuje susrete uživo, ne iznenađuje činjenica da su sve popularnije takozvane dating aplikacije

SAZNAJTE VIŠE

Perel na temelju svojih istraživanja partnerskih odnosa tvrdi da je većina ljudi najviše privučena svojim partnerom kada on „sjaji“: bilo da je to u kontekstu uspješnosti u poslovnom odnosu, u umjetnosti ili u očima drugih izvan partnerskog odnosa. Da bismo uistinu mogli uživati u punini svega što partnerski odnos nudi, moramo biti autonomni u zajedništvu, a to znači dopustiti i sebi i partneru prostor za djelovanje neovisan od onog partnerskog. Ironično, upravo takva vrsta odmaka vodi do dugoročnog zbližavanja.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

ADIVA_app_qr_kod

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama