Logopedija - 02. veljače 2019.
AUTOR ČLANKA - Mr. sc. Nataša Šunić Vargec, prof. logoped, Terapija glasa i govora Logoped

Brzopletost: Djeca u petoj brzini, a govor zastajkuje

Ako vaš mali veseljak ima teškoće u tečnosti govora te ste pomislili da muca, možda je situacija ipak malo drugačija

Brzopletost i govor

Kao i mucanje, brzopletost je poremećaj tečnosti u govoru, ali ipak se jedan od drugoga u mnogočemu razlikuju.

Brzopletost uključuje povremene “blokade” u govoru koje mogu biti rezultat neorganiziranoga govora, što može značiti da se govori vrlo brzo ili da je dijete zapravo nesigurno u ono što želi reći, za razliku od mucanja, gdje ono zna što želi reći, ali nije u mogućnosti to izgovoriti. S obzirom na to da brzopletost nije još toliko poznata, mnogi su je poistovjećivali s mucanjem.

Kako se prepoznaje brzopletost?

  • govor je često konfuzan i neorganiziran
  • ograničena je svjesnost vlastitoga govora
  • govor je povremeno „bolji“ (tečniji) kad se dijete upozori da malo uspori ili da više pazi na govor (da se kontrolira)
  • “skraćivanje” riječi, i to onih dužih sa suglasničkim skupinama (npr. “parkiralište” u “pakirište”)
  • vrlo nerazumljiv govor
  • obiteljska anamneza – netko u obitelji ili muca ili je brzopletaš
  • poteškoće u učenju koje nisu rezultat smanjene inteligencije, disleksije ili disgrafije
  • često i neuredan rukopis
  • smanjena pažnja, koncentracija i vrlo često hiperaktivnost
  • poteškoće s auditivnom percepcijom (teškoća sa zahvaćanjem glasova)

Ah, te riječi

Dakle, poremećena je osnova govora, odnosno sve što predstavlja veće cjeline, organizaciju – disanje, intonacija, glas, ritmičnost, pa i akcenti, gramatika. No poremećeno je i ono što bismo uvjetno mogli nazvati detaljima govora, a to su leksik i izgovor glasova.

Brzopletaš često ima vrlo siromašan rječnik bez obzira na godine koje je proveo u školi. Ne razumije i ne upotrebljava rjeđe i biranije riječi, a posebno ne one koje se obično nauče čitanjem. Kod fonetski kompliciranijih i rjeđih riječi može imati problema jer se ne sjeća točno njihove glasovne i slogovne strukture. Izmišlja nove riječi, starima daje pogrešni ili izmijenjeni smisao. Kad se ne može sjetiti riječi ili je ne zna, brzopletaš se katkad služi verbalnim opisima ili gestama, a upotrebljava i mnogo poštapalica i uzvika.

Brzopletaš u školi

U vrijeme polaska u školu roditelji i nastavnici obično počnu primjećivati govorne nedostatke djeteta s brzopletošću te posljedično zaostajanje u svladavanju tehnike čitanja i pisanja. Počinju prigovarati i kažnjavati dijete. Kako je jedan od najuočljivijih simptoma brzopletosti u govoru zastajkivanje, ponavljanje i saplitanje, mali se brzopletaš nerijetko proglašava i mucavcem.

Ako govorimo o brzopletosti u dječjoj dobi, to je obično neuredno i nemirno, ali simpatično, vedro i otvoreno dijete. Vrlo teško prihvaća norme okoline ili ih uopće ne prihvaća, ponaša se prirodno, ne poštujući pravila. Jede kad je gladno, spava kad mu se spava, zaboravlja se oprati te obući uobičajene dijelove odjeće. Vrlo se teško uklapa među djecu jer mu svaka igra brzo dosadi pa se može ponašati asocijalno. Obično mu je govor neprihvatljiv te postaje objekt poruge. Neuredno jede, diže se od stola, ne sluša što mu se govori.

U školi su to djeca koja brbljaju, dižu se iz klupe, šeću razredom izazivajući opći smijeh, no ona to ne čine zato što su zločesta ili nepristojna nego jednostavno zaboravljaju gdje su i kako se trebaju ponašati. Zaboravljaju zadaće, knjige, pa i torbu, a o odjeći da i ne govorimo, poput jedne crne, a druge smeđe cipele.

Zanimljivo je da sve to pravom brzopletašu ne smeta! Dapače, vrlo je veseo, rado govori te nema nikakvih kompleksa jer nije svjestan svoga govora.

Ako vaše dijete progovori kasnije, možda ste rodili novog Einsteina

U današnje “ubrzano“ vrijeme dijete progovori prije kronološke dobi. Ako dijete ne progovori u terminu dobi, nastaje panika… No...

SAZNAJTE VIŠE

Savjeti roditeljima

  • dijete neprestano treba upozoravati da najprije smisli što će reći, da rečenicu izgovori u sebi, pa tek onda naglas
  • češće treba mijenjati aktivnost djeteta i davati mu nove, njemu prihvatljive zadatke
  • s obzirom na to da im je sposobnost pamćenja siromašnija, treba prakticirati pričanje i prepričavanje priče u koju treba uključiti i što više detalja
  • između rečenica treba praviti veće pauze kako bi dijete imalo dovoljno vremena formulirati novu misao
  • pjevanje, kao i recitiranje pridonose usporavanju govora te izgradnji ritma i melodije koji takvom djetetu nedostaju
  • treba se usredotočiti na osvještavanje jer su mnogi brzopletaši nesvjesni svog brzog govora
  • nije dovoljno samo govoriti da uspori nego ih treba pokušati usporiti metodom lupkanja po slogovima

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama