Psiha i emocije - 7. siječnja 2022.
AUTOR ČLANKA - Ozren Podnar

Zašto često provjeravate mobitel kad ste u društvu?

Gledate li i vi svakih nekoliko minuta na mobitel dok ste s prijateljima ili suradnicima? Navika je to koja doista nije pristojna, pa ipak se lako „zavlači pod kožu“. Postavlja se opravdano pitanje - zašto

mobitel ovisnost o mobitelu

Zvuk i vibracija pametnog telefona imaju hipnotički učinak; čim ih čujemo ili osjetimo, pogled nam skreće prema uređaju kojeg prikladno držimo na stolu, pri ruci. Stručnjaci tvrde da to nije samo pitanje odsustva pristojnosti. Ako umjesto da razgovarate održavajući očni kontakt s prisutnima svaki tren pogledavate na mobitel, nešto nije u redu.

Jeste li i vi ovisni o internetu? Prepoznajte simptome i potražite pomoć

Odraz psihičkih smetnji

To je zaključak istraživanja objavljenog u stručnom časopisu „Behaviour & Information Technology“, koje tvrdi da opisano ponašanje nije samo posljedica trenutnog manjka koncentracije, nego i dubljih psihičkih smetnji.

Autori istraživanja pronašli su povezanost između ljudi koji su neumjereno privrženi mobitelu i anksioznog ili depresivnog poremećaja. Oni su ujedno i skloniji telefonskom tračanju nego drugi članovi njihove grupe.

„Ljudi koji trpe od društvene anksioznosti ili depresije ovisniji su o mobitelima od onih koji su psihički dobro ili koji imaju mirniji, uravnoteženiji život. Što je osoba pod većim stresom, to je osjetljivija na obavijesti koje joj stižu na telefon”, izjavio je voditelj istraživanja, Juhyung Sun. S druge strane, tko nije anksiozan ni depresivan, ima manju potrebu za provjeravanjem mobitela u društvu, kažu istraživači.

Proizvođači izričito hoće ovisnika

Ne bi bilo korektno pripisivati svu odgovornost korisnicima i njihovim psihičkim tegobama. Mobilna tehnologija, uključujući uređaje i aplikacije, zamišljena je da što učinkovitije privlači korisnikovu pozornost. Proizvođači neprekidno poboljšavaju sposobnost tehnologije da vezuje korisnike za sebe i navodi ih na što češću interakciju s aplikacijama. Razlog je jasan: što je čovjek duže online, to će vidjeti više oglasa i potrošiti više novca, koji će se sliti na račune oglašivača i vlasnika medija.

Tko reagira na obavijesti koje povremeno pristižu na mobitel ili sam od sebe provjerava ima li novih poruka i objava, zapravo se ponaša upravo onako kako su zamislili proizvođači i davatelji usluga. No, osim njihovih interesa, postoje i interesi onih koji se druže s ovisnicima o mobilnoj tehnologiji. Takve smeta tuđe pogledavanje na mobitel jer ometa komunikaciju i jer im signalizira da su sporedni u usporedbi sa sadržajem na nečijem ekranu.

Izravno pitanje najbolja je opcija

Što činiti ako ste u društvu s nekim tko vas često ignorira i posvećuje pažnju mobitelu? Šutite i trpite, ili poduzimate nešto? Izraelsko-američki psiholog Nir Eyal predlaže nekoliko taktika za kojima možete posegnuti ako član vašeg društva pribjegava čestom gledanju na ekran. U poslovnoj sredini lako je spriječiti takvo ponašanje zabranom unošenja mobitela u prostoriju, odnosno vađenja uređaja iz džepa ili torbe. No, ta taktika pada u vodu ako je nadređeni na „pogrešnoj strani“.

U prijateljskom okruženju zabrane nisu uputne jer bi proturječile smislu prijateljstva. Izvrgavanje prekršitelja kritici ili poruzi također ne dolazi u obzir jer bi moglo dovesti do raskida odnosa.  Svojedobno je u modi bilo dogovorno odlaganje telefona na sredinu stola, uz pravilo da onaj tko prvi uzme mobitel prije kraja druženja plaća račun za sve prisutne. I ta je taktika uglavnom izašla iz upotrebe.

Djeca i mediji

Zamka digitalnog doba: tinejdžeri ovisni o malim ekranima su nesretniji

Tinejdžeri koji slobodno vrijeme provode ispred ekrana – surfajući ili skrolajući društvenim mrežama – pokazuju niže razine sreće od...

SAZNAJTE VIŠE

„Cilj je izvući prekršitelja iz ‘telefonske zone’ i navesti ga da se ili ustane i odmakne od društva dok koristi telefon, ili da odloži spravu i posveti pažnju druženju“, napisao je Eyal na portalu Psychology Today.

„Postupak se sastoji od postavljanja izravnog pitanja dotičnom tako da se trgne i vrati komunikaciji“, preporučuje. I ako prekršitelj reagira, postavljač pitanja može se „praviti blesav“: „Ups, oprosti, jesi li bio na telefonu? Je li sve u redu?“ Ako je u pitanju izvanredan slučaj, taj će se pojedinac ustati od stola, no najčešće će odložiti spravicu i ponovno se uključiti u društvo.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button