Odmor i putovanja - 27. veljače 2018.
AUTOR ČLANKA - Branimir Ivkošić

Ni turizam više nije kao što je nekad bio… Gdje se i zašto (ne)putuje?

Posljednjih godina tržište turističke ponude se znatno promijenilo, ne samo po kretanju i strukturi putnika, nego i po kreativnosti turističkih aranžmana. Što nas očekuje u budućnosti?

Novi trendovi u turizmu

Zašto putujemo? Razloga je bezbroj i ne možemo proniknuti u sve, no ono od čega bismo mogli krenuti jest činjenica da, općenito gledajući, mladi više vole putovati. Slobodniji su, s manje obaveza, ali i s više želje za putovanjem, koja najčešće s vremenom polako jenjava, ali nikad potpuno.

Mladi su u fazi upoznavanja i učenja, žele upoznati svijet i sebe istodobno pa putuju uživajući u kulturološkim i krajobraznim različitostima te u potrazi za novim. S godinama se okreću suštinskim pitanjima pa šarenilo svijeta postane nešto jednobojnije gledano kroz prizmu univerzalnih, sveprisutnih ljudskih potreba i osnovnih principa po kojima funkcionira društvo bez obzira o kojem dijelu planeta je riječ. No bez obzira na dob, želja za upoznavanjem novog, za dolaskom u novo mjesto, ali i za odlaskom iz starog jedna je od intrinzičnih ljudskih potreba. 

>> Pročitajte još: Planirate li putovanje u inozemstvo, možda biste mogli otputovati u Kopenhagen, grad koji osvaja živopisnim prizorima, arhitekturom i parkovima. Kliknite i otkrijte mjesto u kojem možemo osjetiti potpuno drugačiji pristup životu <<

Turizam i razvoj industrije putovanja jedna su od glavnih pojava koje karakteriziraju razvijeno tehnološko društvo u posljednjem stoljeću. U turističkom smislu zemlje možemo podijeliti na emitivne i receptivne. Prve su one koje emitiraju putnike, najčešće razvijene zemlje, u kojima se proizvodi dovoljno viškova koje ljudi mogu trošiti na luksuz. Te zemlje zbog opće razvijenosti imaju razvijen i turistički sektor pa su ujedno i receptivne, odnosno zemlje u koje dolaze turisti iz drugih država. Takvi su primjeri Njemačka i zemlje Skandinavije. Receptivne zemlje, dakle, mogu, ali i ne moraju biti i emitivne pa su tako izrazito receptivne Grčka ili Tajland s mnogo turista koji ih posjećuju, no njihovi stanovnici baš i ne putuju. 

Turističke agencije ugrožene

Općenito, kultura putovanja prati opću razvijenost neke zemlje ili područja. Imajući to u vidu, izvjesno je da će u budućem razdoblju svijet sve više biti preplavljen posjetiteljima iz Kine, zemlje sa strmim uzlaznim gospodarskim trendovima u kojoj živi petina čovječanstva. Premda rast Kine, nažalost, ne zahvaća ravnomjerno ukupno stanovništvo pa većina Kineza u svom standardu ne osjeća veće pomakne nabolje, ipak je riječ o velikom broju ljudi koji su počeli preplavljivati svjetske turističke destinacije, a u budućnosti će to biti još izraženije.

Razvojem telekomunikacija, odnosno interneta dostupnost informacija se intenzivirala, pa tako i mogućnost da sami kreiramo svoje putovanje, od smještaja, prijevoza i plaćanja. Time se smanjila potreba za turističkim agencijama koje su sada u potrazi za novim tržištem prisiljene nuditi nove, kompleksnije proizvode za područja koja imaju specifične potrebe. I to proizvode za čiju kreaciju putnik sam nema ni znanja ni vremena.

Premda si volimo prisvojiti zasluge za izvrsne turističke rezultate, njima su uvelike pridonijeli Arapsko proljeće, grčka gospodarska kriza i teroristički napadi u Španjolskoj koji su velik broj gostiju usmjerili prema našoj zemlji koja je na glasu kao sigurna

Budućnost hrvatskog turizma bit će definirana i takvim proizvodima, a prirodna i kulturološka raznolikost naše zemlje ima bogatu osnovu za njihov razvoj. Sve je više specifičnih programa – arheoloških tura, povijesnih obilazaka, eno-gastro programa, promatranja ptica, paket-aranžmana s posjetima filmskim lokacijama, biciklističkih tura, adrenalinskih i drugih paketa.

Prostor za napredak

Kad je riječ o budućim trendovima, treba naglasiti da razvoj tehnologije ima i svoje naličje. Sve je postalo lakše, pa tako i ugrožavanje sigurnosti drugih. U sljedećem razdoblju sigurnost će biti jedan od čimbenika koji će definirati poželjnost destinacije. To se već posljednjih nekoliko godina vidi na primjeru naše zemlje. Premda si volimo prisvojiti zasluge za izvrsne turističke rezultate, njima su uvelike pridonijeli Arapsko proljeće, grčka gospodarska kriza i teroristički napadi u Španjolskoj koji su velik broj gostiju usmjerili prema našoj zemlji koja je na glasu kao sigurna.

Bez sumnje, turistička je ponuda naše zemlje u uzlaznoj putanji, no ima još mnogo mjesta za napredak i proširenje ponude. Jedan od segmenata u kojima je naša zemlja deficitarna svakako jest ponuda vezana uz putovanja djece i mladih. Primjerice, specijalizirani smještajni objekti za mlade putnike na Jadranu su prava rijetkost. Razina kulture putovanja mladih u inozemstvo također ima velik prostor za napredak.

Na mladima putovanja ostaju

Do prošlogodišnjih napada u Barceloni Costa Brava bila je jedna od najčešćih destinacija maturalaca, što je, prema mojemu mišljenju (a i sâm sam bio tamo na maturalcu), civilizacijski poraz našeg društva. Ono bi, s obzirom na dugu turističku tradiciju, trebalo imati istančanije kriterije od onih zbog kojih naši mladi putuju u regiju masovnog turizma, „šrot“ destinaciju nekvalitetnog smještaja, loše hrane i s mnogim sigurnosnim upitnicima.

Ne zabranama, već edukacijom i promocijom trebalo bi među srednjoškolcima promovirati sadržajnije destinacije, a među njima, nakon sustavnog obogaćivanja ponude za mlade, i jednu od najljepših i najegzotičnijih na ovom planetu – Hrvatsku. Nemojmo zaboraviti da su upravo današnja djeca i mladi oni koji će putovati sljedećih pedesetak godina, pa time i definirati buduće turističke trendove.

>> Volite li putovati? Kliknite i uživajte! <<

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button