Zdrava prehrana - 28. studenoga 2017.
AUTOR ČLANKA - dr. sc. Vesna Bosanac

Doručak s potpisom jeseni: namaz od kestena

Miris pečenih kestena u hladnim danima kasne jeseni zapisan je duboko u najljepšim sjećanjima iz djetinjstva. No i doručak s namazom od kestena prelijep je početak dana, makar jutro bilo i maglovito…

Ukusni i zdravi kesteni

Jučer popodne sam morala do grada. Iz daljine je s nemilosrdnim vjetrom dolazio miris snijega, a uporna studen probijala do kosti. Zašto se ovo događa baš meni? Da mi se je barem nekako ugrijati, promrzla pomislim. Sa sjetom se vratim u djetinjstvo i jesenske večeri kada bi nas djed obradovao vrećicom toplih pucketavih kestena. Samo nekoliko njih sada bi mi značilo spas, nemoćno zaključim kako za radost uistinu ne treba puno.

Kestene čovjek jede od pamtivijeka. Bogati su škrobom što im je davalo na važnosti prije nego su se počele uzgajati žitarice i krumpir. Danas ih pečemo, kuhamo, pržimo, od njih radimo slastice i nema onoga tko bi mogao odoljeti kesten pireu. Baš sam neki dan od susjede dobila kestene. Bili su neugledni i sitni, ali zato slatki k’o med. Slatkoća im potječe od saharoze koju prirodno sadrže. S druge strane, imaju vrlo malo masti što ih čini izvrsnom užinom kada nas negdje u gradu uhvati glad.

Kesteni za zdravlje

Kesteni sadrže organske kiseline poput oksalne, limunske, elagične i galne. Sudjeluju u stvaranju specifične arome, a k tome ispoljavaju antioksidativno, antimutageno i antikancerogeno djelovanje. Tako nas kesteni štite od mnogih bolesti poput bolesti srca i krvnih žila, ali i raka.

Od mineralnih tvari tu su kalij koji pomaže metabolizam ugljikohidrata i održavanje ravnoteže stanične i izvanstanične tekućine, magnezij koji je važan za kontrakciju mišića, a nije zanemariva ni prisutnost željeza, mangana i bakra.

Kesteni štite od mnogih bolesti poput bolesti srca i krvnih žila, ali i raka

Kesten i probava

Kuhanje, pečenje i prženje kestena pomaže iskorištavanju njihovih hranjivih tvari. Prehrambena vlakna potiču probavu, te smanjuju koncentraciju masnoća i kolesterola u krvi. Uz to, stvaraju osjećaj sitosti što je od koristi ljudima na redukcijskoj dijeti. U Portugalu se često kesteni kao narodni lijek daju djeci protiv probavnih tegoba. Za razliku od pšenice, raži, ječma i zobi, kesteni ne sadrži gluten, pa su od izuzetne koristi ljudima koji pate od celijakije.

Želite li probati kestene na jedan drugi zanimljiv način, oduševit će vas ovaj namaz.

Sastojci:

  • 100 g očišćenih kuhanih kestena
  • 50 – 70 g rižinog mlijeka
  • 2 jušne žlice meda
  • 20 g lanenog ulja
  • malo cimeta ili komadić mahune vanilije

Priprema: Kestene stavite u lončić, prelijte rižinim mlijekom, dodajte cimet (ili vaniliju) i kuhajte dok ne omekšaju oko 10-tak minuta. Skinite s vatre i zgnječite vilicom. Dodajte med i ulje, sve izmiksajte štapnim mikserom i poslužite uz integralni kruh.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama