Koža, kosa i nokti - 27. ožujka 2018.
AUTOR ČLANKA - Magda Dežđek

Potpis stresa na licu: otkrijte kako djeluje na kožu i kako se oduprijeti

Izloženost stresu povezujemo s ozbiljnim zdravstvenim tegobama, ali puno prije on će svoju razornu moć manifestirati na vašoj koži

Koža lica je ogledalo našeg zdravstvenog stanja. Akumulacija stresa iznutra redovito se može zrcaliti izvana. Jeste li možda primijetili da se akne pojave baš prije nekog važnog događaja?

Um i koža povezani su na više razina. Mnogo je živčanih završetaka povezano s kožom, pa se djelovanje naših emocija može očitovati na koži. Kada smo pod stresom, tijelo proizvodi niz proupalnih kemikalija koje crpe vlagu iz kože, smanjuju kolagen te mogu doprinijeti stvaranju mrlji, akni, ekcema i psorijaze. Jedan od najvećih zlotvora je kortizol, hormon stresa koji ‘uništava’ kolagenska vlakna, oštećuje zaštitnu barijeru kože, pospješuje nastanak akni i drugih upalnih procesa.

>> Klikom na link pročitajte jednostavne savjete za ublažavanje stresa – od relaksacije do meditacije <<

Za koje sve probleme možemo okriviti kronični stres?

Akne i masni ten – istraživanja pokazuju da stres povećava lučenje enzima 5-alfa-reduktaze koji potiče prekomjernu proizvodnju sebuma. A previše masnoće, u kombinaciji s usporenom obnovom stanica, poznato je, vodi začepljenju pora i razvoju akni.

Bore – zločesti kortizol podiže razinu šećera u krvi, jednako kao da jedemo slatkiše, uzrokujući proces glikolizacije koji oštećuje kolagen i elastin, proteinska vlakna zadužena za zaglađeni izgled bez bora.

Iritacije – stres oštećuje barijeru kože koja je zadužena za zaštitu dubljih slojeva derme od štetnih vanjskih utjecaja. To dopušta različitim iritansima, patogenima i bakterijama da s površine prodru do osjetljivijih stanica koje se nalaze ispod površine kože, uzrokujući alergije, upale ili iritacije.

Hiperpigmentacija – neki dermatolozi smatraju da stres doprinosi i stvaranju pigmentacijskih mrlja. Melanociti, stanice koje tvore pigment melanin jako su osjetljive te reagiraju na stres tako što stvaraju više melanina koji može biti krivac za mrlje i neujednačen ten.

Masaža, duboko, svjesno disanje, meditacija, joga i druge umirujuće metode mogu ublažiti negativne učinke stresa i pomoći da se lakše nosimo s emocijama

Oksidativni stres – višak kortizola vodi povećanju slobodnih radikala koji uzrokuju oksidativni stres, uzročnik prijevremenog starenja, ali i oštećuju matricu kože i DNK, što sve ubrzava proces starenja.

Osipi – zbog prekomjerne proizvodnje kortizola imunitet može postati preaktivan, što može biti razlog zašto neki ljudi razviju osipe, ekceme, svrbež i psorijazu kada su pod stresom. Ujedno, koža lica obiluje mastocitima, stanicama koje reagirajući na višak kortizol otpuštaju histamine, pokretače alergijskih reakcija što, također može rezultirati razvojem psorijaze, crvenila, osipa, ekcema i dermatitisa.

Manjak elastičnosti – ako zbog stresa loše ili premalo spavamo, koža će opet patiti. Podočnjaci tada neće biti naš jedini problem jer tijekom sna, tijelo proizvodi hormon rasta koji je ključan za obnovu  i održavanje elastičnosti kože.

Terapija opuštanjem

Relativno nova grana dermatologije, psihodermatologija, bavi se utjecajem emocija na naš najveći organ. Smatra se da se do 30 posto problema s kožom može povezati sa psihološkim stresom. Kako bismo se od njega zaštitili, potrebno je naučiti prepoznati znakove i simptome stresa, te potom poduzeti korake da smanjimo njegove štetne učinke.

Masaža, duboko, svjesno disanje, meditacija, joga i druge umirujuće metode mogu ublažiti negativne učinke stresa i pomoći da se lakše nosimo s emocijama.

Prehrana bogata antioksidansima, također može pridonijeti zaštiti kože od stresom izazvanih slobodnih radikala. Zato, na jelovnik uvrstite što više namirnica bogatih vitaminom C koji neutralizira djelovanje slobodnih radikala te tako sprječava oštećenja na koži i ‘uništavanje’ kolagena i elastina, regenerira oštećenu kožu i obnavlja kolagen. Povećajte i unos magnezija, cinka i B vitamina. A od biljnih suplemenata, organizmu mogu pomoći tzv. adaptogene namirnice, primjerice rhodiola, ginseng, ginko biloba ili ashwagandha, koje poništavaju negativne učinke stresa.

I, naravno, osigurajte si svaku noć najmanje sedam sati sna. Ne kaže se bez razloga beauty sleep!

>> Istražite ovdje više članaka povezanih sa stresom <<

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama