ADIVA Plus sadržaj - 22. lipnja 2025.
AUTOR ČLANKA - Aerodrom Željava, ADIVA Plus sadržaj

Objekt Klek 505: posjetite i otkrijte najčuvaniju tajnu bivše Jugoslavije

Podzemni aerodrom Željava jedno je od najintrigantnijih mjesta u bivšoj Jugoslaviji; nekadašnji ponos Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane izgrađen u tajnosti u doba Hladnog rata, danas je meka za domaće i strane turiste

Aerodrom Željava

Aerodrom Željava smješten je na samoj granice Hrvatske i Bosne i Hercegovine, a izgrađen je u vrijeme hladnog rata kao vojna baza za Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo i protuzračnu obranu.

Službeni naziv podzemnog vojnog aerodroma Željava je Objekt Klek 505. Danas posjetitelji koriste brojne sinonime za vojnu bazu, a najčešći su: aerodrom Željava, vojni aerodrom pored Bihaća, aerodrom pored Plitvica, Željava i dr.

Građen u potpunoj tajnosti za vrijeme Hladnog rata, Objekt Klek 505 bio je najskuplja investicija bivše Jugoslavije. Cijeli aerodrom možemo podijeliti u tri cjeline i sve su otvorene za posjetitelje: baza, piste i tuneli.

Speleon i Baraćeve špilje: putovanje kroz milijune godina

Baza – kasarna

Smještena na samom ulazu iz pravca sela Željava (po kojem aerodrom i nosi ime), nalazi se impresivan kompleks zgrada koje su tvorile bazu – kasarnu. Strateški osmišljen i izgrađen, ovaj dio kompleksa funkcionirao je kao potpora i logistika važnijem dijelu aerodroma, odnosno tunelima.

Kancelarije, spavaonice, kuhinja, mehaničarske radione, garaže, poligoni za trening…. Sve se je nalazilo na samom ulazu u aerodrom. Udaljenost baze od tunela je oko tri kilometra. Osoblje zaposleno u bazi nije nužno radilo i u najvažnijem dijelu, odnosno u tunelima i na pistama ili im nisu mogli ni pristupiti. Sve je bilo podređeno strogoj hijerarhiji i maksimalnom nadzoru kako bi se tajna Željave očuvala.

aerodrom Željava objekt Klek 505

Danas se u bazi mogu razgledati zgrade koje su i dalje fascinantne iako devastirane i zarasle u raslinje.

Mreža vrhunski opremljenih tunela

Tunelski sustav je vrlo velik i složen, te se proteže na 3.5 kilometara u planini Plješivica. Danas su tuneli otvoreni i mogu se istražiti svi dijelovi unutar planine. Sustav je međusobno povezan u obliku slova M te ima ukupno četiri ulaza/izlaza za avione, a svi se nalaze na teritoriju Hrvatske. Ulaz u tunel br. 2 prepoznat ćete po betonskoj oplati koja ima oblik aviona i obojena je u maskirne boje. Ostali tuneli (1, 3 i 4) nemaju betonsku oplatu na ulazu.

Tuneli su bili opremljeni vrlo složenim tehničkim instalacijama, uključujući sustave za pročišćavanje zraka i vode, kanalizacijom, strujom te zaštitom od radijacije. Svaki metar tunela bio je pokriven nadzornim kamerama s ciljem sigurnosti projekta. Danas se ove instalacije mogu vidjeti i razgledati uz pratnju vodiča koji objašnjava kako je funkcionirao čitav sustav.

zeljava_Entrance_2

U sklopu tunela u kojima su bili avioni, nalaze se i brojni drugi manji tuneli, prostorije ili sobe koje su imale različitu funkciju i namjenu. Neke od njih su komandni centar, kuhinja, svlačionice, učionice, soba za ventilaciju, tankovi s gorivom, prostorija s agregatom za proizvodnju električne energije, spremište oružja, fotolaboratorij i druge.

Kontrolni toranj

Kontrolni toranj smješten je na uzvisini između tunela br. 2 i tunela br. 3.

Njegova strateška pozicija omogućavala je vizualni pregled nad samim pistama i sjecištem pista koje su vodile u tunele. Do kontrolnog tornja moglo se je pristupiti s vanjske strane stepenicama koje su danas prekrivene lišćem i zemljom, a iz tunela liftom. Tunel koji vodi do lifta i u kontrolnu sobu lako je prepoznati po tome što njime uvijek struji zrak.

Piste na granici dvije države

Piste započinju iz samih izlaza svih tunela i tvore mrežu uzletno-sletnih staza. Ukupno ih je izgrađeno pet; dužine su im od 2,5 km do 2,8 km i međusobno su povezane. Uz njih je sagrađena i protuzračna obrana u vanjskim dijelovima kako bi se aerodrom mogao braniti i sa zemlje. Piste su u izvrsnom stanju osim na nekoliko mjesta koja su uništena eksplozivom 1992. godine pri povlačenju JNA iz Željave.

Danas se tri piste nalaze u Hrvatskoj, a dvije su na teritoriju BiH. Uz same piste tako prolazi međudržavna granica obilježena vidljivim oznakama.

Via Dinarica Dinaridi Velebit Gorski kotar Biokovo Mljet Ucka

Via Dinarica: višednevno putovanje hrvatskom divljinom

Masivni Dinaridi izvor su inspiracije, mitova i prirodne ljepote u koju možete uroniti zahvaljujući sustavu planinarskih puteva

SAZNAJTE VIŠE

Glavna atrakcija: Avion Douglas C 47

Najfotografiraniji dragulj Željave je avion Douglas C 47, smješten na ulazu u bazu. Lako ga je uočiti; iako je devastiran, njegov trup stoji i danas. Svi posjetitelji obavezno zastanu pored ovog aviona koji je originalno služio za prijevoz padobranaca u 2. Svjetskom ratu, da bi u konačnici bio postavljen kao ukras pri otvaranju baze za posjetitelje. Također, avion je i jedna od točaka u igri Geocaching – jeste li zaigrali ovu igru?

Zaljubljenici u vojni turizam sve informacije mogu pronaći na stranici aerodroma Željava kojeg doista vrijedi vidjeti. Iskreno se nadamo da će sva ratišta i strateške lokacije u svijetu jednoga dana biti upravo to – ni više, ni manje nego turističke atrakcije.

Fotografije: Aerodrom Željava, Wikipedia

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button