Zdrava prehrana - 18. prosinca 2017.
AUTOR ČLANKA - Sanja Jelušić

Korjenasto povrće i vitamini zimski su čuvari zdravlja

Tijekom zimskih mjeseci prehranu treba prilagoditi uvjetima i vremenu kako bismo očuvali dobro zdravlje. No u ovo doba godine treba i pripaziti na to da proljeće ne bismo dočekali s viškom kilograma

Zimska prehrana

Zima je najhladnije godišnje doba kada su dani kraći te se sve usporava u skladu s temperaturama. Sve to utječe i na naš metabolizam i prehrambene navike.

Zimi se broj svježih namirnica iz prirodnog uzgoja smanjuje te najčešće konzumiramo žitarice, mahunarke, korjenasto povrće u obliku variva, juhe i slično.

Prehrana zimi

Korjenasto povrće poput celera, cikle, mrkve i repe ubraja se u zimske čuvare zdravlja. Celer je povrće niske kalorijske vrijednosti, odličan izvor dijetalnih vlakana te vitamina K. Sadrži i flavonoidne antioksidanse. Cikla je pak lako probavljiva namirnica koja sadrži minerale poput kalcija, kalija, magnezija, željeza, selena i joda te vitamine (B1, B2, B6, C, folnu kiselinu…). Sadrži antocijan, jaki antioksidans, te je niske kalorijske vrijednosti.

Heljda se smatra zimskom žitaricom – bogata je vlaknima, vitaminima B1 i B2, mineralima poput magnezija, željeza, cinka i fosfora

Uz juhe i variva od korjenastog povrća te raznih mahunarki, neizostavan dio zimskog jelovnika čine žitarice, osobito heljda i zob, te pseudožitarice poput kvinoje i amaranta. Sadrži i esencijalne aminokiseline te je bogata flavonoidima, posebno rutinom koji je važan za čvrstoću i otpornost krvnih žila.

Osnovni savjeti

Govoreći o začinima, u hladnim, zimskim mjesecima u svakoj bi se kuhinji trebali naći češnjak i đumbir jer povoljno djeluju na imunitet.

Od gotovih jela treba izdvojiti sarmu, pravu zimsku poslasticu. Osnovni sastojak sarme je kiseli kupus koji sadrži pravo obilje vitamina C, a pritom je bogat i vitaminom A, K te vitaminima B skupine (posebno B12). Sadrži i visokovrijedne mliječne kiseline te bakterije koje djeluju kao probiotici.

Ako pak nemate vremena za kvalitetne i uravnotežene obroke, uzimajte dodatne vitamine i minerale, posebno vitamin C

Da bi vam zima protekla u dobrom zdravlju, potrebno je usvojiti nekoliko osnovnih savjeta.

Prije svega, hranite se uravnoteženo i pravilno kako bi vaš imunosni sustav jačao te uspješno odolijevao napadima mikroba. Pazite na to da u jelima svakako budu prisutni cink, željezo, bakar i selen te vitamini A, B6, C i E. No ne morate užurbano tražiti tablice s podacima o tome što se u kojoj namirnici nalazi. Naime, prirodni izvori većine nabrojenih nutrijenata su voće, povrće, cjelovite žitarice, orašasti plodovi i sjemenke. Pijte puno vode i biljnih čajeva te budite tjelesno aktivni.

Krepko, slatko i toplo

Ukratko, u zimskim mjesecima treba čuvati zdravlje unoseći što više svježeg voća, povrća, orašastih plodova i mahunarki (grah varivo je pravo tradicionalno zimsko jelo).

Osim unosa cjelovitih žitarica, potrebno je piti puno tekućine te izbjegavati prekomjernu konzumaciju kave i alkohola. Zima je i razdoblje u kojem najviše prijaju tople krepke juhe i variva. 

Svakako pazite na probavu, odnosno na dobre bakterije u debelom crijevu – njihova brojnost i ravnoteža crijevne flore vrlo su važne za dobro zdravlje

Pritom treba znati da je u zimskim mjesecima izraženija potreba za slatkim pa posežemo za hranom bogatom masnoćama i ugljikohidratima. Prema nekim istraživanjima, zimi dnevno unesemo oko 200 kcal više, što uz smanjenu tjelesnu aktivnost kod nekih osoba rezultira nakupljanjem suvišnih kilograma. Dakle, pripazite na umjerenost.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama