Zanimljivosti i savjeti - 08. studenoga 2017.
AUTOR ČLANKA - Tanja Pekez Pavliško

Što možemo učiniti za naš imunitet u hladnim mjesecima

Tijekom jeseni i zime naša otpornost često slabi te smo izloženi invazijama virusa i drugih mikroorganizama. Vrijeme je da se posvetite sebi radi boljeg zdravlja

Ojačajte imunitet

Uz sve svoje vesele boje jesen donosi i neke negativne promjene u naš život. I dok većina roditelja tada proživljava muke i stres vezane za kupnju knjiga, obuće i odjeće, stanovnici ruralnih sredina moraju razmišljati o kupnji drva za ogrjev za zimu. Domaćice vrijedno rade i iscrpljuju se danima spremajući zimnicu. Majka priroda nam u tom trenutku ne pomaže previše jer dani postaju sve kraći, češće su kiše i magle, što negativno utječe na naše raspoloženje. 

Skraćivanje dana možda najviše utječe na naš organizam pa kod nekih ljudi dolazi do pojave depresije i opće slabosti te poremećaja spavanja, što može trajati od nekoliko dana do nekoliko tjedana. Prelazak na „težu“ hranu pridonosi opterećivanju organizma, otpornost slabi te organizam nerijetko biva nadvladan invazijom virusa, pa i bakterija. Stoga je iznimno važno da i dalje vodimo računa o našem tijelu te ga prilagodimo novim uvjetima, a posebno je naša odgovornost pobrinuti se za zdravlje djece.

Prelazak na „težu“ hranu pridonosi opterećivanju organizma, otpornost slabi te organizam nerijetko biva nadvladan invazijom virusa, pa i bakterija

Ispunite dom suncem

Prije svega potrebno je omogućiti svjetlu da što više ispuni naše prostorije. Čim sunce izađe, razmaknite zavjese, podignite rolete i dopustite sunčevim zrakama da povoljno djeluju na organizam svih ukućana. Kad god je to moguće, otvorite širom prozore kako biste prozračili prostorije. Naime, poznato je da se virusi lakše šire u zatvorenim prostorijama, posebno zimi kada smo svi na okupu, a zrak je pritom topao i suh. Stoga se kao mjera prevencije širenja infekcije provjetravanje i preporučuje kada je netko od ukućana prehlađen.

Osim toga, korisno je podsjetiti se da je izloženost sunčevu ultraljubičastom zračenju (UV zrakama), točnije UVB zrakama iznimno važna zbog proizvodnje vitamina D u našem tijelu. Pritom treba znati da UVB zrake ne mogu prodrijeti kroz prozore te je nužno boraviti na otvorenom ili barem uz otvoren prozor. No već 15 minuta izlaganja suncu dnevno dovoljno je za proizvodnju čuvenog „sunčanog vitamina“. Ipak, nemojte pretjerivati jer UV zrake imaju štetno djelovanje čak i zimi, a posebno na skijalištima gdje snijeg povećava opasnost zbog reflektirajućeg zračenja.

Odmor nam je neophodan

Odmorite se, nađite vrijeme za opuštanje. Nemojte povećati unos kave kako biste ostali budni i svježi te izbjegavajte ostale stimulanse. Primjerice, poznato je da alkohol i pušenje remete miran san te stvaraju poteškoće s usnivanjem. Pokušajte spavati osam sati na dan, odlaziti svakodnevno na počinak i ustajati otprilike u isto vrijeme pa nastojte tome prilagoditi svoj dnevni raspored. Iako nije potpuno objašnjena povezanost između imunosnog sustava i spavanja, više je studija dokazalo da san izravno utječe na otpornost. Ako smo premoreni, naš imunitet sporije reagira na obranu protiv virusa i bakterija.

Pokušajte spavati osam sati na dan, odlaziti svakodnevno na počinak i ustajati otprilike u isto vrijeme pa nastojte tome prilagoditi svoj dnevni raspored

S druge strane, ispitanici koji su bili dobro naspavani razvili su mnogo više antitijela od onih „uspavanih“. Kada je riječ o djeci, dobro je držati se starog pravila: „U devet u krevet!“

Zdrava jela na žlicu

Zdrava prehrana uvijek je aktualna tema. Koliko god „zimska“ hrana bila ukusna, pokušajte krojiti zdravije, laganije jelovnike, posebno ako niste fizički dovoljno aktivni da te silne kalorije možete potrošiti. Nemojte zaboraviti da se tijekom hladnih mjeseci ipak krećete mnogo manje. Unatoč šturoj ponudi sezonskog voća i povrća, birajte sve što se nudi.

Posebno u prehranu uvrstite korjenasto povrće, odlično je za umake, razna variva i juhe. Pritom se pridržavajte preporuke naših baka da svakodnevno treba pojesti nešto „na žlicu“. Važna je topla hrana koja će vam pomoći u probavi, održavanju topline tijela i prevenciji viroza.

Nikad nije toliko važno kao u jesen i zimu pridržavati se sljedećih uputa vezanih uz prehranu:

  • budite dovoljno aktivni da ne dobijete na težini
  • ne preskačite doručak
  • manje solite
  • smanjite unos zasićenih masti i šećera
  • jedite više ribe
  • jedite puno voća i povrća
  • obogatite prehranu složenim ugljikohidratima. Treba znati da je škrob najvažniji ugljikohidrat i nije krivac za debljanje. Debljaju, primjerice, masnoće, razni umaci i slični dodaci jelu. Škrob nam je potreban, a u najvećoj ga mjeri nalazimo u žitaricama i proizvodima od žitarica te u mahunarkama i krumpiru.
Posebno u prehranu uvrstite korjenasto povrće, odlično je za umake, razna variva i juhe

Zaključak

Unosite potrebne vitamine i minerale kako ne biste poremetili svoj imunosni sustav, odmarajte se i spavajte dovoljno. Uredite svoj život tako da razinu stresa svedete na razumne granice, a izbjegavajte situacije koje vam povećaju stres ili smanjuju dnevnu količinu sna. Zbog kiše i magle rjeđe ćete šetati na otvorenome pa pokušajte naći aktivnosti koje će vašem tijelu omogućiti dovoljno razgibavanja. Nemojte dopustiti lošem vremenu da vas odvoji od prijatelja, a sunčane dane iskoristite za uživanje u bojama jeseni ili pak u zimskim radostima u društvu onih koje volite.  

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama