ADIVA Plus sadržaj - 26. rujna 2020.
AUTOR ČLANKA - Mr. sc. Nataša Šunić Vargec, prof. logoped, Terapija glasa i govora Logoped, ADIVA Plus sadržaj

Poboljšajte rukopis vašeg djeteta

Učenje pisanja ne započinje slovima, već pravilnim pokretima. Umjesto papira, za prvi će vam trening biti dovoljne ruke i zrak…

rukopis vaseg djeteta ucenje pisanja

Što kada dijete hvata olovku i pokušava pokretima ruku na papiru „ostaviti“ pokoju crticu? Hvat nije dobar, teško vuče linije olovkom, a vi mu ne znate objasniti olovku ne drži dobro niti pravilno… Što učiniti?

Svatko od nas od najranije dobi počinje osjećati interes za pisanje te započinje s črčkarijama i bojicama, a u odrasloj dobi pišemo zavojita krasopisna slova s olovkama, kemijskim olovkama ili čak s nalivperom. Neki su odmalena voljeli lijep rukopis i pisanje, dok drugi nisu voljeli ni pogledati papir i olovku. Možda je to zbog toga što su se roditelji ili učitelji žalili na vaš rukopis te vas upozoravali da budete uredniji, pa vam je to stvorilo dodatan pritisak kod pisanja.

Dobra je vijest da svi možemo poboljšati svoj rukopis i pisanje te naučiti kako da lako „plešemo“ s olovkom po papiru. Dat ćemo vam neke korisne savjete koji će vam pomoći ostvariti vaš cilj te vas usmjeriti kako da olakšate „posao“ i svom djetetu pri prvim „upoznavanjima“ s olovkom i linijama.

Pisanje „iz ramena“

Vrlo je važno da prije nego što vaše dijete pokuša naučiti određene oblike ili vrste slova, vježbajte s njim pisanje iz ruke i ramena u zraku ili na ploči za crtanje. Dijete treba pokušati ne pomicati prste ili ručni zglob. Pisanje treba biti tako da dijete radi velike pokrete da bi se lakše naviknulo na pisanje iz ramena.

Najprije se piše po zraku

Najvažnije je započeti s pisanjem linija te raznih oblika prije nego što se započne sa slovima jer će to učiniti pokrete lakšima. Djetetu treba objasniti da je teško pisati po zraku jer brzo zabole ruke, ali da će već nakon nekoliko puta osjetiti kako se opuštaju mišići i kako pisanje postaje sve lakše. No dok se to ne dogodi, treba vježbati pisanje u kraćim periodima.

Ovisno o dobi djeteta treba prilagoditi vrijeme trajanja pisanja u zraku, tj. što je dijete starije minute se produljuju. Nakon određenog perioda pisanja u zraku, neka se napravi pauza nakon koje treba ponoviti vježbu.

Oblici prije slova

Svakako je važno pisanje prikazati djetetu kao svojevrsnu „igru“ s olovkom iz koje „niču“ mnoge zanimljive crte, oblici, kasnije oblikovana slova, brojevi… Ako je dijete mlađe kronološke dobi, najprije se kreće s ravnim linijama, a smjer kretanja je od gore prema dolje.

Nakon što je dijete savladalo ravne linije u svim smjerovima i oblicima, nadalje krećemo sa zakrivljenim linijama, takozvanim valovima, krugovima te oblicima koji proizlaze iz tih linija. Ako je djetetu teško izvoditi bilo ravne, bilo zakrivljene linije, možete učiniti crtice ili točkice po kojima dijete povlači linije te na taj način vježba pokrete rukom. Najbolje je započeti vježbanje prvo na papiru, pa tek onda krenuti na crtančicu.

Stariji u potrazi za vlastitim stilom

Sa starijim djetetom pokušajte porazgovarati o mogućnostima određenih stilova u pisanju, oblikovanju slova te da pokuša pronaći svoj jedinstveni stil pisanja koji će ujedno biti i njegov način komuniciranja pisanim putem, s kojim će moći izgraditi svoj identitet.

Naravno da je teško pronaći vlastiti stil, bilo u dječjoj ili odraslijoj dobi, no to je samo još jedan dodatan razlog za vježbanje. Dobro je da dijete piše svako slovo na različiti način dok ne nađe onaj način koji mu najviše odgovara.

Nije važno što se piše, samo neka se piše…

Svakako je važno da dijete vježba pisati slova sve dok se ne bude osjećao ugodno pišući različite oblike. Dobra vježba je prepisivanje dijelova omiljenih knjiga ili da samo piše slučajna slova jedno za drugim. Naime, nije važno što će dijete pisati, važno je samo da piše te na taj način vježba finu motoriku i oblikovanje slova. Ako je dijete starije kronološke dobi, može pisati na papir sve što mu „padne“ na pamet.

„Digitalci“ zaboravili pisati?

S obzirom na to da današnja djeca dosta vremena provode na računalima, događaju se situacije da dijete „zaboravi“ pisati. Što to znači?

To ne znači da dijete doslovno više ne zna pisati, ali mu je fina motorika ili motorika ruku u priličnom grču, a zglob je napet. Izostaju pokretljivost i elastičnost u ručnom zglobu te su pokreti ruke vrlo teški. Stoga dijete treba veći i jači napor za pokrete ruke u zglobu.

Srećom, to nije nerješivi problem jer svakodnevnim vježbanjem možemo dovesti do toga da se djetetu opet „vrati“ gipkija pokretljivost unutar ručnog zgloba. Važno je svaki dan napraviti barem 10 okreta u zglobu u smjeru kazaljke na satu, a potom „vrtjeti“ šake u smjeru obrnutom od smjera kazaljke na satu, također barem 10 puta.

Tehnologija i razvoj djece: kako digitalizacija utječe na odgoj djece

Utječe li digitalna tehnologija na razvoj djece: Zanima nas jesu li naša djeca sve usamljenija i kako se mobiteli...

SAZNAJTE VIŠE

Vrlo je važno uspostaviti koordinaciju oko-ruka, koja je dio senzorike tijela te uključuje samo jedan mali segmenat osjetila cijelog senzornog sustava.

Svakako se potrudite da vaše dijete zavoli pokrete s olovkom u ruci, koji „dovode“ do pisanja. Neka to bude ples s olovkom.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button