Psiha i emocije - 10. lipnja 2020.
AUTOR ČLANKA - Iva Gregov, mag. psih.

4 pametna načina da povećate svoju psihološku otpornost

U posljednje vrijeme mnogo smo govorili o nepredviđenim, traumatskim događajima koji su nas zatekli, a potom, naravno, i o tugovanju. Sada je vrijeme da razgovaramo o otpornosti

otpornost psiholoska pomoc stres traume psihologija

Mehanički gledajući, otpornost je sposobnost fizičkog objekta da izdrži vanjski pritisak. Na sličan način mogli bismo promatrati psihološku otpornost. U oba slučaja, čvrstina, fleksibilnost i snaga osobe ili objekta odredit će brzinu i tijek oporavka. Međutim, za razliku od objekta, čvrstina, fleksibilnost i snaga pojedinca ogleda se na najrazličitije načine.

Kolektivna tuga je u zraku…

Ono što nas trenutačno pritišće i steže, i to na globalnoj razini, jest iskustvo gubitka normalnosti koje se pak ogleda u gubitku povezanosti i ekonomskoj neizvjesnosti. Dr. David Kessler, stručnjak za tugovanje, rekao je kako „naprosto nismo naviknuti na toliku količinu kolektivne tuge u zraku“.

Ipak, budući da je kolektivno uvijek skup pojedinačnog, možemo reći da se neki od nas s trenutačnom tugom i nedaćama nose uspješnije od drugih. Zašto je nekima „prag“ psihološke otpornosti veći nego drugima?

Nije sve u genetici

„Bambus koji se savija je snažniji od hrasta koji se opire“, kaže Japanska poslovica. Otpornost je psihološki proces koji omogućuje pojedincima da se nakon određenih životnih teškoća oporave i vrate na razinu funkcioniranja koja je jednaka ili čak bolja od prijašnje.

Svi poznajemo barem jednu osobu iz svoje okoline koja posjeduje vještinu da se nekako uvijek dočeka na noge. Kao svaka vještina, ona je spoj talenta i truda koji smo uložili u njezino oblikovanje.

Mogli bismo reći, otpornost je spoj genetike i okoline. Što znači da, iako je donekle genetski uvjetovana, ona ovisi i o događajima u našem životu (npr. način na koji smo odgajani znatno utječe na našu otpornost). Dakle, ako otpornost nije samo posljedica sreće u genetskoj lutriji, već proces koji ovisi o mnogim čimbenicima, ona se donekle može naučiti.

Što nam može pomoći?

Znanstvenici su otkrili da postoje brojni faktori koji mogu povećati psihološku otpornost.

  • Optimizam – pokazalo se da je optimističan stav, povjerenje u sebe te življenje u skladu s vlastitim moralnim načelima i vrijednostima nešto što doprinosi psihološkoj otpornosti.
  • Izazov, a ne prepreka – Neki su otporni zahvaljujući tome što su skloni na prepreke gledati kao na izazove koje treba riješiti, a ne kao na životne neuspjehe (je li uopće moguće živjeti bez povremenog zastoja?).
  • Usvajanje zdravih životnih navika nekima pomaže da se lakše nose sa stresom, čime se također jača otpornost.
  • Potražite pomoć – Važna vještina koja doprinosi psihološkoj otpornosti je traženje pomoći ili podrške kada nam je ona potrebna (primjerice pomoć prijatelja, psihoterapeuta) jer naša okolina ima veliku ulogu u poticanju i razvoju psihološke otpornosti još od najranijeg djetinjstva.

Vlastite snage i načini

Međutim, kao uvijek, svatko mora pronaći svoj način. Da biste lakše otkrili ono što vama pomaže u zdravom oporavku nakon stresnog događaja, promotrite prethodna životna iskustva u kojima ste uspješno izašli iz teške situacije ili ste se na nju vješto prilagodili. Što vam je pomoglo prebroditi tjeskobu nakon otkaza i adaptirati se na novonastalu situaciju? Kako ste razriješili tugu zbog razvoda braka, prekida veze, gubitka voljene osobe?

Kako steći i održati pozitivnu sliku o sebi?

Uvijek biste trebali slijediti mudru misao „Ljudski je um kao padobran – najkorisniji je kad je otvoren“ i biti...

SAZNAJTE VIŠE

Ponekad ćete otkriti da su to upravo one snage koje vam se na prvi pogled čine beznačajne ili ih uzimate zdravo za gotovo.

Zapamtite, biti otporan ne znači biti neranjiv, već odlučiti koje značenje ćemo dati našim životnim iskustvima.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button