Dijeta i mršavljenje - 17. ožujka 2021.
AUTOR ČLANKA - Ivana Vodogažec

Može li pravilno disanje pomoći u gubitku suvišnih kilograma?

Dišemo spontano i nesvjesno, pa malokad razmišljamo o dahu kao moćnom “alatu“ kojim možemo i svjesno upravljati kako bismo poboljšali svoje zdravlje i vitalnost

pravilno disanje mrsavljenje gubitak kilograma vjezbe disanja zdravlje

Pravilno, duboko disanje (po mogućnosti na svježem zraku) pokazalo se izvrsnom vježbom za temeljito prožimanje tijela kisikom, jačanje muskulature koja omogućuje dišne pokrete (dijafragme odnosno ošita, međurebrenih i trbušnih mišića), uravnoteženje krvnog tlaka, smanjenje stresa i razbistravanje uma, ublažavanje boli i upala, poboljšanje probave i osnaživanje imuniteta.

S blagodatima disanja odnedavno se povezuje i – mršavljenje. Naime, znanstvenici Ruben Meerman iz Sydneyja i Tanya G.K. Bentley iz Los Angelesa popularizirali su teoriju da se prekomjerna masnoća izlučuje iz tijela uglavnom u obliku ugljičnog dioksida koji izdišemo.

„Izdisanje“ masti

Ruben Meerman autor je knjige Big Fat Myths u kojoj analizira kako se masnoće na molekularnoj razini razgrađuju u organizmu. Kada gubimo na tjelesnoj masi, dolazi do procesa oksidacije, a pritom se „otključava“ ugljik zarobljen u masnim stanicama te se otpušta ponajprije izdisanjem kroz pluća, smatra Meerman. Uzevši za primjer osobu koja je izgubila deset kilograma masnog tkiva, Meerman objašnjava da to konkretno znači kako se u procesu oksidacije 8,4 kilograma masti u konačnici izdiše kao ugljikov dioksid, a preostalih 1,6 kilograma masnoća izdiše se u obliku vodene pare.

Tanya G.K. Bentley, osnivačica i direktorica američkog centra za zdravstvena istraživanja Health and Human Performance Foundation, također smatra da je disanje ključno pri mršavljenju. No, to nipošto ne znači da već pukim udisanjem i izdisanjem zraka možemo automatski istopiti višak kilograma. Za reguliranje tjelesne težine i dalje su nužne fizička aktivnost i pravilna prehrana – štoviše, upravo zahvaljujući tome pospješuje se otpuštanje masti u obliku ugljičnog dioksida, tvrde Bentley i Meerman.

Premda spomenuta teorija nije široko prihvaćena, ostaje činjenica da pravilno, duboko disanje pospješuje tjelesne funkcije (a time vjerojatno pridonosi i razgradnji prekomjernih masnoća) te smanjuje napetost i jača koncentraciju, pa se lakše mogu postići zacrtani ciljevi u mršavljenju.

Kako vježbati disanje?

Svakako nije naodmet prakticirati vježbe disanja i u bilo kojoj drugoj situaciji, osobito u današnjim pandemijskim vremenima pojačanog stresa i neizvjesnosti. Najjednostavnija je, a vrlo učinkovita vježba duboko trbušno disanje tako da izdisaj bude dvostruko dulji nego udisaj. Primjerice, udahnite zrak kroz nos, duboko do trbuha, brojeći pritom do 3, a izdisaj (kroz nos ili usta) neka traje dok nabrojite do 6. Svakodnevno tako dišite barem pet, a po mogućnosti deset minuta.

Stručnjaci za disanje preporučuju i jednostavnu vježbu s kratkim stankama, u omjeru 2:1:4:1. Sjednite mirno, uspravno i udobno. Zatvorite oči i dišite na nos. Udahnite brojeći do 2, nakratko zadržite dah (brojeći do 1), pa lagano izdišite tako da nabrojite do 4. Potom nakratko zastanite (brojeći do 1), pa ponovno krenite s početnim udahom. Tako dišite pet minuta.

Tehnike disanja: kako pravilno disati i poboljšati zdravlje

Trbušno disanje ili disanje iz dijafragme kamen je temeljac za mnoge tehnike disanja, a donosi dobrobiti našem mentalnom i...

SAZNAJTE VIŠE

Popularna je tehnika disanja i takozvani box breathing ili square breathing u omjeru 4:4:4:4. Na početku izdahnite sav zrak te zadržite „prazna“ pluća brojeći do 4. Potom duboko udišite kroz nos tako da nabrojite do 4. Zadržite dah brojeći do 4, a nastojte se pritom osjećati „otvoreno“, bez pozadinskog pritiska. Naposljetku glatko izdahnite kroz nos, također brojeći do 4. Za smirenje tijela i uma preporučuje se pet minuta takvog disanja.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button