Zanimljivosti i savjeti - 13. svibnja 2021.
AUTOR ČLANKA - Redakcija

Fizička kondicija ili tjelesna težina: što je važnije za naše zdravlje?

U znanstvenoj zajednici već duže vrijeme vlada „fitness vs fatness“ debata. Njome se pokušava odgovoriti na pitanje trebamo li naglasak staviti na održavanje fizičke kondicije ili gubitak suvišnih kilograma?

fizicka kondicija ili tjelesna težina fitness vs fatness zdravlje dijeta mrsavljenje

Što o ovoj zanimljivoj temi misle stručnjaci pregledno je prikazano u članku web portala Theconversation.com koji na pristupačan način donosi informacije iz akademskih članaka i znanstvenih istraživanja.

Prema nekim znanstvenim studijama, prekomjerna tjelesna težina nije toliko važna za zdravlje dok god ste fit, odnosno u dobroj tjelesnoj kondiciji. A to znači dok god imate snažna pluća i srce. Ovom se mišljenju priklanjaju i brojne zdravstvene kampanje diljem svijeta koje nas pozivaju da ostanemo aktivni i bavimo se tjelovježbom, a da posebno i ne spominju prehranu ili regulaciju viška kilograma.

No za one koji pate od viška kilograma ili su pretili, gubitak suvišnih kilograma možda je važniji od usredotočenosti na tjelesnu formu ili kondiciju. U tom smislu provedena su i znanstvena istraživanja koja pokazuju da tjelovježba sama po sebi nije učinkovit način gubljenja kilograma. Kako i koliko ćete smršavjeti ponajprije ovisi o vašem režimu prehrane koji, dakako, treba biti nadopunjen i planom tjelovježbe.

Skidanje kilograma važnije je od opsjednutosti brojanjem koraka

Brojni su se obiteljski liječnici susreli s pretilim pacijentima koji su slijedili savjet o tome da „budu fit“ te su u svoju dnevnu rutinu ubacili 10-15 minuta hodanja ili su skinuli neku od aplikacija s brojačima koraka kako bi pratili svoje fizičke aktivnosti. Ovi su napori za svaku pohvalu. No za mnoge pretile ljude poruka da je fizička aktivnost važnija od programa skidanja kilograma ne samo da nije od pomoći, nego je i zavaravajuća. Kada su u pitanju zdravlje i dobrobit našeg organizma, briga o reguliranju tjelesne težine važnija je od „bildanja“ kondicije. A kod većine ljudi, dobro je primijetiti, tjelesna težina itekako je povezana s kondicijom budući da višak kilograma može značajno otežati  fizičke aktivnosti.

Kako su kondicija i tjelesna težina međusobno povezani?

Brojne studije pristupaju kondiciji i tjelesnoj težini (tj. indeksu tjelesne mase) kao dvama različitim fenomenima. Kod ovog pristupa čini se da su oni naizgled dva različita koncepta: kondicija ili fizička sprema mjeri kako rade vaše srce i pluća dok vaše mišiće opskrbljuju kisikom, dok debljinu ili indeks tjelesne mase (BMI) određuje odnos visine i težine vašeg tijela. 

Pa ipak, i tjelesna kondicija i indeks tjelesne mase pod utjecajem su težine vašeg tijela. Zbog načina na koji se mjeri tjelesna kondicija, za dvoje ljudi koji imaju isti kapacitet prijenosa kisika, veća tjelesna težina značit će i nižu razinu tjelesne kondicije. 

Na sličan način, ono što znanstvenici zovu indeksom tjelesne mase (BMI) zapravo je određivanje količine prekomjernog masnog tkiva u organizmu, a izražava se kroz odnos visine i tjelesne težine.

Ljudi se često iznenade kada čuju što se smatra normalnom težinom. Ako ste, primjerice, visoki metar i 70 centimetara, normalnom tjelesnom težinom smatra se 72 i pol kilograma. A ako uz istu visinu imate 86 kilograma, smatrat će se da imate prekomjernu tjelesnu težinu.

Strogo govoreći, prekomjerna tjelesna težina ne znači da ste automatski izvan forme. Postoji puno pretilih ljudi koji trče svaki dan, a postoje i mršavi ljudi koji nisu nikada istrčali ni jedan kilometar u kontinuitetu. Čak se i mišićima obdarene osobe mogu smatrati „pretilima“ jer njihovi mišići mogu težiti mnogo više od masnih naslaga. A mišićave ljude ipak smatramo fit i u dobroj kondiciji, zar ne?

No izrazito mišićave osobe su iznimka, a ne pravilo. Istraživanja pokazuju da kada je netko okarakteriziran kao pretio, vjerojatnost da će u isto vrijeme biti i u odličnoj fizičkoj formi je vrlo mala. Biti pretio u našoj kulturi i dalje znači biti lošije fizičke spreme.

Indeks tjelesne mase može biti prepreka kod poboljšanja kondicije

Ljudi koji su debeli ili pretili učinit će sebi bolje ako se fokusiraju na gubitak suvišnih kilograma, a  ne toliko na tjelesnu kondiciju. To je zato što dodatni kilogrami mogu biti prepreka kretanju ili izvođenju vježbi. Pretile osobe imaju problem s prakticiranjem tjelovježbe zbog veličine svojeg tijela, ograničene pokretljivosti te bolova u zglobovima. 

Gledano s fiziološke strane, pretilim ljudima je teže izvoditi iste vježbe negoli osobama normalne težine, a sve zbog dodatnih kilograma koje nose kao teret. K tome, osobe s većom tjelesnom masom trebaju više kisika za iste vježbe od onih koji imaju normalnu tjelesnu težinu. Nekim pretilim osobama čak i kretanje iziskuje napor. A znamo da nije lako biti u odličnoj tjelesnoj formi ako se ne možete kretati bez problema.

Debljina smanjuje kvalitetu života

Debata o tjelesnoj težini, odnosno debljini i tjelesnoj kondiciji često je fokusirana na studije koje pokazuju povećanu stopu smrtnosti kod osoba koje imaju problem s viškom kilograma i ugroženije su od onih koje imaju idealnu tjelesnu težinu.

No stopa smrtnosti nije jedina varijabla koju znanstvenici uzimaju u obzir. Za pretilost se pokazalo da pojačava rizik od pojave dijabetesa, srčane bolesti, bolesti jetre i cijelog niza zdravstvenih problema koji traže svakodnevno uzimanje lijekova ili injekcija ili vode uvođenju invazivnih operativnih procedura. Čak i kada nepovoljan BMI ne može sugerirati opasnost od prerane smrti, to ne znači da nije važan za naše zdravlje.

I dok tjelovježba svakako poboljšava zdravstveno stanje organizma, ljudima koji imaju dijabetes ili masnu jetru, ona neće značiti mnogo u borbi protiv ovih problema. Njihove tegobe mogu ublažiti jedino mjere poduzete za  gubitak suvišnih kilograma.

Pet čestih mitova o pretilosti

Pretilost se vrlo često pojednostavljeno shvaća, zanemaruje se širi kontekst, pa su stoga i savjeti nerijetko površni, neki i...

SAZNAJTE VIŠE

Psihološke posljedice debljine

Debljina vuče sa sobom i brojne druge implikacije koje nemaju izravne veze sa zdravljem. Pretili pacijenti često se žale na to da ne mogu sa svojim članovima obitelji uživati u mnogim zabavnim aktivnostima te da se zbog toga osjećaju izdvojeno i potišteno ili im je, pak, neugodno zbog toga što zbog svoje veličine teže brinu o održavanju tjelesne higijene.

Kako bilo… potenciranjem fizičkih aktivnosti nauštrb plana mršavljenja svakako nećemo unaprijediti naše živote. A da bismo to postigli važno je u isto vrijeme motivirati se na svakodnevne tjelesne aktivnosti te prelazak na zdraviji režim prehrane.

Izvor: https://theconversation.com/fitness-versus-fatness-which-matters-more-48283

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button