Zdrava prehrana - 15. listopada 2018.
AUTOR ČLANKA - dr. sc. Vesna Bosanac

Grah: Namirnica koja bi se već danas trebala naći na vašem tanjuru

Grah nas hrani od prapovijesti. Sastojak je vegetarijanskih i mesnih jela. Jede se diljem svijeta i u svako doba godine. Vole ga studenti, radnici i carevi. Zašto danas ne pojesti grah?

grah treba jesti što češće

Grah je jedna od prvih namirnica koje su prije više desetaka tisuća godina, kao plodove divljih biljaka, konzumirali žitelji današnjeg Afganistana, središnje Azije i podnožja Himalaje.

Poslije se grah uzgajao diljem Azije odakle se proširio Sredozemljem. Čak su ga drevni Grci koristili tijekom glasovanja o nekom važnom pitanju. Grah se danas obično veže uz Južnu Ameriku gdje je jedna od svakodnevnih namirnica. Obično se kombinira s kukuruzom. Grah se jede diljem svijeta. Od njega se često pripremaju juhe i variva. Tako je cassoulet (varivo s kobasicama, svinjskim kožama, pačetinom, guščetinom i bijelim grahom) nacionalno Francusko jelo. Feijoada; jelo od graha i svinjetine ili govedine jede se u Brazilu. Teksašani su ponosni na svoj chili con carne, Talijani na minestrone, Makedonci na gravče na tavče, a mi na varivo i salatu od graha.

Grah je idealna namirnica za zimu

Grah je svima dostupna namirnica. Možda upravo zato što je jeftin, grah podcjenjujemo i zanemarujemo. Bogat je jednako i ugljikohidratima i bjelančevinama pa je istodobno dobar izvor energije i aminokiselina; gradivnih komponenata od kojih su satkane stanice i tkiva. Nasuprot tome, sadrži gotovo neznatnu količinu masti i često je prisutan u jelovnicima za mršavljenje. Tu su i neophodni vitamini i mineralne tvari. Tiamin (vitamin B1) je neizostavan čimbenik u procesima dobivanja energije iz hrane, dok folat (također vitamin B skupine) jača zdravlje srca i krvožilnog sustava. Grah sadrži željezo i nedvojbeno je od pomoći u sprječavanju odnosno liječenju anemije i jačanju imuniteta. Magnezij sudjeluje u izgradnji koštane mase i normalnom funkcioniranju mišića dok kalij kao mineralna tvar stanične tekućine sudjeluje u održavanju ravnoteže elektrolita u organizmu. Tu su još cink, bakar i mangan. Prvi doprinosi imunitetu, drugi pomaže apsorpciju željeza iz hrane, dok treći podržava rast i razvoj organizma.

Osim toga, grah je izuzetno bogat vlaknima i preporučljivo ga je uključiti u jelovnik zimi kada je manji izbor povrća i voća, a jede se “teža” hrana. Nema dvojbe, grah svojim sastavom opravdava preporuku za češćim uključivanjem namirnica biljnog podrijetla u prehranu. Najeo je i najesti će još mnoge generacije. Dok je graha, nema gladi. Kada kuham varivo od graha, sjetim se uvijek jednog starijeg gospodina. “Ženo, skuhaj ti nama grah. Ne znaš nikad što te tamo čeka”, rekao bi uvijek prije odlaska u svatove. 

>>Đumbir sadrži snažne protuupalne spojeve. Potiče cirkulaciju i metabolizam, smanjuje bolove u mišićima i odličan je prirodni lijek kada su u pitanju prehlada i kašalj.<< 

Rješenja protiv nadutosti

  • Ako volite grah, a poslije vam nadutost stvara neugodnosti, rješenje je alga kombu. Trećina njezinog lista dovoljna je za varivo od 2 šake graha. Neutralnog je okusa pa ne mijenja okus samog graha. Ne želite li ju pojesti, izvadite ju prije posluživanja.
  • Osim alge kombu, od pomoći je protiv nadutosti i aromatični anis. Anis potječe sa Srednjeg Istoka, a poznavali su ga još stari Egipćani. Rimljani su uočili kako njegove sjemenke pomažu probavi, a koristili su ga i u proizvodnji mirisa.

Danas se najčešće anis ipak koristi kao začin. U narodnoj medicini ima široku primjenu. Potiče apetit i mokrenje, a uz to djeluje umirujuće. 

U Hrvatskoj gastronomskoj tradiciji jela s grahom imaju dugu povijest. Od njega se kuha juha, varivo, radi se zapečeni grah, a salata od graha nezaobilazno je jelo kako studentskih i radničkih menzi tako je domjenaka.

Salata od graha

Sastojci:

  • grah
  • luk
  • sol
  • papar u zrnu
  • lovorov list
  • češnjak
  • peršin

Priprema: Grah prelijte vodom i ostavite namakati preko noći. Ocijedite i stavite u novu hladnu vodu da se kuha. Kada prokuha, ocijedite pa nalijte novu kipuću vodu. Dodajte luk, lovorov list i papar. Zakuhajte, smanjite vatru, poklopite i nastavite kuhati dok grah dobro ne omekša. Ocijedite ga i ohladite, dodajte izrezani luk, češnjak, maslinovo ulje, papar, usitnjeni peršin pa poslužite. Salata od graha idealan je ručak ljudima koji na poslu nemaju topli obrok. Za više antioksidanasa dodajte joj rajčicu ili zelenu salatu, a za sitost pojedite još i integralno pecivo.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama