Dijeta i mršavljenje - 24. travnja 2018.
AUTOR ČLANKA - Magda Dežđek

Ketogena dijeta: riješite se masnog tkiva do ljeta jedući zdrave masnoće

Smeta li vam „šlauf“ na trbuhu ili višak masnog tkiva na bedrima, imamo rješenje uz koje biste mogli stesati svoju figuru do željenog konfekcijskog broja

keto dijeta

Ono što danas poznajemo pod nazivom ketogena dijeta nekada je bio prvi izbor u liječenju epilepsije. Prošlo je više desetljeća prije nego smo opet čuli za taj režim prehrane, a popularizirale su ga zvijezde poput Kim Kardashian i Halle Berry koje, navodno, na taj način održavaju formu jer se tako topi masno tkivo.

Da bismo razumjeli kako ketogena dijeta djeluje, trebamo se podsjetiti kako naše tijelo dobiva energiju. Ljudsko tijelo energiju crpi iz ugljikohidrata koje pretvara u glukozu, odnosno šećer u krvi. Zanimljivo je da tijelo ne može napraviti velike zalihe glukoze, već samo za nekoliko dana, pa ako nekoliko dana zaboravimo jesti ugljikohidrate, organizam mora posegniti za drugim načinom na koji će si osigurati potrebu energiju da može nastaviti funkcionirati.

U keto dijeti kalorijski unos ugljikohidrata iznosi samo pet posto od ukupne prehrane, oko 15 posto otpada na proteine, a 80 posto se odnosi na zdrave masnoće

Postizanje stanja ketoze

Tijelo tada ulazi u proces ketogeneze. U tom metaboličkom procesu, jetra razlaže masne stanice u korisne izvore energije koji se zovu ketoni. Oni mogu zamijeniti glukozu kao naše primarno „gorivo“ onda kada tijelu uskraćujemo ugljikohidrate, odnosno glukozu.

Kako bi tijelo ušlo i ostalo u stanje ketoze, dva su načina kako to postići. Jedan je putem posta, odnosno kad u određenom vremenu ne jedemo, pa će tijelo početi pojačano topiti uskladišeno masno tkivo kako bi se opskrbilo gorivom. Drugi je način za postizanje istog cilja smanjiti konzumaciju ugljikohidrata na 20 do 50 grama, što bi značilo jedna do dvije šnite kruha dnevno. Stanje ketoze obično nastupa nakon 48 sati.

>>Riba je izvor omega-3 masnih kiselina. Sadrže ih i bijela i plava riba. Na tanjuru uz ribu se najbolje slaže blitva koja je odlična za kosti, srce, mišiće, probavu, a ovakav jelovnik je pravi izbor i za mršavljenje.<<

Što jesti, a što izbjegavati?

U keto dijeti kalorijski unos ugljikohidrata iznosi samo pet posto od ukupne prehrane, oko 15 posto otpada na proteine, a 80 posto se odnosi na zdrave masnoće. Ovakav omjer prisilit će tijelo da počne crpiti energiju iz ketona. Ako, s druge strane, pojedete previše proteina i/li ugljikohidrata, tijelo će izaći iz procesa ketogeneze.

Na keto jelovniku nalaze se uglavnom meso, jaja, neprerađeni sir, riba, orašidi i sjemenke, maslaci, zdrava ulja i povrće s niskim udjelom ugljikohidrata. Potrebno je izbjegavati šećer, kruh i druge žitarice, nezdrave masnoće, korjenasto povrće, grahorice, mahunarke te voće. Ako vam ovakav jelovnik zvuči poznat, znači da poznajete Atkinsovu dijetu koja je slična.

Na keto jelovniku nalaze se uglavnom meso, jaja, neprerađeni sir, riba, orašidi i sjemenke, maslaci, zdrava ulja i povrće

Upozorenje

Prvih nekoliko dana moguće je osjećati glad, oslabljene moždane funkcije, niži nivo energije, probleme s probavom, spavanjem i kvalitetom sna, kao i mučninu te slabije performanse na treningu. Ako osjećate ove nuspojave, pokušajte postupno smanjivati unos ugljikohidrata.

Za i protiv

Stručnjaci se ne mogu usuglasiti oko ovog prehrambenog režima.

Oponenti, poput američke institucije American Dietetic Association navode da izaziva nepravilnosti u radu metabolizma. Dugotrajno provođenje ovakvih dijeta može odvesti do zakiseljavanja krvi te previše opteretiti bubrege i jetru. Moguće posljedice su dehidracija te gubitak minerala, posebice natrija zbog pojačanog mokrenja. Također, primijećena je i pojava bubrežnih kamenaca kod osoba koje su dugotrajno na ovom režimu prehrane.

S druge strane, advokati prehrane bogate dobrim masnoćama, poput dr. Gabriele Segure navode da ljudsko tijelo koristi ketone kao izvor energije na sigurniji i učinkovitiji način, nego što koristi izvor energije koji dolazi iz ugljikohidrata – šećer, odnosno glukozu. Dr. Segura ističe da naši organi i tkiva puno bolje funkcioniraju kad su im izvor goriva ketoni, što uključuje mozak, srce i bubrege. Navodi i da keto dijeta organizmu donosi brojne druge benefite – gubitak kilograma, bolju koncentraciju, više energije i čišću kožu.

I ne zaboravite – zdravlje je na prvom mjestu. Ako želite uvesti drastične promjene u prehranu i izgubiti višak kilograma, uvijek tražite mišljenje liječnika, posebno ako bolujete od neke kronične bolesti.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama