Zdrava prehrana - 20. kolovoza 2018.
AUTOR ČLANKA - Ivan Sović, dipl. ing. nutricionist

Magična cikorija: Može se koristiti na razne načine, a nema za što nije dobra

Bilo da koristite cikoriju kao salatu ili pijete napitak sličan kavi spravljen od mljevenog pečenog korijena ove biljke, svakako ćete imati koristi, barem kad je o zdravlju riječ

cikorija

Inulin, koji se nalazi u cikoriji, u debelom crijevu služi kao hrana dobrim bakterijama koje omogućavaju bolju apsorpciju nutrijenata, smanjuju rizik nastanka alergija te osiguravaju ravnotežu crijevne mikroflore

Cikorija je višegodišnja biljka iz porodice glavočika, svijetloplavih cvjetova. Mnoge se vrste uzgajaju zbog listova za salatu ili korijena koji se peče, melje i koristi kao zamjena za kavu. Divlja cikorija od davnina se koristi u prehrani na prostoru Sredozemlja, a koristili su je Rimljani, Grci i Egipćani. Iz divlje cikorije nastale su razne vrste.

Uz mangan, obje vrste cikorije bogate su mineralima poput željeza, bakra i kalija. Željezo je mineral ključan za transport kisika krvlju do svih stanica u ljudskom organizmu, a bakar je, poput željeza, važan za transport kisika

Danas su najzastupljenije lisnata cikorija, koja je najčešće žućkasta ili zelena, i crvena cikorija koju u Dalmaciji i primorskim krajevima nazivaju i radič. Lisnata cikorija ima duge mesnate listove, a listovi crvene cikorije najčešće su, kako i samo ime govori, crveni ili crveno-bijeli. Danas se cikorija udomaćila i u Sjevernoj Americi, Kini i Australiji, a možemo je pronaći i kao divlju biljku u prirodi. Gorkog je okusa, što se cijeni u kuhinjama poput talijanske, no kuhanjem se gorčina smanjuje, a naknadno joj se mogu dodati češnjak i inćuni te se takva koristi uz tjesteninu. Cikorija se bere od proljeća do kasne jeseni, a kako se neke vrste beru i u zimskim mjesecima, dostupna je tijekom cijele godine.

Vitamini i minerali

Lisnata i crvena cikorija nutritivno su vrlo slične. Bogate su antioksidacijskim vitaminom C koji nas štiti od prehlade, oksidacijskih oštećenja organizma te pospješuje rad imunosnog sustava. Bogate su i drugim antioksidacijskim nutrijentima poput u mastima topivog vitamina E (alfa-tokoferol) i minerala mangana, zbog čega povoljno djeluju na zdravlje krvožilnog sustava. Navedeni antioksidacijski nutrijenti štite nas i od slobodnih radikala kojima smo izloženi zagađenjem zraka, a kako je vitamin E topiv u mastima, štiti nas i od antioksidacijskih tvari nastalih prilikom oksidacije masti. Uz antioksidacijska svojstva, vitamin E ima ulogu i u metaboličkim procesima te smanjuje rizik nastanka krvnih ugrušaka.

>>Svjež krastavac je namirnica izraženih antioksidativnih svojstava i male kalorijske vrijednosti.Osvježavajućeg je okusa, i to ga čini odličnom namirnicom za vruće ljetne dane. Provjerite za što je sve dobar i na koje načine ga možete konzumirati<<

Mangan je, uz antioksidacijsko djelovanje, važan za zdravlje živčanog sustava i metabolizam. Od ostalih vitamina, obje vrste cikorije bogate su vitaminom K i folatom. Vitamin K je važan faktor za zgrušavanje krvi, a nedostatak, iako vrlo rijedak, može uzrokovati anemiju te krvarenje iz desni. Nedostatak vitamina K povezuje se i s osteoporozom te srčanim bolestima. Folat je opći naziv za skupinu vitamina B topivih u vodi, poznatih i po nazivu B9. To je esencijalni vitamin važan za stvaranje novih stanica i sintezu DNA i RNA, pravilan razvoj živčanog sustava fetusa, a novija istraživanja povezuju ga sa smanjenjem rizika nastanka srčanog udara. Nedostatak folata uzrokuje depresiju, anemiju, umor i otečen jezik, a javlja se kod osoba koje ne konzumiraju dovoljno voća i povrća. Za razliku od crvene, lisnata cikorija bogata je i vitaminom A, koji pomaže očuvanju zdravlja mrežnice oka i očuvanju kvalitete vida. Uz već spomenuti mangan, obje vrste cikorije bogate su mineralima poput željeza, bakra i kalija.

Željezo je mineral ključan za transport kisika krvlju do svih stanica u ljudskom organizmu, a bakar je, poput željeza, važan za transport kisika (pospješuje apsorpciju željeza), a ima i važnu ulogu u transportu elektrona. Nedostatak željeza u organizmu očituje se anemijom, što uz smanjen broj bijelih krvnih zrnaca (neutropeniju) i narušeno zdravlje kostiju vrijedi i za nedostatak bakra. Kalij ima mnoge funkcije i jedan je od najzastupljenijih minerala u organizmu. Povoljno djeluje na zdravlje krvožilnog sustava, održavanjem krvnog tlaka i rastezljivosti krvnih žila, važan je za održavanje ravnoteže elektrolita u organizmu te ima ulogu u metabolizmu inzulina i glukoze. Uz navedene minerale, za razliku od crvene, lisnata je cikorija bolji izvor kalcija, koji je važan za očuvanje zdravlja, čvrstoće i gustoće kostiju.

Cikorija je čuvena po ljekovitosti

Lisnata i crvena cikorija nutritivno su vrlo bogate namirnice, a uza sve navedeno, povoljno djeluju i na zdravlje probavnog sustava. Obje su namirnice bogate dijetalnim vlaknima koja su važna za pravilan rad i peristaltiku crijeva. Sadrže i inulin, jedinstven ugljikohidrat kojem se pripisuju probiotička svojstva. Svrstavamo ga u dijetalna vlakna, a osim što kao takav povoljno djeluje na pravilan rad probavnog sustava i crijeva, u debelom crijevu služi kao izvor hrane za probiotičke bakterije (Bifidobacteria, Lactobacilli) koje omogućavaju bolju apsorpciju nutrijenata, smanjuju rizik nastanka alergija te osiguravaju ravnotežu crijevne mikroflore sprečavajući porast broja štetnih bakterija u crijevima.

Cikorija je tijekom povijesti smatrana magičnom namirnicom i vjerovalo se kako liječi mnoge bolesti. Od starih Egipćana pa sve do danas, korijen cikorije koristi se za ublažavanje simptoma probavnih tegoba i smetnji. Zbog visoke nutritivne vrijednosti svatko može imati koristi uvođenjem cikorije u svoj jelovnik. Može se jesti sirova, kuhana ili djelomično kuhana, a odličan je dodatak miješanoj salati jer joj daje svježinu i obogaćuje okus. Za salatu se mogu kombinirati i lisnata i crvena cikorija, a ako se osuši, od cikorije možemo pripremiti i čaj.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama