ADIVA ljekarnici - 2. ožujka 2023.
AUTOR ČLANKA - Adiva

Upoznajte ADIVA ljekarnika, Marina Marušić Fojs: lice s naslovnice novog ADIVA kataloga „Vjerni zdravlju“

„Voljela bih kada bi više pacijenata aktivno preventivno radilo na svom zdravlju. Pacijenti koji više promišljaju o zdravlju, bave se sportom te paze na prehranu, dnevni ritam i higijenu spavanja, obično su isto tako informiraniji i o mogućnostima terapije ako im je potrebna.“

ADIVA ljekarna-Marina Marušić Fojs

ADIVA nije tek puki naziv programa ADIVA ljekarni, nije samo brand. ADIVA su ponajprije naši ljekarnici koji svakodnevno savjetuju pacijente te se ističu kao najdostupniji zdravstveni djelatnici. Stoga ih želimo u što većem broju predstaviti našim čitateljima. Danas posvećujemo prostor magistri farmacije Marini Marušić Fojs, koju će vjerni posjetitelji njezine ljekarne sigurno prepoznati na naslovnici novog ADIVA nagradnog kataloga Vjerni zdravlju.

Marina Marušić Fojs magistra je postala po završetku obrazovanja na farmaceutsko-biokemijskom fakultetu u Zagrebu, a već 13 godina radi u ljekarni na zagrebačkim Ravnicama; prvih 11 godina radila je u privatnoj praksi, a posljednjih godinu i pol ljekarna je porasla u ustanovu (ljekarna s više ljekarničkih jedinica).

Za početak i vama postavljamo nekoliko kratkih pitanja.

1) Rad s pacijentima ili ostali ljekarnički zadaci (magistralni…)?

Kombinacija oba – upiti pacijenata koji zahtijevaju izradu magistralnih lijekova i proučavanje mogućnosti izrade.

2) Što je najveći stres u ljekarni?

Defekture lijekova.

3) Pacijenti koji propitkuju ili pacijenti koji „šute“?

Niti jedna krajnost nije dobra, ali više volim raditi s otvorenijim i komunikativnijim pacijentima.

4) Ljekarnička kuta (hlače ili suknja)?

Definitivno hlače.

5) Kolači ili pršut?

Pršut.

6) Magistra ili ljekarnica, kako da vas zovemo?

Magistra.

7) Skriveni talent?

Pakiranje kofera.

8) Da niste ljekarnik, što biste bili?

Programer ili slastičarka.

9) Što vas pacijenti smiju pitati?

Sve o svojim lijekovima i terapiji.

10) A što ne?

Sva pitanja su dozvoljena, ali ne dozvoljavamo govor mržnje i agresivno ponašanje prema kolegicama za recepturom.

Kako i kad ste odlučili postati ljekarnik? Je li ovo zanimanje također poziv kao što se smatra liječništvo?

Ovo zanimanje je definitivno poziv i smatram da je nešto više od samog posla. To lice ljekarništva pogotovo se pokazuje u nekim nepredviđenim situacijama kao što je bila COVID pandemija u kojoj smo postali svjesniji nekih dodatnih uloga ljekarnika.

Osobno nisam odmalena maštala o tome da postanem ljekarnik, gotovo do same konačne odluke nisam znala da se želim baviti farmacijom. Imala sam jako puno različitih interesa. Ljubav prema informatici sam morala malo žrtvovati, ali znala sam da volim kemiju, medicinu i fiziku, pa je izbor nekako pao na farmaciju.

Tko ste vi privatno, što volite, što ne volite, kako provodite vrijeme?

Privatno sam majka dvoje djece i supruga. Vrlo sam obiteljski orijentirana, premda na možda malo netipičan način. Suprug je uspješan poduzetnik i oboje svakodnevno balansiramo između brojnih poslovnih obaveza, ali trudimo se naći dovoljno vremena za sebe i za obiteljske trenutke. Volimo obiteljski provoditi vrijeme u prirodi, kampirati, planinariti, a osobno mi je najdraže opuštanje čitanje knjiga ili jogging.

Jeste li drugačije zamišljali svoj radni dan i zadatke dok ste studirali?

Definitivno! Nisam se baš zamišljala u ljekarni. Nisam imala dovoljno dobar uvid u to što sve posao ljekarnika podrazumijeva. Mislim da sličan problem ima većina studenata i učenika i u današnje vrijeme. Povukla bih paralelu s udjelom kvadrature oficine (dijela u koji ulaze pacijenti i gdje se izdaju lijekovi) u odnosu na cijelu ljekarnu – ona prosječno čini samo oko 40% površine ljekarne. Tako mi se nekako čini da na naš posao gleda većina ljudi, vide samo vrh sante leda skrivene pod površinom oceana.

Što volite, a što ne u svom poslu?

Volim dinamičnost, rad s ljudima, novitete, nove terapijske mogućnosti i mogućnost (te potrebu) stalnog učenja. S druge strane, najgori dio posla je suočavanje s onom vrlo malom manjinom koja pokazuje nepoštovanje prema ljekarni, prema kolegicama i koji zloupotrebljavaju našu dostupnost za iskazivanje nezadovoljstva s cijelim zdravstvenim sustavom ili nekim još općenitijim privatnim ili političkim problemima. Tu je i zdravstveni sustav koji još uvijek ne vrednuje adekvatno sve ljekarničke usluge: savjetovanje, prepoznavanje interakcije, neliječene indikacije, prepoznavanje medikacijske greške, polipragmazije i slično. Mislim da u ljekarništvu čuči golemi potencijal uštede i doprinosa zdravstvenom sustavu, ali se trenutno ne koristi dovoljno.

Kako biste opisali svoju ljekarnu i svoj tim? Što vas izdvaja?

Naša mala ustanova od dvije ljekarne je dosta dinamična i entuzijastična. Imamo stvarno divan tim, prvenstveno mladih ljudi, koji bez rezerve daju sve od sebe na poslu kako bi pronašli najbolje rješenje za pacijenta. Prilično nas izdvaja od ostalih ljekarni naša posvećenost izradi magistralnih pripravaka. Kroz godine smo kontinuirano radili na čim boljoj suvremenoj opremljenosti, na educiranju i ulaganju u znanje i vještine te smo sada došli do toga da imamo dio tima koji se bavi isključivo magistralnim lijekovima i u tome se može specijalizirati. 

Nedavno ste imali priliku snimiti naslovnicu za katalog ADIVA programa vjernosti „Vjerni zdravlju, kakvo je iskustvo bilo, sviđa li vam se biti ispred reflektora?

Bila mi je čast dobiti poziv na jedno takvo snimanje. ADIVA tim koji je odradio pripreme i snimanje je bio stvarno profesionalan. Sve je bilo ležerno i zabavno. Međutim, ipak mi nije prirodno okruženje biti pred kamarama. Ljekarnici su inače poslovično sramežljivi i samozatajni, ali smatram da ako želimo neke stvari promijeniti, moramo imati hrabrosti istupiti i upoznati svijet s njima.

Ima li i vaša ljekarne anegdote? Ili pacijenti? Biste li podijelili koju s nama?

Imamo ih puno, samo većina nije za javno dijeljenje.

Što vaša ljekarna znači za vašu zajednicu, odnosno kvart?

Hm, to bismo trebali pitati ljude iz našeg kvarta. Šalu na stranu, znamo da imamo puno zadovoljnih pacijenata. Evo, spomenut ću da već imamo susjede u kvartu koje nam od samog osnutka ljekarne, za svaki blagdan, Božić, maškare, Valentinovo, rođendan i slično, donesu domaće kolače koje su pekle. Tako nam pokazuju toliko ljubavi da nam svima uljepšaju dan. Isto tako, kada dobijemo neki e-mail s pohvalom, kad ljudi prepoznaju naš trud i zahvale, to nam napuni baterije s optimizmom za daljnji rad.

Jesu li  ljekarnici stvarno najdostupniji zdravstveni radnici?

Jesmo. Naša su vrata otvorena 13 sati svakog radnog dana i još subotom. Pacijenti doslovno mogu ušetati kada god žele, eventualno malo pričekati na red te mogu razgovarati s magistrom farmacije o svojim problemima i dobiti stručni savjet.

Brinu li vaši pacijenti dovoljno o svom zdravlju? Koristi li se uistinu u Hrvatskoj previše lijekova?

Moramo biti svjesni da Hrvatska jako loše stoji po pitanju zdravstvene pismenosti stanovništva i prevencije bolesti. Redovito rekreativno bavljenje sportom je jako malo zastupljeno, jako malo se polaže na zdravu prehranu, počevši od škola i dostupnosti zdravih obroka, a i cijeli zdravstveni sustav je još uvijek nedovoljno okrenut preventivi.

Ne bih se složila da se u Hrvatskoj troši previše lijekova jer ima puno bolesti koje se lijekovima mogu spriječiti i ublažiti. Farmakoterapija je često najjednostavniji i najprihvatljiviji način liječenja. Npr. u liječenju dijabetesa tip 2, rješenje može biti radikalna promjena životnih navika. Nažalost, znamo da je to većini vrlo teško za provesti. Lijekovi u tom slučaju daju dobre rezultate u sprječavanju nastanka vrlo ružnih komplikacija ove bolesti, a koje mogu bitno narušiti kvalitetu života pacijenata i njihovih obitelji te dovesti do puno većih troškova u zdravstvenom sustavu. Naša uloga ljekarnika je pomoći da pacijenti budu suradljivi, uzimaju lijekove na ispravan način i redovito, pomoći im oko eventualnih nuspojava te ostalih problema s kojima se mogu susresti tijekom terapije. 

Kao drugi primjer mogu navesti menopauzu. I dalje se u Hrvatskoj začuđujuće puno žena s problemima u menopauzi neopravdano boji uzimati hormonsku nadomjesnu terapiju koja im može bitno poboljšati kvalitetu života.

Što biste voljeli promijeniti kod pacijenata ili nas naučiti?

Voljela bih kada bi više pacijenata aktivno preventivno radilo na svom zdravlju. Pacijenti koji više promišljaju o zdravlju, bave se sportom te paze na prehranu, dnevni ritam i higijenu spavanja, obično su isto tako informiraniji i o mogućnostima terapije ako im je potrebna. Osim što je to sve zajedno bolje za njih, i nama ljekarnicima je s takvom skupinom osvještenijih pacijenata lakše komunicirati.
Isto tako, voljela bih kada bi pacijenti naučili malo više kritično procjenjivati vjerodostojnost informacija koje nalaze u medijima. Nije isto neka informacija iz plaćenog oglasa na zadnjoj stranici nekih novina ili riječ ljekarnika i provjereni publicirani stručni članak.

ADIVA_ljekarnica

Dobrodošli u ADIVA ljekarne

U svakodnevnom životu često smo u potrazi za stručnim savjetima vezanim uz naše zdravlje – zanima nas ublažavanje simptoma,...

SAZNAJTE VIŠE

Znaju li djeca dovoljno o farmaciji, ima li potrebe za zdravstvenom pismenošću već i kod djece?

Djeca će naučiti, međutim, niti odrasli ne znaju dovoljno. Susrećemo se s tim da pacijenti ne znaju čime se sve ljekarnici bave, što možemo i što moramo s njima prodiskutirati, a često niti liječnici ne znaju neke aspekte našeg posla. Mislim da je vrijeme da se počne više pričati o svim aspektima našeg posla: o ljekarničkom savjetovanju, što sve stoji iza onih naoko banalnih pitanja kad provjeravamo za koga je lijek i zna li kako ga treba uzimati, o provjeri interakcija, izradi magistralnih lijekova, nabavi lijekova, odabiru dodataka prehrani, cijepljenju u ljekarni i sličnom.

Je li trenutni sustav zdravstva i farmacije dobar za naše pacijente?

Ovo je jako široko pitanje. Najkraće bih odgovorila: nije skroz loš, ali ima puno prostora za poboljšanja.

Što biste mijenjali? Imamo li se pravo žaliti?

Gledajući vrlo konkretno, predložila bih uvođenje sustava vrednovanja aktivnosti koje provodimo, a koje su za sada kod nas formalno neadministrirane: prepoznavanje neliječenih indikacija, prepoznavanje interakcija lijekova, ukidanje dupliranih terapija, telefonske konzultacije, savjetovanja e-mailom… To su sve neke usluge koje mi radimo, ali trenutno ih ne možemo vrednovati.

Što biste savjetovali svojim pacijentima?

Preuzmite aktivnu ulogu u očuvanju svog zdravlja i zdravlja svoje obitelji. Educirajte se i nemojte se ustručavati tražiti savjet.

I za kraj, najvažnija rečenica koju pacijenti moraju zapamtiti?

Imajte poštovanja prema svojim ljekarnicima. Ljubazna riječ svaka vrata otvara.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button