Logopedija - 3. listopada 2022.
AUTOR ČLANKA - Mr. sc. Nataša Šunić Vargec, prof. logoped, Terapija glasa i govora Logoped, ADIVA Plus sadržaj

Diskalkulija: čudni brojevi koji plešu

Muči li se vaše dijete s matematikom i matematičkim zadacima, govori li vam da su mu brojevi „čudni“ ili da „plešu“, nemojte se odmah zabrinuti za intelektualne sposobnosti. Moguće je da ima diskalkuliju

diskalkulija

Često se dogodi da mnoga djeca kažu da ne vole brojeve, da su „čudni“ ili da im brojevi „plešu“…Kako prepoznati ima li dijete diskalkuliju ili jednostavno ne voli matematiku?

Važno je znati da dijete ne može obavljati ni najjednostavnije računske operacije, računa na prste i ne može doći samo do rješenja zadatka, bilo verbalno postavljenog ili matematički.

Ne odgađajte posjet logopedu, teškoće s govorom treba rješavati na vrijeme

Što je diskalkulija?

Diskalkulija je skup specifičnih teškoća u učenju matematike te obavljanju matematičkih zadataka usprkos urednom intelektualnom razvoju, normalnom funkcioniranju osjetila te odgovarajućim uvjetima poučavanja. Poremećaj u procesu usvajanja matematike može zahvatiti sva ili određena matematička područja, a dijete puno sporije od svojih vršnjaka, usprkos primjerenoj podršci, napreduje u usvajanju matematičkih sadržaja.   

Najčešće je riječ o razvojnoj diskalkuliji, odnosno o teškoćama koje nastaju u ranom razvoju, moguće i prije rođenja, te se očituju odmah čim je dijete počelo upoznavati pojam broja i obavljati elementarne računske operacije. Ona može biti samostalna i jedina djetetova teškoća ili dolazi u kombinaciji s nekom drugom teškoćom, najčešće disleksijom.

Teškoće s brojevima prije polaska u školu

Kako naslutiti da dijete ima diskalkuliju? Kao primjer možemo navesti dijete predškolske dobi:

  • ne imenuje, ne piše ili preslikava niti jedan ili tek nekoliko glavnih brojeva (jedan, dva..),
  • ne imenuje ili imenuje tek nekoliko rednih brojeva (prvi, drugi..),
  • ima problem s prebrojavanjem predmeta glavnim brojevima,
  • ima problem s prebrojavanjem predmeta rednim brojevima,
  • teško utvrđuje zbroj predmeta u jednom skupu,
  • teško utvrđuje broj pokazanih prstiju,
  • pokazuje teškoće u snalaženju u prostoru i imenovanju prostornih odnosa,
  • ima teškoće u svladavanju prostornih odnosa,
  • jezične teškoće koje uglavnom rezultiraju i slabije razvijenim predčitačkim vještinama mogu predstavljati ili biti udružene s nekim od oblika disleksije.   

Ima li moj školarac diskalkuliju?

Gotovo sva djeca čine pogreške u procesu učenja matematike, pri čemu su greške kod diskalkulije brojne, neuobičajene i specifične.

One se očituju kao:

  • neispravna uporaba brojeva pri čitanju, pisanju i računanju,
  • dijete zamjenjuje jedan broj nekim drugim – u čitanju, pisanju, kao i u radu na tastaturi (kalkulatora ili računala),
  • zamjene obično nisu sustavne, obično je to svaki put neki drugi broj,
  • pogreške „zaglavljivanja“, tj. dijete ponavlja isti broj ili radnju više puta te ne prelazi na sljedeći korak,
  • zrcalne pogreške – dijete zrcalno okreće znamenke ili zrcalno okreće redoslijed znamenaka u višeznamenkastim brojevima te u čitanju i u pisanju brojeva,
  • usporenost prilikom izvršavanja matematičkih radnji,
  • stavljanje brojeva u uzajamno neprikladan prostorni položaj,
  • vizualne pogreške pri kojima dijete pogrešno prepoznaje računske simbole i položaj znamenki i zbog toga obavlja pogrešnu operaciju,
  • slabo pamćenje i prepoznavanje niza brojeva.

Aritmetičke teškoće

Četiri su tipa aritmetičkih teškoća: teškoće u logici, teškoće u planiranju, perseveracije neodgovarajućih postupaka i nesposobnost obavljanja jednostavnih računskih operacija.

Teškoće u logici su često povezane s razumijevanjem pojedinih relacija, odnosno prostornih odnosa, ali i u radu s brojevima. Kada je riječ o teškoćama u planiranju, dijete ne analizira zadatak prije nego što ga počne rješavati te ne provjerava rezultat. Odmah počinje s naglim računanjem i obično se na kraju „pogubi“ u samom zadatku. Ponekad teško shvaća povezanost elemenata u zadatku, kao i redoslijed rada. Zadatak se ne gleda kao cjelina, već se usmjerava samo na pojedine dijelove, što mu otežava planiranje.

Školarci i dispraksija

Znate li što je dispraksija? Školarcima s dispraksijom može se pomoći

Razvojni poremećaj koordinacije, poznat kao dispraksija, stavlja pred djecu, roditelje i nastavnike brojne izazove, no školarci mogu savladati poteškoće

SAZNAJTE VIŠE

Važno je naglasiti da dijete koje ima specifični matematički poremećaj ne može u bilježnici održati kolone u liniji, ne može pravilno pročitati znakove i zbunjeno je kada je pravac u pitanju. Koncepcija redoslijeda u vremenu se gubi, kao i doživljaj redoslijeda događanja te se i remeti odnos prema redoslijedu u prostoru. Kao primjer možemo dati djetetu da nam na sebi pokaže orijentaciju lijevo – desno, orijentaciju u prostoru te poznavanje prstiju na ruci.

Najvažnije je da se, ako primijetite da vaše dijete ima ovakvih teškoća ili sumnjate na diskalkuliju, javite čim prije logopedu kako bi se učinila odgovarajuća logopedska obrada, a dijete uputilo na daljnje obrade ostalim specijalistima, ako je potrebno.

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button