Dijeta i mršavljenje - 12. prosinca 2017.
AUTOR ČLANKA - Mirela Marić

Detoksikacija i post na zdrav način – planirajte čišćenje organizma od toksina

Nakon blagdana mnogi će se odlučiti za čišćenje organizma, ali s dijetama treba biti oprezan i ne ići u ekstreme

Detoksikacija i post na zdrav način

Razne vrste posta mogu donijeti brojne prednosti za naš organizam – i fizičke i psihičke. S razlogom ga nazivaju čudotvornom terapijom jer je lista tjelesnih stanja poboljšanih postom duga i raznolika, od alergija do karcinoma.

Ubrzani tempo života te prisutnost toksina oko nas koje možemo pronaći i u hrani i zraku utječe na opće stanje našeg organizma. Činjenica je kako bismo povremeno trebali očistiti svoj organizam od toksina.

Detoksikacijska dijeta

Općenito, detoksikacijska dijeta je kratkotrajna dijeta koja minimalizira količinu unosa štetnih tvari – kemikalija, potiče hranu bogatu vitaminima, nutrijentima i antioksidansima, a koje tijelo treba za detoksikaciju te sadrži namirnice i tekućinu, poput vlakana i vode, koji izvlače i eliminiraju otrove povećavajući frekvenciju probave i uriniranja.

Jedna od tradicionalnih metoda čišćenja organizma (ili detoksikacije), koja se provodi u gotovo svim kulturama na svijetu je post

Vrste posta se razlikuju, ovisno o tradicijama, tako da post u nekim religijama i kulturama zahtijeva odricanje od mesa i drugih proizvoda životinjskog podrijetla, cjelodnevno gladovanje ili suzdržavanje od određene vrste hrane u određene dane u tjednu ili tijekom godine.

Tijekom posta ne treba jesti nikakvu industrijsku ili brzu hranu, a nikotin, kofein i alkohol treba u potpunosti izostaviti. Naravno, treba imati na umu kako je za pravilnu eliminaciju toksina iz organizma potrebno piti dovoljno vode (preporuke nutricionista su od 8 do 10 čaša na dan) te imati na umu da što manje toksina unosimo u organizam.

Najčešće metode posta

Uklanjanje štetnih tvari iz organizma, što je temeljno značenje pojma detoksikacija, može se provesti na različite načine, a svatko će odabrati prema vlastitim ciljevima i mogućnostima. Najčešće koristimo nekoliko metoda posta: post vodom, sokovima, kašama od svježeg voća i povrća, dijeta sa sirovom hranom i eliminacijska dijeta.

Post vodom

Predstavlja najjednostavniji, ali i najintenzivniji način detoksikacije. Tijekom posta uzima se samo voda, i to po mogućnosti izvorska. Potrebno je piti najmanje dvije litre vode dnevno. Trajanje posta ovisi o općem stanju pojedinca. Ovakva detoksikacija je najbrža, ali i potencijalno najopasnija. Stoga se ovaj post preporučuje samo kratko vrijeme.

Ubrzano izlučivanje nakupljenih toksina može prouzročiti razne tegobe jer brzo dolazi do iscrpljenosti i nemogućnosti obavljanja svakodnevnih aktivnosti

Post sokovima

Tijekom ovog posta dopušteni su samo svježe pripremljeni sokovi od sirovog voća i povrća te biljni čajevi i voda. Baza su sokovi od zelenog povrća. Post sokovima čisti organizam, a u isto vrijeme ga opskrbljuje hranjivim tvarima. Detoksikaciju biljnim sokovima nije poželjno provoditi dulje od tri dana. Post kašama od svježeg voća i povrća – Za razliku od posta sokovima, konzumiranje kaša omogućuje nam i unos vlakana, koja daju osjećaj sitosti te pospješuju izlučivanje stolice. Detoksikacija pomoću posta kašama srednjega je intenziteta, ali se podnosi puno lakše od prethodnih tipova posta.

>>Dijete koje obećavaju mršavljenje i gubitak nekoliko kilograma tjedno mogu biti privlačne, ali i vrlo štetne za vaše zdravlje, a u konačnici i neučinkovite.<<

Dijeta sa sirovom hranom

Prehrana sirovom hranom sve češće postaje stilom života brojnih ljudi koji žele poboljšati kvalitetu života. Sirove namirnice smatraju se živima i donose nam vitalnost i svježinu. Sirova hrana sadrži enzime koji pomažu rad jetre i otpuštanje otrova. Ovakva detoksikacija je postupna i najčešće nema neželjenih nuspojava.

Eliminacijska dijeta

Detoksikacija se provodi eliminacijom namirnica koje smo ocijenili potencijalno štetnima za naše zdravlje. To mogu biti prerađene i teško probavljive namirnice, mliječni proizvodi, crveno meso ili pšenica. Eliminacijska dijeta također je izvrsna priprema za post.Takav zdravi režim prehrane može nam biti i uvod za mršavljenje i održavanje tijela u formi tijekom cijele godine.

Tijekom detoksikacije uvijek je važno koristiti čiste, organske namirnice. Izbjegavajte prerađenu hranu, šećer, sol i rafinirane namirnice poput bijelog brašna i riže

Preporučuje se izbjegavanje namirnica koje izazivaju kiselu reakciju u organizmu, a to su crveno meso, povrće i voće koje sadrže škrob, te pšenica i mliječni proizvodi. Svakako treba izbaciti alkohol, duhan i kofein. Ako je moguće, provodite što više vremena na svježem zraku i u prirodi. Nemojte zaboraviti na tjelesnu aktivnost, ali je prilagodite trenutačnom načinu prehrane i dostupnoj razini energije.

Trajanje detoksikacije

Trajanje detoksikacije ovisi o odabranom tipu, postavljenim ciljevima, ali i općem zdravstvenom stanju pojedinca. Logično je pravilo da rigorozniji programi detoksikacije (poput posta vodom ili sokovima) traju kraće, a umjereniji dulje.

Što sve morate znati?

Uvijek je dobro prije početka detoksikacije posavjetovati se s liječnikom, a morali biste tražiti savjet ako imate zdravstvenih tegoba. Dakle, razne vrste posta mogu donijeti brojne prednosti za organizam (i fizičke i psihičke), no postoji i mogućnost nuspojava.

  • S razlogom ga nazivaju čudotvornom terapijom jer je lista tjelesnih stanja poboljšanih postom duga i raznolika. Neke od prednosti posta su obnavljanje crijevne flore, uklanjanje nadutosti i oteklina, čišćenje kože, gubitak suvišnih kilograma, vitalnost, ublažavanje bolesti i tegoba, jačanje imuniteta, jasnije misli i bolja koncentracija, rasterećenje probavnog sustava i bolje opće raspoloženje.
  • Pripremite se za post tako što ćete nekoliko dana prije posta jesti manje obroke i lakša jela. Dok postite, nemojte previše vježbati.
  • Lagana je vježba dobra, čak se i preporučuje, ali teže vježbe ostavite za neko drugo vrijeme. Hodanje je prikladna rekreacija za vrijeme posta.
  • Ne zaboravite se puno odmarati – kad god osjećate potrebu za snom, odspavajte malo. Prekid posta treba biti lagan, kao i sam početak. Polako uvodite u jelovnik normalnu hranu.
  • Nakon posta nemojte se vratiti starim navikama. Pokušajte jesti samo ono što je najbolje za vaš organizam!
  • Detoksikacija može prouzročiti i neke neugodne nuspojave. To se obično događa odmah na početku, kada nakupljeni otrovi nastoje čim prije izaći iz tijela. Spomenute tegobe ubrzo će zamijeniti blagotvorni učinci detoksikacije. Uklanjanje otrova iz organizma donosi brojne dobrobiti koje se očituju na različite načine, a to varira od osobe do osobe.
  • Detoksikacija se ne preporučuje ako ste dijabetičar ovisan o inzulinu, ako ste trudni ili dojite, ako uzimate lijekove kod kojih je važna stabilna koncentracija krvi, bolujete li od bilo koje bolesti u kojoj bi promjena kemijske ravnoteže u organizmu mogla biti opasna, ako bolujete od raka ili druge bolesti u naprednom stadiju i zbog toga naglo gubite na težini, a ne preporučuje se niti djeci.

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama