ADIVA Plus sadržaj - 2. travnja 2021.
AUTOR ČLANKA - Marija Škes, mag. educ. Reh, voditeljica Odsjeka za zdrave stilove života, Odjel za promicanje zdravlja, Služba za javno zdravstvo, Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar”

Svjetski dan svjesnosti o autizmu: Budi AUT

Život osoba s poremećajem iz spektra autizma nije lak te se suočavaju s nizom životnih poteškoća. No, svi mi možemo značajno pridonijeti poboljšanju kvalitete njihova života

Svjetski dan svjesnosti o autizmu Budi AUT autizam djeca poremecaj iz spektra autizma

Obilježavanje Svjetskog dana svjesnosti o autizmu već se drugu godinu zaredom odvija u izvanrednim uvjetima uzrokovanim pandemijom novog koronavirusa. No činjenica je da univerzalna ljudska prava, uključujući prava osoba s invaliditetom, ne smiju biti ugrožena u vrijeme pandemije.

Osobe s poremećajem iz spektra autizma (PSA) imaju pravo na samoopredjeljenje, neovisnost i autonomiju, kao i pravo na zdravstvenu i socijalnu skrb, obrazovanje te zaposlenje na jednakoj osnovi s drugima. Ne smiju se suočiti s diskriminacijom kada traže medicinsku njegu te i dalje moraju imati pristup sustavima podrške, potrebnim kako bi ostali u svojim domovima i zajednicama u vrijeme krize, umjesto da se suoče s mogućnostima prisilne institucionalizacije.

Obilježavanje u Zagrebu

Svjetski dan svjesnosti o autizmu u Zagrebu će se obilježiti 2. travnja 2021. u sklopu aktivnosti „Budi AUT“, od 10 do 14 sati u parku Zrinjevac, gdje će biti postavljena interaktivna instalacija kojom će se zainteresiranim građanima dočarati senzorička zasićenost i neugode kakve osoba s PSA često osjeća u svakodnevnim situacijama i u javnom prostoru. Stručnjaci Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta osmislili su navedenu aktivnost uz podršku Saveza udruga za autizam.

Posebno će se predstaviti i kampanja „Zablistaj“ multidisciplinarnog tima studentica  uz prikaz istoimenog animiranog filma dizajnerice Mije Rajda.

Po čemu se poremećaj prepoznaje? 

Poremećaj iz spektra autizma karakteriziraju:

  • teškoće u socio-emocionalnom reciprocitetu, verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji te razvoju, održavanju i razumijevanju socijalnih odnosa,
  • neuobičajeno ponašanje – ograničeni interesi i aktivnosti te repetitivna (ponavljajuća) ponašanja

Osobe s poremećajem iz spektra autizma imaju teškoće u komunikaciji i socijalnim odnosima te se opiru svakoj promjeni navika. Njihovo ponašanje obilježava nezainteresiranost za druge, mehaničko ponavljanje pojedinih pokreta ili radnji te neuobičajeno vezivanje za neki predmet.

Međutim, neka djeca pokazuju iznimne motoričke, matematičke, glazbene, likovne i druge vještine.

Uloga zajednice i roditelja

Osobe s poremećajem iz spektra autizma imaju niz životnih teškoća. Primjereni edukacijski pristupi pružani tijekom cijelog života, podrška obiteljima i stručnjacima koji su uključeni u tretman te pružanje odgovarajućih usluga i pomoći u okviru zajednice, uz poticanje pozitivnog stava u društvu, mogu poboljšati kvalitetu i dostojanstveniji stil života ovih osoba.

Veliki je problem, osim otežanog i pravovremenog dijagnosticiranja odstupanja od urednog razvoja, nedostatak dovoljnog broja ranih interventnih programa čijom primjenom bi se ublažila klinička slika te pomoglo u poticanju razvoja djeteta.

Ipak, uz stručnjake koji se bave ranim komunikacijskim razvojem i poremećajima autističnog spektra, roditelji imaju najvažniju ulogu jer najbolje poznaju svoje dijete te mogu izraziti sumnju.

Rani znaci na koje treba obratiti pažnju primjećuju se, naime, u kontaktu s djetetom:

  • ne uzvraća pogled u oči ili je pogled tek letimičan,
  • ne uzvraća osmijeh,
  • izostaju ekspresije lica,
  • ne odaziva se na vlastito ime,
  • ne uočava se gesta pokazivanja,
  • vokalizacija može izostati, kao i gugutanje slogova, a
  • kasnije se govor ne razvija pravilno.

Svako se dijete razvija svojim ritmom te među djecom postoje individualne razlike pa treba biti oprezan kod dijagnosticiranja.

Programi rane intervencije

Programima rane intervencije potičemo ostvarivanje razvojnih potencijala djeteta, sprečavamo razvoj daljnjih poteškoća, pripremamo dijete za vrtić, školu, zapošljavanje i u konačnici za samostalan život. Kvalitetu života osoba oboljelih od autizma mogu znatno poboljšati rana dijagnoza i intervencija: TEACCH metoda, senzorička integracija, Floortime i ABA, video modeliranje i terapije: logopedska, radna, fizikalna, glazbena te drugi oblici terapija. Kod djece koja nemaju razvijen govor koristimo se slikama, komunikacijskim bilježnicama i pločama s fotografijama predmeta pomoću kojih mogu pokazati što žele. To omogućuje bolje razumijevanje djeteta, a njih potiče na komunikaciju, verbalizaciju i vokalizaciju. TEACCH metoda je zasnovana na vizualnim podražajima i uvodi red u svijet koji je za njih prilično zbunjujući. Djeca imaju slikovne rasporede, koji jasno ukazuju kada je vrijeme za doručak, pranje ruku, vježbanje, slikanje, ručak, odlazak kući. Tako djeci se osigurava stalnost, red, struktura i to im daje sigurnost.

Ima li moje dijete autizam: Obratite pažnju na ove znakove

Saznajte koji su simptomi autizma i prepoznatljivi znakovi koji mogu upućivati na autizam kod djece. Reagirajte na vrijeme i...

SAZNAJTE VIŠE

Suradnja s roditeljima je neophodna, redovito ih se obavještava o uspjesima djeteta. Upravo je intervencijama temeljenim na tehnologiji obilježeno posljednje desetljeće, a brojna istraživanja dokazuju njihovu učinkovitost u tretmanu osoba s poremećajem iz spektra autizma.

Događaju se čudesne stvari

Omogućavanje razumijevanja i prihvaćanja pojedinaca s poremećajem iz spektra autizma te njihovog jedinstvenog pogleda na svijet, uz istovremeno podizanje svjesnosti o poremećaju iz spektra autizma, pomoći će edukativni film „Događaju se čudesne stvari“. Stoga svakako savjetujemo da odvojite trenutak i da ga pogledate.

youtube thumbnail

Skenirajte QR kod i preuzmite ADIVA mobilnu aplikaciju:

adiva app qr code

Aplikaciju možete preuzeti i na:

ADIVA_app_app_store_button ADIVA_app_google_play_button