Zdrava prehrana - 22. veljače 2019.
AUTOR ČLANKA - Dr. sc. Vesna Bosanac, nutricionistkinja

Zimske riznice zdravlja: Zašto je dobro jesti jabuke?

Zimi su nam jabuke često na jelovniku. Jedemo ih svježe, pečene, kuhane, dodajemo ih kolačima… Evo prilike posvetiti im par rečenica

Jabuke - zimske riznice zdravlja za naš organizam

Potrebu za svakodnevnim konzumiranjem voća i povrća potvrđuju brojne znanstvene studije. Stoga svakako posegnite za jabukom.

Pokazalo se tako da voće i povrće štiti od pojave različitih vrsta raka te je kod ljudi koji ga konzumiraju premalo, povećan rizik za pojavu malignih bolesti. Osim toga prehrana bogata voćem i povrćem čuva zdravlje očiju, srca i krvnih žila, zaštitno djeluje protiv pojave šećerne bolesti, Alzheimerove bolesti pa čak i astme.

Mnogi zaštitni učinci voća i povrća na zdravlje pripisuju se prisutnosti fitokemikalija. Jedno od njihovih najznačajnijih učinaka je antioksidativno djelovanje. Iako organizam čovjeka ima vlastite antioksidativne sustave, oni nisu savršeni i svemogući.

S obzirom na to, ali i činjenicu da živimo u okruženju koje potiče oksidativne procese, svakako su dobrodošle zaštitne tvari iz hrane koje od oksidativnih promjena štite DNA, masti i proteine u stanicama.

Jabuke su odličan izvor antioksidansa

Istraživanja su pokazala kako su upravo jabuke značajni izvor flavonoida u našoj prehrani. Štoviše, u skupini su voća koje je izuzetno bogato ovim antioksidansima. Kad god je moguće valja jesti neoguljene jabuke jer njihova je kora pravi koncentrat antioksidansa.

Jabuke dokazano smanjuju rizik za pojavu raka pluća te rezultati znanstvenih istraživanja preporučuju svaki dan pojesti barem jednu jabuku. U jabuci je mnogo antioksidansa među kojima se izdvajaju kvercetin i njegovi metaboliti, katehin, epikatehin, kumarinska kiselina, procijanidin, galna kiselina i dr.

Procijanidini, epikatehin i katehin sprječavaju oksidaciju LDL kolesterola dok kod pokusnih životinja katehin sprječava razvoj tumora. Klorogenska kiselina sprječava oštećenja DNA, dok kvercetin pruža zaštitu od raka, oštećenja jetre i bolesti krvožilnog sustava.

Voće koje krije brojne zdravstvene prednosti

Jabuka pozitivno utječe na zdravlje krvožilnog sustava smanjujući rizik od stvaranja ugrušaka i moždanog udara. Za to su uvelike zaslužni katehin i epikatehin koji se u jabukama, za razliku od zelenog čaja, nalaze u lako iskoristivom obliku.

Dakako, tu pozitivan učinak jabuka na čovjeka ne završava. Ovo voće koristi zdravlju i funkciji dišnog sustava te smanjuje rizik za pojavu astme i bronhijalnu osjetljivost.

Na tržištu se danas nalaze brojni proizvodi od jabuka, no treba napomenuti kako se preradom gubi njihova vrijednost i smanjuje antioksidativna aktivnost.  

Jabuke u našem svakodnevnom životu

Jabuke je jednostavno uključiti u prehranu:

  • jedite ih natašte i kao užinu
  • pripremite ih djeci za užinu u školi
  • skuhajte kompot od jabuka, dunja, krušaka i suhih šljiva. Začinite ga đumbirom, klinčićima i cimetom
  • za doručak pomiješajte ječmene pahuljice s jogurtom i ukrasite pečenim kriškama jabuka. Pospite cimetom.

Jabuka za zdravlje starijih ljudi

Stariji ljudi posebno su ranjiva skupina i kada je prehrana u pitanju. Često žive sami i nemaju mogućnost čestog odlaska u kupovinu hrane. K tome, nerijetko imaju problema sa žvakanjem, što je jedan od razloga nedovoljnog konzumiranja voća. Srećom, jabuke su relativno trajno voće dostupno tijekom cijele zime. Adekvatno skladištene na hladnom mjestu, dugo ostaju svježe.

Može ih se izribati što će uvelike koristiti ljudima koji imaju problema sa žvakanjem, a s malo cimeta u prahu postaju prava poslastica.

Kivi: Bogatstvo vitamina, antioksidansa i vlakana za zdravlje srca i crijeva

Često se zimi žalimo na sužen izbor voća. Ipak, i u ovo doba godine treba jesti sezonsko voće. Jedno...

SAZNAJTE VIŠE

Doda li im se izribani keks (npr. Petite Beurre) obogate se ugljikohidratima i energijom. Osim toga, jabuke sadrže prehrambena vlakna, među kojima su pektin i hemiceluloza. Hemiceluloza pomaže probavu i regulaciju kolesterola u krvi dok pektin u sinergiji s prisutnim fenolima snižava koncentraciju masnoća u krvi i jetri.

Ovime se još jednom potvrđuje potreba za konzumiranjem cjelovite hrane. Njezine komponente svojim međudjelovanjem značajnije doprinose zdravlju nego kada su izdvojene kao što je to slučaj u dodacima prehrani. 

Vjerujem da jabuke ne treba više hvaliti. Dovoljno je argumenata da ih češće uključimo u svoju prehranu. 

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama