Srce i krvne žile - 13. listopada 2017.
AUTOR ČLANKA - Ivan Sović

Zvijezda ljeta, šljiva: zaštitnica srca i prijateljica probave

Slatki, sočni okus samo je jedan od razloga zašto su šljive popularno ljetno voće. Mogu se jesti sirove, vrlo su pogodne za različite termičke obrade

Šljiva je prijateljica dobre probave

Danas postoji više od 2000 vrsta šljiva. Podijeljene su u šest glavnih kategorija, a razlikuju se po veličini, boji i obliku. Najčešće su okrugle, a mogu biti i ovalne ili u obliku srca. Boja im je crvena, ljubičasta, plavocrna ili žuta. S obzirom na broj vrsta, ne čudi što potječu iz raznih dijelova svijeta.

Najpoznatije su europske i japanske šljive. Europske potječu s područja Kaspijskog jezera, a na američki kontinent donesene su u 17. stoljeću. Japanske šljive potječu iz Kine, a ime su dobile po zemlji u kojoj su se najviše uzgajale. Na američki kontinent donesene su u 19. stoljeću. Danas su najveći proizvođači šljiva Sjedinjene Američke Države, Rusija, Kina i Rumunjska. Naša najpoznatija sorta šljiva je bistrica. Prilikom kupnje valja birati šljive koje su mekane na krajevima i lako popuštaju pod pritiskom. Boja im treba biti jasno izražena, a koža bez znakova oštećenja. Sezona šljiva je od svibnja do rane jeseni.

Prilikom kupnje valja birati šljive koje su mekane na krajevima i lako popuštaju pod pritiskom

Svježe ili sušene – svakako su zdrave

Svježe i sušene šljive predmet su znanstvenih istraživanja zbog specifičnog udjela fitotvari u njihovu sastavu, poput klorogene kiseline koja se svrstava u fenolne komponente. Njihova antioksidativna svojstva dobro su istražena.

  • Glavno antioksidativno djelovanje tih fitotvari dokazano štiti masno tkivo živčanih stanica, kolesterol, trigliceride u krvi i masnoće iz staničnih stijenki.
  • Antioksidativno djelovanje šljiva tu ne prestaje jer su vrlo dobar izvor vitamina C.
  • Uz antioksidativno djelovanje, vitamin C poboljšava apsorpciju željeza u tijelu i pomaže regulaciji rada imunosnog sustava. Vitamin C dokazano neutralizira slobodne radikale u tijelu, a pomaže i u zaštiti kolesterola od oksidativnih oštećenja zbog čega je vrlo koristan za oboljele od ateroskleroze i dijabetesa.
  • Zbog svojeg specifičnog nutritivnog sastava, šljive imaju pozitivan učinak na krvožilni sustav i štite od nastanka infarkta.
 Udio dijetalnih vlakana također je visok (pektin) te šljive pozitivno utječu na rad probavnog sustava i peristaltiku crijeva 

Bogat izvor vitamina K

Od vitamina su još prisutni vitamin K, E i B6 te folna kiselina i niacin. Uloga vitamina K kod zgrušavanja krvi još nije u potpunosti istražena, a dosadašnja istraživanja ukazuju na moguće pozitivne učinke. Učinak vitamina K na zdravlje kostiju je dobro istražen, a ljudi s nedostatkom tog vitamina imaju povećan rizik od loma kostiju. Vitamin K kod žena u menopauzi sprečava gubitak koštanog tkiva. Od minerala su najzastupljeniji bakar i kalij. Udio dijetalnih vlakana također je visok (pektin) te šljive pozitivno utječu na rad probavnog sustava i peristaltiku crijeva.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama