Zdrava prehrana - 29. ožujka 2021.
AUTOR ČLANKA - Dr. sc. Vesna Bosanac, nutricionistkinja

Poriluk: blaga namirnica koja snažno čuva srce, prostatu i debelo crijevo

Vrijeme je proljetnih variva, a kombinacije povrća su gotovo bezbrojne. Njihov zanimljiv sastojak svakako je poriluk. Pridružen muškatnoj tikvi čini varivo koje se dugo pamti

poriluk varivo recept povrce nutricionizam

Poriluk potječe iz središnje Azije odakle se proširio Mediteranom i dalje ostatkom svijeta. Bio je poznat kao povrtna kultura još u drevnom Egiptu, a također su ga štovali Grci i Rimljani. Otporan je na hladnoću te su ga objeručke prigrlili stanovnici hladnijeg dijela Europe i Sjeverne Amerike. Danas je posebno cijenjen u zapadnoj Europi te je u Danskoj, Walesu, Nizozemskoj i Belgiji jedna od glavnih namirnica tamošnjih nacionalnih kuhinja.

Sastav i blagodati za zdravlje

Poriluk je u rodbinskoj vezi s lukom i češnjakom pa je tako sličan i njihov kemijski sastav. Vrlo dobar je izvor mangana u našoj prehrani, a uz njega su još prisutni vitamin C, folat, željezo i vitamin B6. Spomenute hranjive tvari čimbenici su metabolizma šećera u organizmu pa je zahvaljujući tome, poriluk od koristi u reguliranju šećera u krvi. Štoviše, poriluk je bogatiji antioksidansima od luka.

Prisutnost poriluka u prehrani pomaže normalizaciji ukupnog i LDL kolesterola. Nadalje, poriluk je dobrodošla podrška i normalizaciji povišenog krvnog tlaka. Od posebne je to važnosti u sprječavanju pojave ateroskleroze te drugih bolesti krvožilnog sustava. Uz to, poriluk doprinosi zaštiti prostate te neutralizira toksične tvari u organizmu čime smanjuje rizik za pojavu raka debelog crijeva.       

Srećom, za razliku od luka i češnjaka, kuhani poriluk blagog je okusa te ga je jednostavno uključiti u jelovnik. Pripremamo ga na lešo, dodajemo juhama i varivima, slanim muffinima i dr.

Korisni savjeti

Pri kupnji poriluka birajte onaj koji je čvrst i jedar, izražene zelene boje. Priprema luka za kuhanje zahtijeva temeljito pranje. Potrebno je oprati svaki list posebno jer među listovima zna biti zemlje.

Evo i nekoliko ideja kako češće uključiti poriluk u jelovnik:

  • Mladi, sitno izrezani listovi poriluka pikantan su i zanimljiv dodatak salati od rotkvica, potočarke i radiča. Začinite ju sokom limete i maslinovim uljem te uživajte u posebnim okusima.
  • Pirjani poriluk dodajte nadjevu za pitu zeljanicu. Okus će joj dobiti nesvakidašnju notu.
  • Pirjani poriluk pomiješajte sa salatom od kupusa, konzerviranom tunom, kuhanim grahom, kukuruzom, svježom crvenom paprikom i rukolom. Kvalitetan je to nadjev za tortilju.
  • Omlet od pirjanog poriluka, gljiva i jaja uz zelenu salatu i integralni kruh, čini lagani ručak.
  • U woku propirjajte pileća prsa, poriluk, mrkvu, papriku i tikvicu. Dopunite rižom te sezonskom salatom i ručak je gotov.
  • Poriluk je povrće niske energetske vrijednosti. U kombinaciji s kuhanom blitvom i krumpirom te ribom ili mladim sirom čini jednostavnu večeru prihvatljivu i osobama na redukcijskoj dijeti.

Pun ceker zdravlja: naberite samonikle zeljaste biljke

Dok se moderan čovjek oslanja na kultivirano povrće, znanost preporuča nutritivno bogatstvo samoniklih zeljastih biljaka kao što su maslačak...

SAZNAJTE VIŠE

Varivo s porilukom

Sastojci (za 4 osobe): 320 g junetine, 1 veliki poriluk, pola muškatne tikve, 1 srednje velika rajčica, 1 mrkva, 2 jušne žlice ulja, povrtni temeljac, peršinov korijen, peršinov list, sol, papar, mažuran, vlasac, lovorov list, majčina dušica i bosiljak, juneći temeljac ili voda

Priprema: na zagrijanom ulju naglo popržite junetinu izrezanu na kocke. Izvadite na tanjur, pa na istom ulju popržite mrkvu. Vratite meso na ulje, začinite i pirjajte na laganoj vatri sat vremena. Po potrebi, s vremena na vrijeme promiješajte te dolijte juneći temeljac ili vruću vodu. Dodajte oguljenu i na kocke izrezanu muškatnu tikvu i korijen peršina, pa kratko propirjajte. Dolijte vodu da ona prekrije meso i povrće. Zakuhajte, smanjite vatru i pirjajte oko 20 minuta. U međuvremenu očistite poriluk i svaki njegov list temeljito operite. Izrežite poriluk i rajčicu te dodajte u varivo. Dolijte vodu da prekrije sastojke, zakuhajte, smanjite vatru i kuhajte dok poriluk ne omekša. Pri kraju, dio tikve možete zgnječiti da varivo postane gušće. Maknite s vatre, pospite usitnjenim peršinom i poslužite uz zelenu salatu i crni kruh.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button