Zdrava prehrana - 08. listopada 2017.
AUTOR ČLANKA - Dr. sc. Darija Vranešić Bender

Blagdani su za nama, vrijeme je za detoksikaciju!

Da bismo iz organizma isprali sve toksine koje su se nakupili pretjeranim blagovanjem, najbolji način detoksikacije su lagana mediteranska prehrana i popularni smoothie

Vrijeme je za detoksikaciju

Smatra se da bi svatko trebao barem jednom godišnje provesti detoksikaciju, najbolje nakon pojačanog unosa hrane tijekom blagdana. Obično se detoksikacijska dijeta provodi sedam dana i pritom su važne vrsta i kvaliteta konzumiranih namirnica, a ne pretjerana restriktivnost jer gladovanje ili preskakanje obroka može dodatno usporiti metabolizam.

Najbolji način detoksikacije je lagana mediteranska prehrana temeljena na cjelovitim žitaricama, obilju povrća i voća te ribi i niskomasnim mliječnim proizvodima. 

Variva, voće i salate 

Kako bismo iz organizma isprali sve toksine koje su se nakupili pretjeranim blagovanjem potrebno je u jelovnik uvrstiti što više juha i variva. Pritom prednost imaju nemasne povrtne juhe i variva pripremljeni, primjerice, od brokule, cvjetače, prokulica i ostalih kupusnjača.

Ti saveznici jetre obiluju klorofilom koji je poznati „čistač jetre“, a kupusnjače se ujedno odlikuju sadržajem fitokemikalija koje povećavaju sposobnost jetre da neutralizira toksične tvari. Neizostavan dio svakog detoksikacijskog programa je i korjenasto povrće – poput mrkve, cikle, celera – jer je prava riznicu nutrijenata prijatelja jetre (osobito vitamina C i kalija). 

Ti saveznici jetre obiluju klorofilom koji je poznati „čistač jetre“, a kupusnjače se ujedno odlikuju sadržajem fitokemikalija koje povećavaju sposobnost jetre da neutralizira toksične tvari

Za prehrambeni će oporavak dobro doći i topla juha od rajčice koja je ujedno odličan izvor snažnog antioksidansa likopena s povoljnim učinkom na kolesterol. Upravo su blagdanska slavlja razdoblje kada organizam ima „pune ruke posla“ s povišenim masnoćama i kolesterolom pa je likopen dobrodošla pomoć za zdravlje srca i krvnih žila.

Svakako pripazite na dovoljan unos tekućine, osobito izvorske i mineralne vode, a nije loša ideja posegnuti i za biljnim čajevima – čistačima organizma. Osim svestranog zelenog čaja koji ubrzava rad jetre, što pridonosi čišćenju organizma, pomoći će i čaj od koprive koji potiče izmjenu tvari.

Od voća prednost dajte jabukama, kruškama i grejpu jer obiluju pektinom, prehrambenim vlaknom topljivim u vodi, koji se pokazao kao sredstvo za blago sniženje razine kolesterola u krvi.

Svakako uživajte u maštovitim povrtnim salatama, one osiguravaju niz visokovrijednih tvari koje pomažu metabolizam, jačaju obrambenu sposobnost tijela i „čiste“ organizam od otrova. Salate začinite kvalitetnim ekstradjevičanskim maslinovim uljem.

Kvalitetni proteini 

Za detoksikacije se kao izvor proteina preporučuju lagani obroci s ribom te mahunarke i niskomasni mliječni proizvodi, a meso i jaja privremeno ograničite ili potpuno izbacite.

Proteini ribe lakše su probavljivi od bjelančevina mesa i mlijeka. Riba sadrži i spoj trietilamin koji potiče izlučivanje enzima probave i tako olakšava njenu probavljivost. Ribu ujedno krasi niska energetska vrijednosti i sadržaj omega-3 masnih kiselina nužnih za normalno funkcioniranje organizma. 

U svakodnevnu prehranu uvrstite i fermentirane mliječne proizvode koji sadrže probiotike jer će oni ubrzati „uspavanu“ probavu, ali i ojačati obrambenu sposobnost organizma koji je osobito u postblagdansko doba na kušnji.

Zdravi hranjivi napitci

Iako su radikalne detoksikacije popularne, poput onih voćnim sokovima, kad se blagdanski prehrambeni grijesi pokušavaju „isprati“ konzumiranjem voćnih sokova i ničega više, trebalo bi ih izbjegavati. Naime, takvi detoksikacijski programi imaju vrlo nisku energetsku vrijednost što dovodi do usporavanja metabolizma i lakog nakupljana dodatnih kilograma jednom kada se vratite na uobičajenu prehranu. Ipak, preporučuje se lagani dnevni jelovnik upotpuniti hranjivim napitcima na bazi povrća i voća koji se pripremaju u blenderu. 

Preporučuje se lagani dnevni jelovnik upotpuniti hranjivim napitcima na bazi povrća i voća koji se pripremaju u blenderu

Osnovni recept za zeleni smoothie

  • uključuje zeleno lisnato povrće poput sirovog špinata, kelja, blitve, celera, peršina, brokule… koje se kombinira s voćem poput naranči, kivija, jabuka, krušaka, banana te bobičastim voćem koje može biti svježe ili smrznuto
  • preferira se voće i povrće iz organskog uzgoja da bi napitak bio hranjiviji i sadržavao što manje pesticida i drugih potencijalnih zagađenja
  • da bi okus bio u ravnoteži, obično je omjer 40 posto lisnatog povrća naprama 60 posto voća, a za postizanje željene konzistencije koristi se izvorska voda
  • naravno, preduvjet za dobar napitak je i kvalitetan blender 

Bez obzira na to što zeleni napitci imaju najveći ugled među zdravstveno osviještenom populacijom, bezbroj je različitih napitaka koji se mogu pripremiti od voća i povrća prema osobnom odabiru. Takvi napitci obogaćuju svakodnevnu prehranu i osiguravaju brojne nutrijente i blagotvorne tvari. Bogati su antioksidansima, mineralima, vitaminima i brojnim biljnim tvarima s povoljnim djelovanjem na tjelesne detoksikacijske enzime. 

Smoothie plus

  • kao baza, osim vode se koristi i tekući jogurt, voćni jogurt, mlijeko – zobeno, rižino, kokosovo i sojino „mlijeko“ – te voćni sokovi
  • brojni dodaci i začini obogaćuju okus i pridonose ljekovitosti, a posebno dobro pristaju đumbir, cimet, kurkuma, razni prahovi supervoća ili biljna ulja – laneno, kokosovo te maslinovo
  • kao sladila obično se koriste medovi, sladovi ili agavin sirup
  • za završni se dodir može dodati malo preprženog i sjeckanog orašastog voća, sušeno voće ili sjemenke te zobene pahuljice

NEWSLETTER

Prijavite se za naš newsletter i prvi saznajte informacije o posebnim ponudama