Zdrava prehrana - 20. rujna 2018.
AUTOR ČLANKA - dr. sc. Vesna Bosanac

Voćka koja štiti od raka, dijabetesa i debljine, a čuva i srce

Mnoge šljive će i ove godine ostati neubrane. Uistinu je to šteta jer su riznica hranjivih tvari blagotvornog djelovanja na zdravlje. Najjednostavnije i najbolje ih je jesti svježe

šljive

Zadnjih tjedana kraljevski uživam u domaćim šljivama. Rodile su u voćnjaku moga ujaka. Dodajem ih zobenim pahuljicama i jogurtu za doručak, jedem za užinu, pirjam i stavljam u palačinke.

Od šljiva znamo čuda raditi; džemove, sokove, rakiju, kompote, sušimo ih… Najjednostavnije i najbolje ih je jesti svježe. Uživajmo zato u njima dok ih još ima. Upoznajmo pobliže sastav šljiva i uvjerimo se u njihov pozitivan učinak na zdravlje.

Suhe šljive su neizostavan sastojak domaćih zimskih kompota. U narodnoj se medicini koriste protiv loše cirkulacije, raka, zatvora…

Siromašne mastima, a bogate šećerima

Šljiva se uzgajala još u prapovijesti i jedna je od prvih vrsta voća koje je čovjek “pripitomio”. Danas je ona vrlo popularna, rasprostranjena diljem svijeta što potvrđuje i podatak da postoji preko 100 njezinih sorti. U nas se, prema nekim izvorima, od svih vrsta voća najviše uzgaja upravo šljiva.

Šljive su, poput većine drugog voća, siromašne mastima, a prirodno bogate šećerima. Međutim, njihova konzumacija ne povisuje razinu šećera u krvi pa su nedvojbeno dobar desert i prirodna slastica. Osim šećera, u njima ima karotenoida te vitamina; C, B1, B2, B3, B6, E i folata. Od mineralnih tvari svojom se prisutnošću ističe kalij blagotvornog djelovanja na krvožilni sustav. Tu je i cijela paleta korisnih fitokemikalija. Šljive obiluju vlaknima koja dokazano smanjuju rizik od pojave raka, šećerne bolesti, bolesti krvožilnog sustava i debljine. One su svakako kvalitetna užina. Osim toga, ovo je voće izvor antioksidansima. U prvom redu su tu flavonoidi i fenolne kiseline (klorogenska, kofeinska i kumarinska kiselina) kao poznati prirodni antioksidansi. Štoviše, jedno je znanstveno istraživanje pokazalo kako je antioksidativni kapacitet šljiva čak četiri puta veći nego jabuka. 

>>Kompot sa suhim šljivama – prirodna pomoć zdravlju srca, mozga i kostiju. Šljive su izvrsno voće, no, nažalost, ne pridajemo im dovoljnu pažnju.<<

Suhe šljive

Suhe šljive su neizostavan sastojak domaćih zimskih kompota. U narodnoj se medicini koriste protiv loše cirkulacije, raka, zatvora i dr. One sadrže više fenolnih komponenata u usporedbi s mnogim drugim vrstama suhog voća. Zanimljivo je spomenuti kako se sadržaj nekih antioksidanasa povećava sušenjem. Ako ove godine imate šljiva i ne znate kuda biste s njima, osušite ih. Vrlo je jednostavno, a višestruko se isplati. Postoji poseban uređaj za sušenje voća i povrća, no šljive možete osušiti i bez njega.

Evo moga recepta:

  • operite i posušite šljive
  • poredajte šljive u jednom sloju u tepsiju
  • zagrijte pećnicu na 50 ℃ i u nju stavite šljive
  • držite ih u njoj 5 sati
  • izgasite pećnicu i ostavite u njoj šljive dok se ne ohlade
  • izvadite šljive i rasporedite ih u tepsiji tako da ne dodiruju jedna drugu  
  • sušite ih tako na zraku nekoliko dana uz često okretanje
  • suhe šljive stavite u staklenu posudu i zatvorite

Pirjane šljive

Ako želite “nešto slatko”, a kao ja ne jedete šećer, palačinke s pirjanim šljivama su desert za vas. Za pirjane šljive treba vam samo 15-tak minuta vremena, no užitak je nemjerljiv. Vjerujte mi, vrijedi se malo potruditi.

Šljive operite te im uklonite peteljke i koštice. Izrežite ih na sitne komadiće i stavite u prikladan lončić. Pirjate ih na srednje jakoj vatri uz povremeno miješanje. Nakon 10-tak minuta, lončić skinite s vatre, a šljive izmiksajte štapnim mikserom. Dodajte im cimet, malo ruma i izribanu koricu netretirane naranče ili limuna. Pirjajte još 5 minuta. Dobiveni preljev možete koristiti kao nadjev za palačinke, ukras za griz na mlijeku, dodatak zobenim pahuljicama i jogurtu, a možete ga i jednostavno namazati na kruh. U tren ćete se vratiti u bezbrižno djetinjstvo. Ima li išta ljepše nego osmijehom započeti jesenski dan

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama