Dječje zdravlje - 31. siječnja 2020.
AUTOR ČLANKA - Pavao Vlahek, dr. med., spec. fizikalne rehabilitacijske medicine, Specijalna bolnica za medicinsku rehabilitaciju Varaždinske Toplice

Za djecu je najvažniji sport na svijetu – igra!

Djeca predškolske dobi najčešće ne trebaju neku posebnu sportsku aktivnost, jer im dječja igra pruža sve što im je potrebno dok se igraju na svježem zraku

djeca i dječja igra

Kad odrasli razmišljaju o fizičkoj aktivnosti, zamišljaju treninge u teretani, u nekom sportskom klubu, redovite odlaske na plivanje ili neko drugo rekreativno (možda i poluprofesionalno) bavljenje sportom s ciljem da budu zdraviji i u boljoj kondiciji.

No, iz perspektive djeteta, fizička aktivnost nije motivirana spoznajama o važnosti kretanja za zdravlje, željom da izgledaju ljepše, izgube pokoji kilogram viška ili žive dulje, barem kada je riječ o djeci mlađoj od 13 godina. Oni kretanje prije svega doživljavaju kao neku zabavnu aktivnost koja ih zanima i veseli. Drugim riječima, na odraslima ostaje zadatak da pomognu mališanima odabrati sport kojim se žele baviti i u kojem će pronaći radost, a pritom se (što znaju mama i tata) zdravo razvijati.

 

Vesela dječja igra i druženje na svježem zraku

Možda bi već na početku trebalo reći da je najbolji način na koji roditelj može motivirati dijete na kretanje taj da i on čini to isto. Djeca se identificiraju sa svojim roditeljima, to je činjenica. Ako se i dogodi u nekom životnom razdoblju, kao što je pubertet, da krenu nekim svojim putovima i tvrdoglavo čine sve što je u suprotnosti s roditeljskim željama, kad se jednog dana bure smire, a život opet krene nekim mirnijim tokom, korak po korak će se vratiti na ono što im je poznato i drago iz djetinjstva.

Zajednička druženja u prirodi, igranje „olimpijade“ s roditeljima na nekoj livadi uz smijeh i veselje, obiteljska osvajanja gorskih krajeva, zabave u moru, odlasci na skijanje ili, primjerice, zajedničke vožnje bicikla po gradskim parkovima, sasvim sigurno neće ostati u omraženim sjećanjima, posebno ako na tu aktivnost nisu bili prisiljeni te ako su vidjeli da su u svemu tome mama i tata uživali. No, ako pokušavate svojoj djeci „utuviti u glavu“ da je sport za njih dobar, a vi sami provodite slobodno vrijeme ispred televizora, za računalom, u zatvorenim prostorima, ako ih pritom još i prisiljavate da treniraju nešto što ne vole, gotovo možete biti sigurni da je vaš trud već unaprijed osuđen na propast. Ukratko, da bi vaša djeca bila aktivna, morat ćete se i vi aktivirati.

Tri elementa fizičke aktivnosti

Ako ste ikada promatrali djecu na igralištu, sigurno ste mogli uočiti tri elementa fizičke aktivnosti dok su:

  • igrali se lovice, pa trčali čim brže ih noge nose kako bi pobjegli (izdržljivost)
  • viseći na rukama na penjalicama poput majmunčića prelazili s jedne šipke na drugu (snaga)
  • saginjali se vezujući vezice na svojim tenisicama (fleksibilnost).

Roditelji bi, dakle, trebali poticati djecu na razne aktivnosti u kojima će razvijati sva ta tri elementa.

Izdržljivost se razvija kad djeca redovito provode vrijeme na otvorenome (aerobna aktivnost). Dok trče dvorištem, igraju košarku, voze bicikl, kližu se ili rolaju, dok skaču igrajući gumi-gumi ili plivaju, njihovo srce ubrzava ritam, a disanje je brže i teže. Ako je takva aktivnost redovita u duljem vremenskom razdoblju, to će doprinijeti jačanju srca i boljoj opskrbi stanica kisikom.

Vježbanje snage ne mora značiti dizanje utega i drugih tereta, posebno ne kod djece. Oni zapravo ne trebaju ni treninge poput sklekova, trbušnjaka i sličnih vježbi jačanja mišića. Svoju snagu razvijaju kroz igru – penjući se po stablima i penjalicama, trudeći se stajati na rukama ili hrvajući se sa vršnjacima po travi.

Vježbe istezanja pomažu unaprijediti fleksibilnost, omogućavajući mišićima i zglobovima lakše savijanje i veću pokretljivost. Djeca se svakodnevno istežu, bilo da pokušavaju dohvatiti kekse koje ste sakrili na najvišu policu u stanu, napraviti „špagu“ ili zvijezdu.

Motorički razvoj djeteta treba pomno pratiti do 3. rođendana

Rast i razvoj čovjeka, od rođenja pa do odrasle dobi, ovisan je o nasljeđu i uvjetima koji ga okružuju...

SAZNAJTE VIŠE

Koliko je dovoljno?

Roditelji često pitaju kako će znati da njihovo dijete ima zadovoljavajući stupanj fizičke aktivnosti, odnosno da se kreće dovoljno?

Prema smjernicama američke Nacionalne asocijacije za sport i fizičku edukaciju (The National Association for Sport and Physical Education – NASPE), preporuke su sljedeće…

Djeca do 3 godine starosti – 1,5 sat fizičke aktivnosti dnevno koja bi se trebala sastojati od 30 minuta planirane fizičke aktivnosti i 60 minuta slobodne igre.

Djeca od 3 do 6 godina starosti – 2 sata fizičke aktivnosti dnevno koja se sastoji od jednog sata planirane fizičke aktivnosti i jednog sata slobodne igre.

Školarci – sat vremena ili više fizičke aktivnosti dnevno koja bi trebala biti podijeljena u blokove od petnaestak minuta i više.

Pritom treba reći da mala djeca ne bi trebala imati razdoblja dulje neaktivnosti tijekom dana. Neaktivnost ne bi smjela biti dulja od jednog sata (osim ako spavaju). Kada je riječ o školarcima, oni „imaju pravo“ na razdoblja mirovanja od najviše dva sata.

Nemojte dopustiti da kiša i snijeg zatvore vašu djecu u kuću. Neka toplo obučeni skaču po lokvama ili ih preskaču, neka kližu po smrznutim površinama trudeći se održati ravnotežu, grudaju se i grade snjegovića. Pridružite im se, dobro će vam doći – i za tijelo i za dušu.

Koristi fizičke aktivnosti za djecu

  • Jačanje mišića i kosti
  • Prevencija pretilosti
  • Lijepo oblikovano tijelo
  • Manji rizik razvoja dijabetesa tip 2
  • Niži krvni tlak i vrijednosti kolesterola
  • Bolja kvaliteta sna
  • Lakše i uspješnije suočavanje s fizičkim i emocionalnim izazovima
  • Bolja koncentracija u učenju
  • Pozitivniji pogled na život.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

ADIVA_app_qr_kod

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button

ADIVA_app_google_play_button

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama