Zanimljivosti i savjeti - 10. rujna 2018.
AUTOR ČLANKA - Vladimira Šimić

Hitna pomoć: Na motociklima spašavaju živote Zagrepčana

Projekt hitne medicinske pomoći na motociklima za područje glavnoga grada Hrvatske ostvario je svoj cilj u samo godinu dana – na mjesto nesreće stiže se za manje od šest i pol minuta

hitna pomoć

“Posebno smo ponosni na činjenicu da su timovi na motociklu tijekom 2017. godine započeli devet reanimacija, od kojih je sedam, u konačnici, bilo uspješnih.”

Prve minute pružanja pomoći unesrećenoj osobi neizmjerno su važne u spašavanju života. Stoga su posebno bitne i djelatnicima hitne medicinske pomoći koji čine sve kako bi se što više skratilo vrijeme dolaska medicinskog tima na mjesto nesreće. Potaknut tim ciljem, Nastavni Zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba pokrenuo je 2016. godine projekt uvođenja tima hitne medicinske pomoći na motociklima za područje grada Zagreba, koji je podržao i Gradski ured za zdravstvo Grada Zagreba, a cilj je ostvaren već u prvih 12 mjeseci.

Iako je motociklima pokriveno cijelo područje grada, najveći je broj intervencija obavljen u područjima gdje su najveće gužve pa su tako timovi najčešće slani u strogi centar Zagreba

“Postignuta su prosječna vremena dolaska na intervencije (vrijeme od upućivanja poziva do dolaska na mjesto intervencije) od 6:27 minuta za timove HMP-a na motociklu, a vrijeme standardnog tima u vozilu bilo je prosječno 10:46 minuta, iz čega je vidljivo da je tim HMP-a na motociklu prosječno stizao na mjesto intervencije 4:19 minuta brže od standardnog tima HMP-a”, objasnio nam je Marino Čanađija, mag. med. techn. spec., pomoćnik ravnateljice za sestrinstvo iz Nastavnog zavoda za hitnu medicinu grada Zagreba. U 2017. godini ukupno je obavljeno 717 intervencija, od kojih su oko 20% timovi na motociklima obavili samostalno, a od 1. travnja do 31. srpnja ove godine obavljene su još 364 intervencije.

Nabava novih motocikala

Timovi HMP-a na motociklima upućuju se, nakon trijaže poziva na broj 194, životno ugroženim pacijentima kao što je to slučaj kod prestanka disanja, prestanka rada srca, težih ozljeda, gušenja, velikih krvarenja i drugog, kao i pacijentima kojima bi stanja mogla biti životno ugrožavajuća (pacijent bez svijesti, epileptički napadaji, razne ozljede…). U 80% slučajeva nakon njih dolazi i vozilo HMP-a, osim ako timovi na motociklima samostalno i uspješno pruže pomoć. Tada je uglavnom riječ o lažnim pozivima ili manjim ozljedama koje se mogu zbrinuti na mjestu intervencije.

“Posebno smo ponosni na činjenicu da su timovi na motociklu tijekom 2017. godine započeli devet reanimacija, od kojih je sedam, u konačnici, bilo uspješnih. Upravo brži i pravodobni dolazak tima HMP-a na motociklima na mjesto intervencije te ranije započinjanje postupka oživljavanja pridonijeli su preživljavanju pacijenata”, ističe Čanađija.

Njihov je razmještaj na dvije lokacije, u ispostavama Centar i Jarun, a na teren izlaze radnim danom, dakle od ponedjeljka do petka od 7 do 19 sati.

“Trenutačno je u tijeku nabava još dva motocikla marke BMW, nakon čega će u službi moći biti četiri tima HMP-a na motociklima”, kaže Čanađija te dodaje da trenutačno tri medicinska tehničara izlaze na teren služeći se s dva motocikla. Medicinski tehničari su se dobrovoljno javili za takav rad te su prošli testiranje u školi sigurne vožnje, a isto će se očekivati i od budućih vozača.

Budućnost pred vratima

Iako je motociklima pokriveno cijelo područje grada, najveći je broj intervencija obavljen u područjima gdje su najveće gužve pa su tako timovi najčešće slani u strogi centar Zagreba – bivše općine Centar i Medveščak, a potom slijede Črnomerec, Trešnjevka, Maksimir, Jarun i Trnje. S obzirom na to da je i dalje riječ o pilot-projektu, zanimala nas je i njegova budućnost, posebno ako se uzme u obzir da je takav oblik pružanja prve pomoći već dugo prisutan te iznimno uspješan u brojnim državama Europe i Azije.

“Planovi razvoja hitne medicinske pomoći na motociklima su povećanje broja takvih timova na više lokacija u gradu s krajnjim ciljem da u svakoj od šest ispostava bude po jedan motocikl te jedan u bazi u Heinzelovoj ulici, dakle ukupno sedam motocikala za Zagreb. Gledajući u cjelini, projekt uvođenja hitne medicinske pomoći na motociklu za područje Grada Zagreba u cijelosti je ispunio očekivanja, potvrdio inicijalne pretpostavke i ostvario zacrtane ciljeve te predstavlja važan iskorak u pružanju izvanbolničke hitne medicinske pomoći na području Grada Zagreba kao još jedan nadstandard hitne medicinske pomoći Grada Zagreba”, zaključuje Čanađija.

>>Funkcionalna rehabilitacija proces je čiji je cilj postizanje maksimalne fizičke i psihičke, ali i društveno-profesionalne osposobljenosti za svakodnevni život. Težimo li kvalitetnom oporavku, jasno je da su individualni plan i program rehabilitacije nužnost.<<

No svatko od nas mogao bi spasiti život, pa čak i starije dijete ako je upoznato s osnovama prve pomoći. U rujnu se obilježava Svjetski dan prve pomoći čiji je osnovni cilj podići upravo tu svijest u javnosti, potaknuti na edukaciju koja je danas moguća gotovo na svakom koraku, pa ipak je malo onih koji prolaze tečaj ako nije uključen u neki redoviti program poput programa u autoškoli. Ne propustite priliku steći dragocjeno znanje.

Novosti iz svijeta

Izrael testirao leteće vozilo za hitnu pomoć

Izraelska tvrtka Tactical Robotics, koja se nalazi u sklopu tvrtke Urban Aeronautics Ltd, održala je prvu prezentaciju svojeg letećeg robota za hitni medicinski prijevoz (Cormorant dron) predstavnicima Izraelskih obrambenih snaga (IDF), piše portal Vidi.hr. Riječ je o bespilotnoj letjelici kojom se upravlja sa zemlje, a koja šalje vitalne informacije o pacijentu kojeg prevozi zemaljskoj posadi. Ranjenik i liječnik tijekom puta mogu komunicirati putem videoveze. Cormorant može poslužiti za autonomni leteći transport tereta te za evakuaciju ranjenika s bojišnice.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button